Ucarken motorun birinin durmasi ?
-
- Average User
- Posts: 189
- Joined: 27 Oct 2008, 21:55
- Name: David Ay
- PID: 3393
- Vatsim ID: 1072326
- City: Stockholm
- Location: istanbul
Arkadaslar biraz önce saat 23:00 zulu itibari ile esenboga icin son yaklasma yaptigim sirada AKNB ye 5nm kala 1 numarali motorum ariza verdi ve durdu bu durumda yapilacak en iyi seyler nedir ?
- THY2363
- Junior Member
- Posts: 99
- Joined: 30 Jul 2009, 21:04
- Name: Ahmet Efe YILDIRIM
- PID: 2363
- Vatsim ID: 1004720
- City: İstanbul
- Location: Lyon
Hocam sanırım masumane açıklama şu topicte
http://www.flythy.org/forum/viewtopic.p ... 195#p36195
Bana kalırsa tek motorla yada gövde üzeri inişe çalışalım bu ara..

http://www.flythy.org/forum/viewtopic.p ... 195#p36195
Bana kalırsa tek motorla yada gövde üzeri inişe çalışalım bu ara..
- hakan737
- VIP Member
- Posts: 818
- Joined: 19 Aug 2001, 04:11
- Name: hakan guven
- PID: 003
- Vatsim ID: 811602
- City: istanbul
- Location: Turkey
diğer topicdeki durum söz konusumu bilmiyorum ama 5nm'de failure verdirmek biraz acımasızlık olmuş 
şimdi, normalde özel olarak uğraşmadıysanız FS'de motorların durması pek kolay değil. Uçağın modeline göre eğer failure varsa (addon vs) o ayrı. 5nm kala yapılacka tek şey tek motorla inmek! çünkü havad amotor çalıştırmaya yetecek zaman yok.
basitçe,hangi motor çalışıyor ise o taraf ileri gitmeye çalışacaktır yani uçağı giden motor istikametine döndürmeye çalışacaktır.Yapılacak ilk şey, çalışan motor tarafına rudder trim vererek uçağı dengelemek.Bunu ya normal olarka rudderla yada rudder trim ile yaparsiniz. Rudder trimi ayarlayacak zaman varsa (bunları FSde olarak anlatıyorum) pdestal paneli açıp yapın yoksa, normal rudder kumandasıile yapın ama biraz dikkatli olun çünkü uçağın burnu ayağınızın yada elinizin (rudder kuamdansi nerdeyse) ayarına bağlı olarka oynayacaktır. Trim bu işi biraz kolaylaştırır.
zaten siz bunları düşünene kadar threshold'a gelmiş olacaksiniz
)

şimdi, normalde özel olarak uğraşmadıysanız FS'de motorların durması pek kolay değil. Uçağın modeline göre eğer failure varsa (addon vs) o ayrı. 5nm kala yapılacka tek şey tek motorla inmek! çünkü havad amotor çalıştırmaya yetecek zaman yok.
basitçe,hangi motor çalışıyor ise o taraf ileri gitmeye çalışacaktır yani uçağı giden motor istikametine döndürmeye çalışacaktır.Yapılacak ilk şey, çalışan motor tarafına rudder trim vererek uçağı dengelemek.Bunu ya normal olarka rudderla yada rudder trim ile yaparsiniz. Rudder trimi ayarlayacak zaman varsa (bunları FSde olarak anlatıyorum) pdestal paneli açıp yapın yoksa, normal rudder kumandasıile yapın ama biraz dikkatli olun çünkü uçağın burnu ayağınızın yada elinizin (rudder kuamdansi nerdeyse) ayarına bağlı olarka oynayacaktır. Trim bu işi biraz kolaylaştırır.
zaten siz bunları düşünene kadar threshold'a gelmiş olacaksiniz

