LTAF a iniş ile ilgili bir soru

Help Center For New Turkish Virtual Pilots. Questions about connection, online flying, and training.
Post Reply
User avatar
THY3098
Junior Member
Junior Member
Posts: 69
Joined: 08 Aug 2011, 13:57
Name: Mert Ataklı
PID: 3098
Vatsim ID: 1199890
City: Ankara
Location: Ankara

Bugün, Adana-Ankara uçuşu için Şakirpaşa Havaalanındaydım. Uçağımız, 23 pistine doğru taxi yapıyor iken, yaklaşmada olan başka bir uçağın olması nedeniyle durdu ve inişi bekledi. Buraya kadar her şey normal olarak gerçekleşti. Ancak tuhaf olan nokta, yaklaşmadaki uçağın 05 pisti yönünden inişini tamamlaması; bizim ise tam ters istikamette 23 pistinden kalkmamız idi. Kalkmadan önce de internet üzerinden aldığım Metar bilgisi (Eğer doğru ise) rüzgarın 05 tarafından geldiği yönündeydi. Bu bilginin doğru olduğunu kabul edersek, rüzgar yönüne aykırı olarak ters pistten kalkmak mümkün müdür? Ya da gerçek hayatta iniş ve kalkış prosedürleri için, hakim rüzgar yönünden başka kriterlere de bakılmakta mıdır?


Saygılarımla
Mert Ataklı
PID: 3098
Ankara 07/04/1989
User avatar
hakan737
VIP Member
VIP Member
Posts: 818
Joined: 19 Aug 2001, 04:11
Name: hakan guven
PID: 003
Vatsim ID: 811602
City: istanbul
Location: Turkey

Mümkündür. Ancak bunun için birazda havaalanının ve hava şartlarının müsait olmasıda gereklidir. Adana Şakirpaşa havaalanında apron 23 pist başı tarafında ve neredeyse pist başına yakındır. Bu yüzden eğer o anki rüzgar, pilotunda kararı ve tercihi ile "arkadan alınan rüzgar-tail wind" limitlerinde ise (uçağın kitap değerleri,pistin uzunluğu, hava sıcaklığı, uçağın ağırlığı ayrıca önemli kriterlerdir), pilot uçağın 05 pistine kadar taksi yapması, kalkıştan sonra gerekli emniyet irtifası ve/veya SID prosedürünü uygulayarak geçecek zaman ve yakıt kaybına karşılık 23 pistinden kalkmayı tercih eder. (genelde tailwind limiti 8-10knt arka rüzgara kadar uçağın ağırlığı ve hava şartlarına göre çıkabilir.5knt rüzgar sakin kabul edilir.)
İniş'de de eğer özel bir durum söz konusu değil ve hava şartları ile uçağın şartları müasit ise, 05 tarafından iniş tercih edilir-ki uçak, pisti terkettiğinde aprona daha yakın olsun ve daha kısa bir taksi yapsın.

Bu uygulama,şartlar müsait oldukça pilot ve kontrolör arasındaki anlaşma uyarınca yapılabilir. Pilot talep eder ancak son söz kontrolöründür. SAdece havaalanı ve uçak şartları değil, çevredeki diğer havaalanlarının çalışma sahalarıda duruma göre ayrıca değerlendirilir.

Havaalanı kalkış ve iniş uygulamalarında pratik bir yöntemdir. Sizin durumda pilotumuz Ankara istikametine kalkıştan sonra döneceği halde herhalde 05 pistine gitmektense 23 pistine yakın olmayı tercih etmiş.
Hakan"737"Güven
User avatar
THY4422
Senior Member
Senior Member
Posts: 355
Joined: 30 Apr 2010, 11:24
Name: Cuneyt ARSLAN
PID: 4422
Location: Bursa

Hocam rüzgar şiddeti göz ardı edebilir bir değerdeyse trafik şartları, pan-pan ya da emergency durumları vs. doğrultusunda buna benzer şeyler olabilir. Ya da Rasat henüz yapılmış ve rüzgar yönü değişmişse diğer trafiği yaklaşmadan alıkoyup diğer piste yönlendirmek yerine bu yola gidilmiş olabilir.
User avatar
hakan737
VIP Member
VIP Member
Posts: 818
Joined: 19 Aug 2001, 04:11
Name: hakan guven
PID: 003
Vatsim ID: 811602
City: istanbul
Location: Turkey

Çok doğru ben acil durum kısmını tamamen geçtim :) zamanında bu tip operasyonlarla çok uçtuğum için acil durum ihtimalini atlamışım.
Kendimden örnek verirsem, onlarca kez Dalaman'a THY ile uçmama rağmen hiç kuzeyden inmedik, hep deniz tarafından inip deniz tarafına doğru kalkmışızdır. Keza,Bodrum-Milas'da da deniz tarafından hiç kalkış yaşamadım, hep 10'dan inip 28'den kalktık. Acil durum genelde çok nadir olduğu için insan zamanla bunun normal operasyon tarafını kanıksıyor.

