Hava Boşluğu

Help Center For New Turkish Virtual Pilots. Questions about connection, online flying, and training.
Post Reply
User avatar
THY1989
Junior Member
Junior Member
Posts: 62
Joined: 09 Oct 2007, 03:19
Name: Demir HAN
PID: 1989
Vatsim ID: 967557
City: Bursa
Location: Turkey

Merhaba Arkadaşlar

Ben hiç yaşamadım ama içinizde bunu yaşayan var mı ?
Bunu sanal ortamda da yaşamak mümkün mü ?
Bir söylentiye göre Kırıkkale'de cephanelik ve silah fabrikasının olmasının sebebinin aslında hava sahasında boşluk olması ve uçakların bu sebeple hedefi tutturmalarının zor olduğu

Teşekkürler

THY 1989 Demir Han
THY2937
Average User
Average User
Posts: 182
Joined: 10 Nov 2006, 23:05
Name: Ersin BOZKURT
PID: 2937
Vatsim ID: 1045773
City: Izmir
Location: Izmir
Contact:

Bende bu yüzden silah fabrikasını Kırıkkkale de olduğunu duymuşdum, Fs de bir ara denemek lazım aslıdna gerçi var mı yok mu onuda bilmiyorum. :) yoksa da bazı eklentilerle uydururuz. (tabi böyle bir eklenti paketi varsa :) )

Ersin Bozkurt
User avatar
THY166
VIP Member
VIP Member
Posts: 236
Joined: 17 Mar 2004, 20:00
Name: Fatih KOZ
PID: 166
Vatsim ID: 832838
City: Antalya
Location: Antalya , Turkey
Contact:

Böyle birşey fiziksel olarak gerçek olsa bile simde olabileceğini hiç sanmıyorum ...

Bildiğim kadarı ile "havanın olmadığı" ya da "havanın boş olduğu" bir yer zaten yok ve olamıyor , bizim halk içinde "hava boşluğu" dediğimiz olay aslında havanın normal seyrinin aksine çok farklı (yatay-dikey) hareketlilik göstermesi .

"Uçak hava boşluğuna girdi , birden 100 feet aşağı düştük" denilen olayda aslında bir "boşluk" yoktur , uçak sadece kanatlarından akıp giden havanın o bölgede ani olarak yön değiştirmesi , yatay konumdan bir anda dikey konuma geçmesi neticesinde ani bir çöküş yaşamıştır . ( Gece gece çok iyi anlatamadım farkındayım , idare ediverin ve kusuruma bakmayın )

Velhasıl Kırıkkale olayı bana biraz "şehir efsanesi" gibi geldi ;)

Emniyetli uçuşlar


B. Fatih Koz
[ Tevellut 1978 , LTAI ]
THY1125
Senior Member
Senior Member
Posts: 477
Joined: 11 Apr 2004, 23:23
Name: Buğra Oğuzülgen
PID: 1125
Location: Turkey

Pilotlar zaten Weather Radar aracılığı ile havayı sürekli takip eder haldedirler,gerektiğinde bulutların etrafından uçarlar vs.,uçağın girdiği türbülanslar ise weather radar da görünmeyen gizli türbülanslardır.Bir kokpit uçuşunda kaptanım aynen bu şekilde dile getirmişti.

------------------------
Buğra Oğuzülgen - FlyTHY Boeing Fleet Chief & Check Captain - PID 1125
VirtualPlanePictures.net Ex-Administrator
Image
1219
Average User
Average User
Posts: 147
Joined: 18 Jan 2006, 08:58
Name: Emre ATAY
PID: 0000
Location: Turkey

Bu hava boşluğu(turbulans) olayını bir ara merak etmiştim ve araştırdım. Bildiğim kadarıyla alçak basınç ile yüksek basınçların birleştiği yerlerde oluyor.

Bunu güncel olarak takip edebilirsiniz. Özellikle aşağıdaki sitede verilen yerlerde uçuş yapmıştım ve uçuş yaptığımda turbulanslara rastladım.

http://www.turbulenceforecast.com/europe.php
Last edited by artuncs on 26 Jun 2014, 11:30, edited 1 time in total.
Reason: Resim Linki aktif olmadigi icin silinmistir
User avatar
THY656
VIP Member
VIP Member
Posts: 258
Joined: 06 Jan 2003, 02:28
Name: Selim BILGIN
PID: 656
Vatsim ID: 853361
City: Aydin
Location: Turkey

İster adı "hava boşluğu" olsun isterse "türbülans" ve hatta ingilizce "air pocket-air hole " olsun ben bir meteorolojik olayın bir coğrafik yere fikse olduğunu fizik bilmine aykırı görüyorum.Bunun aksini ispatlıyacak bilimsel bir kanıtın olduğunu sanmıyorum.
Ayrıca fabrikanın kurulduğu 1935 yılında bu fizik olayının ülkemizde ne derece bilindiği de ayrı bir soru.
Benim aklıma takılan ülkemizin 21.yy'da hala HURAFE'lerden başını kurtamamış olduğu...