Hakan"737"Güven
-
- Average User
- Posts: 189
- Joined: 27 Oct 2008, 21:55
- Name: David Ay
- PID: 3393
- Vatsim ID: 1072326
- City: Stockholm
- Location: istanbul
Hakan hocam vatsime devamli bagli oldugum icin yonetim tarafindan durduruldugunu sanmam motorun tamamen kontrol disi bir durma ben mudahale etmedim yani cem yilmazin dedigi gibi hahahahaha tik gittin ( gule gule gitmek buymus diyor kendisi ) motor kendi kendine durdu nitekim yine iyi bir inis yaptim ama zor oldu yani havada motor calistirabiliyoruz öylemi bunun proseduru nedir ?
- hakan737
- VIP Member
- Posts: 818
- Joined: 19 Aug 2001, 04:11
- Name: hakan guven
- PID: 003
- Vatsim ID: 811602
- City: istanbul
- Location: Turkey
FS ile gerçek arasında elbette bazı mantık farkları var. Nihayetinde FS bir yazılım bütün işi "if" komutları ile bir şey olursa öbürünü böyle yaplardan ibaret.
motor dediğim gibi durduk yere durmaz gerçekte,eğer motorun çalışmasını sağlayan mekanik bir arıza söz konususu ise ve bunu br yedeği yoksa, o motor çalışmaz.Örneğin ateşleme, yakıt pompası (motorun kendi içindeki) zaten bunları kokpitten kumanda etme şansıda heen hemen hiç yok yad çok sınırlı.
Havada motor çalıştırmanın genel mantığı, harici bir nedenden dolayı duran motoru tekrar çalıştrmak.Sebepleri, toz ,kül bulut içinden geçmek, kuş çarpması,motor stall'u (türbülans ,wake turbulance vb gibi nedenlerden)
Eğer irtifa ve zaman varsa;
motorun çalışması için fanlarının döner durumda olması gereklidir, havada motor durduğunda fanlar dönmeye devam eder, motorun çalışabilmesi için fanların minmum %20 döner durumda olmasıdırki zaten bu N1 değerinden okunur. (N1 ilk kademe-giriş N2 ikinci kademe yüksek basınç kompresor değeri).
örneğin 2. nolu motor gittiğinde;
A/T OFF (zaten kendiliğinen atacaktır)
ENG2 THRUST LEVER IDDLE
ENG2 FUEL SWITCH CUT OFF
eğer GEN2den besleniyorsanız GEN SELECT-->GEN1
ENG2 BLEED AIR OFF
PACK2 OFF
şimdi uçak emniyetli bir şekilde ENG1 ile devam ediyor, uaçkta elektrikde var, hidrolikte,pnömatik sistemler (havalandırma, basınç vs) çalışıyor (BLEED-hava)
ENG motor çalıştırma;
check N1 %20 or above
IGNITION BOTH
START SWITCH "FLT"
ENG2 FUEL FLOW OPEN
MONITOR N1 spooling up
çalıştığında SET THRUST LEVER
ENG2 BLEEDAIR ON
PACK2 ON
START SWITCH OFF
(%20 konusunda tam emin değilim biaz daha az olabilir yada biraz daha fazla)
motor dediğim gibi durduk yere durmaz gerçekte,eğer motorun çalışmasını sağlayan mekanik bir arıza söz konususu ise ve bunu br yedeği yoksa, o motor çalışmaz.Örneğin ateşleme, yakıt pompası (motorun kendi içindeki) zaten bunları kokpitten kumanda etme şansıda heen hemen hiç yok yad çok sınırlı.
Havada motor çalıştırmanın genel mantığı, harici bir nedenden dolayı duran motoru tekrar çalıştrmak.Sebepleri, toz ,kül bulut içinden geçmek, kuş çarpması,motor stall'u (türbülans ,wake turbulance vb gibi nedenlerden)
Eğer irtifa ve zaman varsa;
motorun çalışması için fanlarının döner durumda olması gereklidir, havada motor durduğunda fanlar dönmeye devam eder, motorun çalışabilmesi için fanların minmum %20 döner durumda olmasıdırki zaten bu N1 değerinden okunur. (N1 ilk kademe-giriş N2 ikinci kademe yüksek basınç kompresor değeri).
örneğin 2. nolu motor gittiğinde;
A/T OFF (zaten kendiliğinen atacaktır)
ENG2 THRUST LEVER IDDLE
ENG2 FUEL SWITCH CUT OFF
eğer GEN2den besleniyorsanız GEN SELECT-->GEN1
ENG2 BLEED AIR OFF
PACK2 OFF
şimdi uçak emniyetli bir şekilde ENG1 ile devam ediyor, uaçkta elektrikde var, hidrolikte,pnömatik sistemler (havalandırma, basınç vs) çalışıyor (BLEED-hava)
ENG motor çalıştırma;
check N1 %20 or above
IGNITION BOTH
START SWITCH "FLT"
ENG2 FUEL FLOW OPEN
MONITOR N1 spooling up
çalıştığında SET THRUST LEVER
ENG2 BLEEDAIR ON
PACK2 ON
START SWITCH OFF
(%20 konusunda tam emin değilim biaz daha az olabilir yada biraz daha fazla)
Hakan"737"Güven
Kemal hoca.
Ben de onu soracaktım. Dün akşam ki kaptanlık için olan check ride esnasında benim motoru nasıl durdurduğunuzu düşündüm durdum. Tek aklıma Flight Recorder geldi... Yoksa VATSIM e bağlı olduğumuz için mi?
Ben de bize söyleyeceksiniz ve tek motoru kapatacağız diye güvenle uçuyordum.
Sizin tarafınızdan motor kapatılınca neye uğradığımı şaşırdım... Bir de ilk etapta 2 motoru birden kapattınız gibi görüp panikledim doğrusu....
Ben de onu soracaktım. Dün akşam ki kaptanlık için olan check ride esnasında benim motoru nasıl durdurduğunuzu düşündüm durdum. Tek aklıma Flight Recorder geldi... Yoksa VATSIM e bağlı olduğumuz için mi?
Ben de bize söyleyeceksiniz ve tek motoru kapatacağız diye güvenle uçuyordum.