Tamamen doğru, bunlarda göz önüne alınması gereken kriterler.
Hakan"737"Güven
User avatar
THY3506
Senior Member
Senior Member
Posts: 254
Joined: 11 Jan 2009, 20:42
Name: Serdar ÖZDEN
PID: 3506
Vatsim ID: 1082637
City: Ankara
Location: Turkey

THY3098 wrote:Bugün, Adana-Ankara uçuşu için Şakirpaşa Havaalanındaydım. Uçağımız, 23 pistine doğru taxi yapıyor iken, yaklaşmada olan başka bir uçağın olması nedeniyle durdu ve inişi bekledi. Buraya kadar her şey normal olarak gerçekleşti. Ancak tuhaf olan nokta, yaklaşmadaki uçağın 05 pisti yönünden inişini tamamlaması; bizim ise tam ters istikamette 23 pistinden kalkmamız idi. Kalkmadan önce de internet üzerinden aldığım Metar bilgisi (Eğer doğru ise) rüzgarın 05 tarafından geldiği yönündeydi. Bu bilginin doğru olduğunu kabul edersek, rüzgar yönüne aykırı olarak ters pistten kalkmak mümkün müdür? Ya da gerçek hayatta iniş ve kalkış prosedürleri için, hakim rüzgar yönünden başka kriterlere de bakılmakta mıdır?


Saygılarımla
Aldığınız metar da rüzgar kaç knot du acaba hatirliyormusunuz?
CPL (H) Bell-206/205 Sikorsky UH/60
CPL (A) Cessna 150/152/172
User avatar
THY3098
Junior Member
Junior Member
Posts: 69
Joined: 08 Aug 2011, 13:57
Name: Mert Ataklı
PID: 3098
Vatsim ID: 1199890
City: Ankara
Location: Ankara

THY3506 wrote:
THY3098 wrote:Bugün, Adana-Ankara uçuşu için Şakirpaşa Havaalanındaydım. Uçağımız, 23 pistine doğru taxi yapıyor iken, yaklaşmada olan başka bir uçağın olması nedeniyle durdu ve inişi bekledi. Buraya kadar her şey normal olarak gerçekleşti. Ancak tuhaf olan nokta, yaklaşmadaki uçağın 05 pisti yönünden inişini tamamlaması; bizim ise tam ters istikamette 23 pistinden kalkmamız idi. Kalkmadan önce de internet üzerinden aldığım Metar bilgisi (Eğer doğru ise) rüzgarın 05 tarafından geldiği yönündeydi. Bu bilginin doğru olduğunu kabul edersek, rüzgar yönüne aykırı olarak ters pistten kalkmak mümkün müdür? Ya da gerçek hayatta iniş ve kalkış prosedürleri için, hakim rüzgar yönünden başka kriterlere de bakılmakta mıdır?


Saygılarımla
Aldığınız metar da rüzgar kaç knot du acaba hatirliyormusunuz?
Hocam 110 dan 3 kts idi.
Mert Ataklı
PID: 3098
Ankara 07/04/1989
User avatar
THY3506
Senior Member
Senior Member
Posts: 254
Joined: 11 Jan 2009, 20:42
Name: Serdar ÖZDEN
PID: 3506
Vatsim ID: 1082637
City: Ankara
Location: Turkey

THY3098 wrote:
THY3506 wrote:
THY3098 wrote:Bugün, Adana-Ankara uçuşu için Şakirpaşa Havaalanındaydım. Uçağımız, 23 pistine doğru taxi yapıyor iken, yaklaşmada olan başka bir uçağın olması nedeniyle durdu ve inişi bekledi. Buraya kadar her şey normal olarak gerçekleşti. Ancak tuhaf olan nokta, yaklaşmadaki uçağın 05 pisti yönünden inişini tamamlaması; bizim ise tam ters istikamette 23 pistinden kalkmamız idi. Kalkmadan önce de internet üzerinden aldığım Metar bilgisi (Eğer doğru ise) rüzgarın 05 tarafından geldiği yönündeydi. Bu bilginin doğru olduğunu kabul edersek, rüzgar yönüne aykırı olarak ters pistten kalkmak mümkün müdür? Ya da gerçek hayatta iniş ve kalkış prosedürleri için, hakim rüzgar yönünden başka kriterlere de
Sizm bakılmakta mıdır?


Saygılarımla
Aldığınız metar da rüzgar kaç knot du acaba hatirliyormusunuz?
Hocam 110 dan 3 kts idi.
3kt sakin bir rüzgar değeri olarak kabul edildiği için kontrolör arkadaş pilotun işini kolayladtrmak için ona yardım etmiş :)
CPL (H) Bell-206/205 Sikorsky UH/60
CPL (A) Cessna 150/152/172
Post Reply

Return to “Training Lounge”