Bugün, Adana-Ankara uçuşu için Şakirpaşa Havaalanındaydım. Uçağımız, 23 pistine doğru taxi yapıyor iken, yaklaşmada olan başka bir uçağın olması nedeniyle durdu ve inişi bekledi. Buraya kadar her şey normal olarak gerçekleşti. Ancak tuhaf olan nokta, yaklaşmadaki uçağın 05 pisti yönünden inişini tamamlaması; bizim ise tam ters istikamette 23 pistinden kalkmamız idi. Kalkmadan önce de internet üzerinden aldığım Metar bilgisi (Eğer doğru ise) rüzgarın 05 tarafından geldiği yönündeydi. Bu bilginin doğru olduğunu kabul edersek, rüzgar yönüne aykırı olarak ters pistten kalkmak mümkün müdür? Ya da gerçek hayatta iniş ve kalkış prosedürleri için, hakim rüzgar yönünden başka kriterlere de bakılmakta mıdır?
Saygılarımla
LTAF a iniş ile ilgili bir soru
- hakan737
- VIP Member
- Posts: 818
- Joined: 19 Aug 2001, 04:11
- Name: hakan guven
- PID: 003
- Vatsim ID: 811602
- City: istanbul
- Location: Turkey
Mümkündür. Ancak bunun için birazda havaalanının ve hava şartlarının müsait olmasıda gereklidir. Adana Şakirpaşa havaalanında apron 23 pist başı tarafında ve neredeyse pist başına yakındır. Bu yüzden eğer o anki rüzgar, pilotunda kararı ve tercihi ile "arkadan alınan rüzgar-tail wind" limitlerinde ise (uçağın kitap değerleri,pistin uzunluğu, hava sıcaklığı, uçağın ağırlığı ayrıca önemli kriterlerdir), pilot uçağın 05 pistine kadar taksi yapması, kalkıştan sonra gerekli emniyet irtifası ve/veya SID prosedürünü uygulayarak geçecek zaman ve yakıt kaybına karşılık 23 pistinden kalkmayı tercih eder. (genelde tailwind limiti 8-10knt arka rüzgara kadar uçağın ağırlığı ve hava şartlarına göre çıkabilir.5knt rüzgar sakin kabul edilir.)
İniş'de de eğer özel bir durum söz konusu değil ve hava şartları ile uçağın şartları müasit ise, 05 tarafından iniş tercih edilir-ki uçak, pisti terkettiğinde aprona daha yakın olsun ve daha kısa bir taksi yapsın.
Bu uygulama,şartlar müsait oldukça pilot ve kontrolör arasındaki anlaşma uyarınca yapılabilir. Pilot talep eder ancak son söz kontrolöründür. SAdece havaalanı ve uçak şartları değil, çevredeki diğer havaalanlarının çalışma sahalarıda duruma göre ayrıca değerlendirilir.
Havaalanı kalkış ve iniş uygulamalarında pratik bir yöntemdir. Sizin durumda pilotumuz Ankara istikametine kalkıştan sonra döneceği halde herhalde 05 pistine gitmektense 23 pistine yakın olmayı tercih etmiş.
İniş'de de eğer özel bir durum söz konusu değil ve hava şartları ile uçağın şartları müasit ise, 05 tarafından iniş tercih edilir-ki uçak, pisti terkettiğinde aprona daha yakın olsun ve daha kısa bir taksi yapsın.
Bu uygulama,şartlar müsait oldukça pilot ve kontrolör arasındaki anlaşma uyarınca yapılabilir. Pilot talep eder ancak son söz kontrolöründür. SAdece havaalanı ve uçak şartları değil, çevredeki diğer havaalanlarının çalışma sahalarıda duruma göre ayrıca değerlendirilir.
Havaalanı kalkış ve iniş uygulamalarında pratik bir yöntemdir. Sizin durumda pilotumuz Ankara istikametine kalkıştan sonra döneceği halde herhalde 05 pistine gitmektense 23 pistine yakın olmayı tercih etmiş.
Hakan"737"Güven
- THY4422
- Senior Member
- Posts: 355
- Joined: 30 Apr 2010, 11:24
- Name: Cuneyt ARSLAN
- PID: 4422
- Location: Bursa
Hocam rüzgar şiddeti göz ardı edebilir bir değerdeyse trafik şartları, pan-pan ya da emergency durumları vs. doğrultusunda buna benzer şeyler olabilir. Ya da Rasat henüz yapılmış ve rüzgar yönü değişmişse diğer trafiği yaklaşmadan alıkoyup diğer piste yönlendirmek yerine bu yola gidilmiş olabilir.
- hakan737
- VIP Member
- Posts: 818
- Joined: 19 Aug 2001, 04:11
- Name: hakan guven
- PID: 003
- Vatsim ID: 811602
- City: istanbul
- Location: Turkey
Çok doğru ben acil durum kısmını tamamen geçtim zamanında bu tip operasyonlarla çok uçtuğum için acil durum ihtimalini atlamışım.
Kendimden örnek verirsem, onlarca kez Dalaman'a THY ile uçmama rağmen hiç kuzeyden inmedik, hep deniz tarafından inip deniz tarafına doğru kalkmışızdır. Keza,Bodrum-Milas'da da deniz tarafından hiç kalkış yaşamadım, hep 10'dan inip 28'den kalktık. Acil durum genelde çok nadir olduğu için insan zamanla bunun normal operasyon tarafını kanıksıyor.