Sizin tarafınızdan motor kapatılınca neye uğradığımı şaşırdım... Bir de ilk etapta 2 motoru birden kapattınız gibi görüp panikledim doğrusu....

- THY747
- Newbie
- Posts: 2
- Joined: 05 Jul 2009, 16:33
- Name: Seha Özmen
- PID: 747
- Vatsim ID: 850386
- City: İzmir
- Location: Izmir
Kemal Hocam ,
sizinle yaptigimiz birifingte bir ariza olabilecegini ifade etmistiniz. Bende kendimce elaziga inerken olabilir diye tahmin etmistim.Ama daha yolun yarisina gelmeden gemerek civarinda sol motor aniden durunca kendime gelene kadar birkac dakika gecti..once burun asagi verip hani ikiye takip vurdurma tabir edilen calistirma yontemi ise yararmi diye dusunup ..sonra bu ucak kardesim ac manuelini deyip kendi kendime once bilinenleri sonra okuduklarimi uyguladim ama nafile calismadi meret..saka bir yana..sonra nette kisa bir tur ama malesef..su yukarida Sevgili Hakan Hocamin yazdigi gibi ozet, kisa, anlasilir ve cok ama cok faydali bilgiye o kisa sure icinde (belki nette vardir ama telaseden) ulasamadim..
Hocam kizma ama telefonla joker hakkimi da kullanip o saatte size bahsettigim 738 kaptani arkadasimi aradim ancak herhalde ucusta idi tel kapali..eee..bende karar verdim bu ucak elaziga kadar gitmez..en yakin meydan erkilet ..yapabildigim bildigim tum proseduru uygulayip tek motorla kayseriye indim..cok sukur..Hakan hocamin dedigi gibi bana uyguladiginiz ariza sanirim tekrar calistirmaya musait bir ariza degildi diye dusundum zira recorderdan bunuda yapma sansiniz vardir sanirim.
Ama yinede programin disina cikip karar vermek cok zordu..
Ayrica o gece esenboga kule olarak hizmet veren ATC arkadasimi once kutlamak sonrada tesekkur etmek istiyorum.Zira cok kalabalik trafigi bence cok iyi yonlendirdi.
Emegi gecen herkese cok tesekkurler.
Saygilar
Seha Özmen
THY747
İzmir - 1967
sizinle yaptigimiz birifingte bir ariza olabilecegini ifade etmistiniz. Bende kendimce elaziga inerken olabilir diye tahmin etmistim.Ama daha yolun yarisina gelmeden gemerek civarinda sol motor aniden durunca kendime gelene kadar birkac dakika gecti..once burun asagi verip hani ikiye takip vurdurma tabir edilen calistirma yontemi ise yararmi diye dusunup ..sonra bu ucak kardesim ac manuelini deyip kendi kendime once bilinenleri sonra okuduklarimi uyguladim ama nafile calismadi meret..saka bir yana..sonra nette kisa bir tur ama malesef..su yukarida Sevgili Hakan Hocamin yazdigi gibi ozet, kisa, anlasilir ve cok ama cok faydali bilgiye o kisa sure icinde (belki nette vardir ama telaseden) ulasamadim..
Hocam kizma ama telefonla joker hakkimi da kullanip o saatte size bahsettigim 738 kaptani arkadasimi aradim ancak herhalde ucusta idi tel kapali..eee..bende karar verdim bu ucak elaziga kadar gitmez..en yakin meydan erkilet ..yapabildigim bildigim tum proseduru uygulayip tek motorla kayseriye indim..cok sukur..Hakan hocamin dedigi gibi bana uyguladiginiz ariza sanirim tekrar calistirmaya musait bir ariza degildi diye dusundum zira recorderdan bunuda yapma sansiniz vardir sanirim.
Ama yinede programin disina cikip karar vermek cok zordu..
Ayrica o gece esenboga kule olarak hizmet veren ATC arkadasimi once kutlamak sonrada tesekkur etmek istiyorum.Zira cok kalabalik trafigi bence cok iyi yonlendirdi.
Emegi gecen herkese cok tesekkurler.
Saygilar
Seha Özmen
THY747
İzmir - 1967
Arkadaşlar,
Biz burada mümkün olabildigince gerçege yakın olarak havacılık hobimizle ugrasiyoruz. Checkride larda bunun keyifli bir parçası. Bizler FFR kullanarak birçok uçuş parametresine müdahale edebiliyor, hatta uzaktan sizin FFR uçuşunuzu iptal edebiliyoruz.
Checkride öncesinde bu müdahalenin yapılacagı sizlere bildirilmişti.
Seha senin durumuna gelince, o kadar manuel falan arama yerine benim yazdıklarımı uygulasaydın, yani APU on, apu gens on ve apu bleed on, sonra da starter'ı flight mode a getirseydin , motor çalışacaktı. Failure verdigim motora daha sonra restore komutu yolladım, ondan sonrada sana yukarda yazdıklarıma benzer bir şekilde yardımcı olmaya calistim.
Checkride manager Deniz Hoca, direktifleri verdi ve bende uyguladım.
Bir tek Müzellefin facebooktaki saç stili nedeniyle ona extra bir motor kapatma verdim
Biz burada mümkün olabildigince gerçege yakın olarak havacılık hobimizle ugrasiyoruz. Checkride larda bunun keyifli bir parçası. Bizler FFR kullanarak birçok uçuş parametresine müdahale edebiliyor, hatta uzaktan sizin FFR uçuşunuzu iptal edebiliyoruz.
Checkride öncesinde bu müdahalenin yapılacagı sizlere bildirilmişti.
Seha senin durumuna gelince, o kadar manuel falan arama yerine benim yazdıklarımı uygulasaydın, yani APU on, apu gens on ve apu bleed on, sonra da starter'ı flight mode a getirseydin , motor çalışacaktı. Failure verdigim motora daha sonra restore komutu yolladım, ondan sonrada sana yukarda yazdıklarıma benzer bir şekilde yardımcı olmaya calistim.
Checkride manager Deniz Hoca, direktifleri verdi ve bende uyguladım.
Bir tek Müzellefin facebooktaki saç stili nedeniyle ona extra bir motor kapatma verdim


