Ucarken motorun birinin durmasi ?

Help Center For New Turkish Virtual Pilots. Questions about connection, online flying, and training.
THY3393
Average User
Average User
Posts: 189
Joined: 27 Oct 2008, 21:55
Name: David Ay
PID: 3393
Vatsim ID: 1072326
City: Stockholm
Location: istanbul

Arkadaslar biraz önce saat 23:00 zulu itibari ile esenboga icin son yaklasma yaptigim sirada AKNB ye 5nm kala 1 numarali motorum ariza verdi ve durdu bu durumda yapilacak en iyi seyler nedir ?
User avatar
THY2363
Junior Member
Junior Member
Posts: 99
Joined: 30 Jul 2009, 21:04
Name: Ahmet Efe YILDIRIM
PID: 2363
Vatsim ID: 1004720
City: İstanbul
Location: Lyon

Hocam sanırım masumane açıklama şu topicte :wasntme:

http://www.flythy.org/forum/viewtopic.p ... 195#p36195

Bana kalırsa tek motorla yada gövde üzeri inişe çalışalım bu ara..
THY3549
Senior Member
Senior Member
Posts: 270
Joined: 29 Nov 2008, 13:27
Name: Özkan SESEN
PID: 3549
Vatsim ID: 1084772
City: Istanbul
Location: Istanbul

Yapılacak en iyi şey Dua etmek sanırım. :lol: :P
Image
User avatar
hakan737
VIP Member
VIP Member
Posts: 818
Joined: 19 Aug 2001, 04:11
Name: hakan guven
PID: 003
Vatsim ID: 811602
City: istanbul
Location: Turkey

diğer topicdeki durum söz konusumu bilmiyorum ama 5nm'de failure verdirmek biraz acımasızlık olmuş :)

şimdi, normalde özel olarak uğraşmadıysanız FS'de motorların durması pek kolay değil. Uçağın modeline göre eğer failure varsa (addon vs) o ayrı. 5nm kala yapılacka tek şey tek motorla inmek! çünkü havad amotor çalıştırmaya yetecek zaman yok.

basitçe,hangi motor çalışıyor ise o taraf ileri gitmeye çalışacaktır yani uçağı giden motor istikametine döndürmeye çalışacaktır.Yapılacak ilk şey, çalışan motor tarafına rudder trim vererek uçağı dengelemek.Bunu ya normal olarka rudderla yada rudder trim ile yaparsiniz. Rudder trimi ayarlayacak zaman varsa (bunları FSde olarak anlatıyorum) pdestal paneli açıp yapın yoksa, normal rudder kumandasıile yapın ama biraz dikkatli olun çünkü uçağın burnu ayağınızın yada elinizin (rudder kuamdansi nerdeyse) ayarına bağlı olarka oynayacaktır. Trim bu işi biraz kolaylaştırır.

zaten siz bunları düşünene kadar threshold'a gelmiş olacaksiniz :))
Hakan"737"Güven
THY3393
Average User
Average User
Posts: 189
Joined: 27 Oct 2008, 21:55
Name: David Ay
PID: 3393
Vatsim ID: 1072326
City: Stockholm
Location: istanbul

Hakan hocam vatsime devamli bagli oldugum icin yonetim tarafindan durduruldugunu sanmam motorun tamamen kontrol disi bir durma ben mudahale etmedim yani cem yilmazin dedigi gibi hahahahaha tik gittin ( gule gule gitmek buymus diyor kendisi ) motor kendi kendine durdu nitekim yine iyi bir inis yaptim ama zor oldu yani havada motor calistirabiliyoruz öylemi bunun proseduru nedir ?
User avatar
THY066
VIP Member
VIP Member
Posts: 1200
Joined: 24 Nov 2001, 17:49
Name: Kemal Tolu
PID: 66
Location: USA

Muzellef,

Motoru ben durdurdum be kardesim :shock:
Image
User avatar
hakan737
VIP Member
VIP Member
Posts: 818
Joined: 19 Aug 2001, 04:11
Name: hakan guven
PID: 003
Vatsim ID: 811602
City: istanbul
Location: Turkey

FS ile gerçek arasında elbette bazı mantık farkları var. Nihayetinde FS bir yazılım bütün işi "if" komutları ile bir şey olursa öbürünü böyle yaplardan ibaret.

motor dediğim gibi durduk yere durmaz gerçekte,eğer motorun çalışmasını sağlayan mekanik bir arıza söz konususu ise ve bunu br yedeği yoksa, o motor çalışmaz.Örneğin ateşleme, yakıt pompası (motorun kendi içindeki) zaten bunları kokpitten kumanda etme şansıda heen hemen hiç yok yad çok sınırlı.