Tamamen doğru, bunlarda göz önüne alınması gereken kriterler.
Kendimden örnek verirsem, onlarca kez Dalaman'a THY ile uçmama rağmen hiç kuzeyden inmedik, hep deniz tarafından inip deniz tarafına doğru kalkmışızdır. Keza,Bodrum-Milas'da da deniz tarafından hiç kalkış yaşamadım, hep 10'dan inip 28'den kalktık. Acil durum genelde çok nadir olduğu için insan zamanla bunun normal operasyon tarafını kanıksıyor.
Tamamen doğru, bunlarda göz önüne alınması gereken kriterler.
Hakan"737"Güven
- THY3506
- Senior Member
- Posts: 254
- Joined: 11 Jan 2009, 20:42
- Name: Serdar ÖZDEN
- PID: 3506
- Vatsim ID: 1082637
- City: Ankara
- Location: Turkey
Aldığınız metar da rüzgar kaç knot du acaba hatirliyormusunuz?THY3098 wrote:Bugün, Adana-Ankara uçuşu için Şakirpaşa Havaalanındaydım. Uçağımız, 23 pistine doğru taxi yapıyor iken, yaklaşmada olan başka bir uçağın olması nedeniyle durdu ve inişi bekledi. Buraya kadar her şey normal olarak gerçekleşti. Ancak tuhaf olan nokta, yaklaşmadaki uçağın 05 pisti yönünden inişini tamamlaması; bizim ise tam ters istikamette 23 pistinden kalkmamız idi. Kalkmadan önce de internet üzerinden aldığım Metar bilgisi (Eğer doğru ise) rüzgarın 05 tarafından geldiği yönündeydi. Bu bilginin doğru olduğunu kabul edersek, rüzgar yönüne aykırı olarak ters pistten kalkmak mümkün müdür? Ya da gerçek hayatta iniş ve kalkış prosedürleri için, hakim rüzgar yönünden başka kriterlere de bakılmakta mıdır?
Saygılarımla
CPL (H) Bell-206/205 Sikorsky UH/60
CPL (A) Cessna 150/152/172
CPL (A) Cessna 150/152/172
- THY3098
- Junior Member
- Posts: 69
- Joined: 08 Aug 2011, 13:57
- Name: Mert Ataklı
- PID: 3098
- Vatsim ID: 1199890
- City: Ankara
- Location: Ankara
Hocam 110 dan 3 kts idi.THY3506 wrote:Aldığınız metar da rüzgar kaç knot du acaba hatirliyormusunuz?THY3098 wrote:Bugün, Adana-Ankara uçuşu için Şakirpaşa Havaalanındaydım. Uçağımız, 23 pistine doğru taxi yapıyor iken, yaklaşmada olan başka bir uçağın olması nedeniyle durdu ve inişi bekledi. Buraya kadar her şey normal olarak gerçekleşti. Ancak tuhaf olan nokta, yaklaşmadaki uçağın 05 pisti yönünden inişini tamamlaması; bizim ise tam ters istikamette 23 pistinden kalkmamız idi. Kalkmadan önce de internet üzerinden aldığım Metar bilgisi (Eğer doğru ise) rüzgarın 05 tarafından geldiği yönündeydi. Bu bilginin doğru olduğunu kabul edersek, rüzgar yönüne aykırı olarak ters pistten kalkmak mümkün müdür? Ya da gerçek hayatta iniş ve kalkış prosedürleri için, hakim rüzgar yönünden başka kriterlere de bakılmakta mıdır?
Saygılarımla
Mert Ataklı
PID: 3098
Ankara 07/04/1989
PID: 3098
Ankara 07/04/1989
- THY3506
- Senior Member
- Posts: 254
- Joined: 11 Jan 2009, 20:42
- Name: Serdar ÖZDEN
- PID: 3506
- Vatsim ID: 1082637
- City: Ankara
- Location: Turkey
3kt sakin bir rüzgar değeri olarak kabul edildiği için kontrolör arkadaş pilotun işini kolayladtrmak için ona yardım etmişTHY3098 wrote:Hocam 110 dan 3 kts idi.THY3506 wrote:Aldığınız metar da rüzgar kaç knot du acaba hatirliyormusunuz?THY3098 wrote:Bugün, Adana-Ankara uçuşu için Şakirpaşa Havaalanındaydım. Uçağımız, 23 pistine doğru taxi yapıyor iken, yaklaşmada olan başka bir uçağın olması nedeniyle durdu ve inişi bekledi. Buraya kadar her şey normal olarak gerçekleşti. Ancak tuhaf olan nokta, yaklaşmadaki uçağın 05 pisti yönünden inişini tamamlaması; bizim ise tam ters istikamette 23 pistinden kalkmamız idi. Kalkmadan önce de internet üzerinden aldığım Metar bilgisi (Eğer doğru ise) rüzgarın 05 tarafından geldiği yönündeydi. Bu bilginin doğru olduğunu kabul edersek, rüzgar yönüne aykırı olarak ters pistten kalkmak mümkün müdür? Ya da gerçek hayatta iniş ve kalkış prosedürleri için, hakim rüzgar yönünden başka kriterlere de
Sizm bakılmakta mıdır?
Saygılarımla
CPL (H) Bell-206/205 Sikorsky UH/60
CPL (A) Cessna 150/152/172
CPL (A) Cessna 150/152/172