- THY2363
- Junior Member
- Posts: 99
- Joined: 30 Jul 2009, 21:04
- Name: Ahmet Efe YILDIRIM
- PID: 2363
- Vatsim ID: 1004720
- City: İstanbul
- Location: Lyon
O zaman bir soru! Tolu kaptanım siz FR dan motoru kapattınız yada başka bir failure ile müdahale ettiniz. FSPAX bunu algılıyormu? Yoksa hiç bir şey olmamış gibi devam ediyormu?
İkinci bir soru! Deafult uçaklar için motor çalıştırma prosedürü ne şekilde olacak? Sonuç olarak Wilco, Pmdg vs vs. kullanmadığımız durumlar dışında APU vb gibi prosedürleri uygulayamıyoruz. Bu durumda yukarıda belirtildiği gibi *sal yokuş aşağı vurdur ikide* çalışsın mı?
İkinci bir soru! Deafult uçaklar için motor çalıştırma prosedürü ne şekilde olacak? Sonuç olarak Wilco, Pmdg vs vs. kullanmadığımız durumlar dışında APU vb gibi prosedürleri uygulayamıyoruz. Bu durumda yukarıda belirtildiği gibi *sal yokuş aşağı vurdur ikide* çalışsın mı?

Sevgili Efe,
FsPAX bizi ilgilendirmiyor, FlyTHY sistemi içinde degil o yüzden. Default uçakla uçmadıgım için inanki 2. sorunun cevabını tam bilmiyorum. Ama sistem tekrar failure'ü restore ettikten sonra Ctrl+E ile calistırmayı bir dene istersen. Gene calısmaz ise bende gelir arkadan bir omuz veririm.
FsPAX bizi ilgilendirmiyor, FlyTHY sistemi içinde degil o yüzden. Default uçakla uçmadıgım için inanki 2. sorunun cevabını tam bilmiyorum. Ama sistem tekrar failure'ü restore ettikten sonra Ctrl+E ile calistırmayı bir dene istersen. Gene calısmaz ise bende gelir arkadan bir omuz veririm.