Havada motor çalıştırmanın genel mantığı, harici bir nedenden dolayı duran motoru tekrar çalıştrmak.Sebepleri, toz ,kül bulut içinden geçmek, kuş çarpması,motor stall'u (türbülans ,wake turbulance vb gibi nedenlerden)

Eğer irtifa ve zaman varsa;

motorun çalışması için fanlarının döner durumda olması gereklidir, havada motor durduğunda fanlar dönmeye devam eder, motorun çalışabilmesi için fanların minmum %20 döner durumda olmasıdırki zaten bu N1 değerinden okunur. (N1 ilk kademe-giriş N2 ikinci kademe yüksek basınç kompresor değeri).

örneğin 2. nolu motor gittiğinde;
A/T OFF (zaten kendiliğinen atacaktır)
ENG2 THRUST LEVER IDDLE
ENG2 FUEL SWITCH CUT OFF
eğer GEN2den besleniyorsanız GEN SELECT-->GEN1
ENG2 BLEED AIR OFF
PACK2 OFF

şimdi uçak emniyetli bir şekilde ENG1 ile devam ediyor, uaçkta elektrikde var, hidrolikte,pnömatik sistemler (havalandırma, basınç vs) çalışıyor (BLEED-hava)

ENG motor çalıştırma;
check N1 %20 or above
IGNITION BOTH
START SWITCH "FLT"
ENG2 FUEL FLOW OPEN
MONITOR N1 spooling up
çalıştığında SET THRUST LEVER
ENG2 BLEEDAIR ON
PACK2 ON
START SWITCH OFF

(%20 konusunda tam emin değilim biaz daha az olabilir yada biraz daha fazla)
Hakan"737"Güven
User avatar
THY3512
Average User
Average User
Posts: 222
Joined: 26 Jan 2009, 00:43
Name: Onur YALIMAN
PID: 3512
Vatsim ID: 1082283
City: Sofia
Location: Sofia

Hakan Hocam bu önemli bilgi ve eğitim yazısı için teşekkürler..:)

Saygılarımla,
THY2440
Rookie
Rookie
Posts: 36
Joined: 17 Aug 2007, 09:14
Name: Bulent PiSKiN
PID: 2440
Location: Dubai

Kemal hoca.

Ben de onu soracaktım. Dün akşam ki kaptanlık için olan check ride esnasında benim motoru nasıl durdurduğunuzu düşündüm durdum. Tek aklıma Flight Recorder geldi... Yoksa VATSIM e bağlı olduğumuz için mi?
Ben de bize söyleyeceksiniz ve tek motoru kapatacağız diye güvenle uçuyordum. :P

Sizin tarafınızdan motor kapatılınca neye uğradığımı şaşırdım... Bir de ilk etapta 2 motoru birden kapattınız gibi görüp panikledim doğrusu.... :lol:
User avatar
THY133
VIP Member
VIP Member
Posts: 429
Joined: 13 Oct 2002, 14:19
Name: Deniz İrez
PID: 133
Location: Istanbul

Flight Recorder'la alakalı bir durum... ;)
Deniz IREZ
ATPL-A (B737-A330)
User avatar
THY747
Newbie
Newbie
Posts: 2
Joined: 05 Jul 2009, 16:33
Name: Seha Özmen
PID: 747
Vatsim ID: 850386
City: İzmir
Location: Izmir

Kemal Hocam ,
sizinle yaptigimiz birifingte bir ariza olabilecegini ifade etmistiniz. Bende kendimce elaziga inerken olabilir diye tahmin etmistim.Ama daha yolun yarisina gelmeden gemerek civarinda sol motor aniden durunca kendime gelene kadar birkac dakika gecti..once burun asagi verip hani ikiye takip vurdurma tabir edilen calistirma yontemi ise yararmi diye dusunup ..sonra bu ucak kardesim ac manuelini deyip kendi kendime once bilinenleri sonra okuduklarimi uyguladim ama nafile calismadi meret..saka bir yana..sonra nette kisa bir tur ama malesef..su yukarida Sevgili Hakan Hocamin yazdigi gibi ozet, kisa, anlasilir ve cok ama cok faydali bilgiye o kisa sure icinde (belki nette vardir ama telaseden) ulasamadim..
Hocam kizma ama telefonla joker hakkimi da kullanip o saatte size bahsettigim 738 kaptani arkadasimi aradim ancak herhalde ucusta idi tel kapali..eee..bende karar verdim bu ucak elaziga kadar gitmez..en yakin meydan erkilet ..yapabildigim bildigim tum proseduru uygulayip tek motorla kayseriye indim..cok sukur..Hakan hocamin dedigi gibi bana uyguladiginiz ariza sanirim tekrar calistirmaya musait bir ariza degildi diye dusundum zira recorderdan bunuda yapma sansiniz vardir sanirim.
Ama yinede programin disina cikip karar vermek cok zordu..
Ayrica o gece esenboga kule olarak hizmet veren ATC arkadasimi once kutlamak sonrada tesekkur etmek istiyorum.Zira cok kalabalik trafigi bence cok iyi yonlendirdi.
Emegi gecen herkese cok tesekkurler.
Saygilar

Seha Özmen
THY747
İzmir - 1967
User avatar
THY066
VIP Member
VIP Member
Posts: 1200
Joined: 24 Nov 2001, 17:49
Name: Kemal Tolu
PID: 66
Location: USA

Arkadaşlar,

Biz burada mümkün olabildigince gerçege yakın olarak havacılık hobimizle ugrasiyoruz. Checkride larda bunun keyifli bir parçası. Bizler FFR kullanarak birçok uçuş parametresine müdahale edebiliyor, hatta uzaktan sizin FFR uçuşunuzu iptal edebiliyoruz.

Checkride öncesinde bu müdahalenin yapılacagı sizlere bildirilmişti.

Seha senin durumuna gelince, o kadar manuel falan arama yerine benim yazdıklarımı uygulasaydın, yani APU on, apu gens on ve apu bleed on, sonra da starter'ı flight mode a getirseydin , motor çalışacaktı. Failure verdigim motora daha sonra restore komutu yolladım, ondan sonrada sana yukarda yazdıklarıma benzer bir şekilde yardımcı olmaya calistim.

Checkride manager Deniz Hoca, direktifleri verdi ve bende uyguladım.

Bir tek Müzellefin facebooktaki saç stili nedeniyle ona extra bir motor kapatma verdim :rofl:
Image
THY3393
Average User
Average User
Posts: 189
Joined: 27 Oct 2008, 21:55
Name: David Ay
PID: 3393
Vatsim ID: 1072326
City: Stockholm
Location: istanbul

kemal hocam benim dunyadan haberim yoktu :) ama agol iyi bir tecrube oldu ayrica hakan hocam yine dökturmussun eline saglik...
User avatar
THY2363
Junior Member
Junior Member
Posts: 99
Joined: 30 Jul 2009, 21:04
Name: Ahmet Efe YILDIRIM
PID: 2363
Vatsim ID: 1004720
City: İstanbul
Location: Lyon

O zaman bir soru! Tolu kaptanım siz FR dan motoru kapattınız yada başka bir failure ile müdahale ettiniz. FSPAX bunu algılıyormu? Yoksa hiç bir şey olmamış gibi devam ediyormu?

İkinci bir soru! Deafult uçaklar için motor çalıştırma prosedürü ne şekilde olacak? Sonuç olarak Wilco, Pmdg vs vs. kullanmadığımız durumlar dışında APU vb gibi prosedürleri uygulayamıyoruz. Bu durumda yukarıda belirtildiği gibi *sal yokuş aşağı vurdur ikide* çalışsın mı? :rofl:
User avatar
THY066
VIP Member
VIP Member
Posts: 1200
Joined: 24 Nov 2001, 17:49
Name: Kemal Tolu
PID: 66
Location: USA

Sevgili Efe,

FsPAX bizi ilgilendirmiyor, FlyTHY sistemi içinde degil o yüzden. Default uçakla uçmadıgım için inanki 2. sorunun cevabını tam bilmiyorum. Ama sistem tekrar failure'ü restore ettikten sonra Ctrl+E ile calistırmayı bir dene istersen. Gene calısmaz ise bende gelir arkadan bir omuz veririm. :D
Image
Post Reply

Return to “Training Lounge”