THY656
Selim Bilgin
A3XX virtual Inst.rating
bogacyoldas
Newbie
Newbie
Posts: 1
Joined: 11 Apr 2008, 05:49
Location: Turkey

Merhaba,

Hava boşluğu yani türbülans diye tabir edilen durum rüzgarın ya da hava hareketlerinin yatay veya dikey düzlemde ani şekilde yön değiştirmesinden dolayı ortaya çıkan hava akış düzlemindeki kesintilerdir.

Şöyle bi örnek verebiliriz, havanın yerden gökyüzüne doğru belli katmanları olduğu gibi sıcaklığa göre de katmanlandırılabilirler. Günün erken saatlerinde farzedelim LTBA 36 pistinden kalkışta 3000 feeti geçmeden rüzgarın yönünü 180 derece değişmiş bulabilirsiniz. Bu da sıcaklık ve dolayısıyla basınç farkından kaynaklanaca ve bunu da türbülans olarak adlandıracağız. Tabi bu çok basitleştirilmiş hali...


Türbülans sadece basınç kütleleri arasında oluşmaz. Bir alçak basıncn ortasında havanın çok hızlı yükselip ani soğuması ve ağırlaşması durumunda yere doğru çökmesi de size kuvvetli bir türbülans olarak yansıyabilir... Aslında weather radarda arkadaşlarımın dediği gibi bunları "tahmin" etmek mümkün olabiliyor.

Bu ve buna benzer çok farklı sebeleri olabilen türbülanslı yani kesintili akımlar olabilir. Peki neden pilotlar bu konuda uyarılmıyorlar?
Havacılıkta herşeyde olduğu gibi türbülansında kategorileri mevcuttur ve tanımlanmıştır. Bunlar light, moderate ve Severe dır. Significant Weather Chartlarda moderate ve severe türbülans beklentilerini ifade eden rota boyunuzda sizi ilgilendirebilecek kesimleri bulabilir ve kaçınabilirsiniz. Light to moderate türbülanslar genellikle operasyonu tehlikeye sokmayacakları için göz ardı edilebilirler.Ama tanım olarak da severe turbülansa girmek çok büyük olasılıkla kontrol hakimiyetinizin kaybolması anlamına gelecektir. Bunlar haricinde CAT ler yani " Clear Air Turbulence" ler vardır ki bunların da bir çoğu significant weather Chartlarda "tahmin edilir"... Genellikle Jet streamlerin altlarında veya üstlerinde gözükürler diye bi genelleme yapsam yanlış olmaz sanırım :)

Bunun haricinde olay tamamen Pilot raporlarıyla tutulur. Farzedelim uçuşunuzu planlarken bütün chartlara baktınız herşeyi kontrol ettiniz rota üzerinde sizi etkileyecek bir türbülans yok... uçuşunuza başladınız A noktasında FL 300 de moderate seviyede ( tanımına uygun olarak :) ) bir türbülansla, hava boşluğuyla karşılaştınız... A noktasında bağlı olduğunuz Centera bulunduğunuz mevkide bir CAT olduğunu ya da moderate turbulans olduğunu rapor edersiniz. Yanıtı genellikle bu turbulansın rapor altına alındığını teşekkür ettiklerini ve seviye değişikliği talep edip etmediğiniz şeklinde olacaktır. Eğer talep ederseniz 280 e alçalabilir ya da 320 ye çıkabilirsiniz o seviyede türbülans olmayabilir... Ya da sizin gibi bir başka ekip 320 de aynı mevkide bir türbülans rapor etmiş olabilir vs. vs.

Kırıkkale hakkında bir bilgim yok :) Ama çok mantıklı gelmediğini söyleyebilirim... Tek olasılık thermal türbülans olasılığıdır ama o da her zman olmaz ya da yerden çok yükseklerde olmayacaktır. Zannediyorum FS2009 da create a thermal diye bi bölüm olması lazım, isterseniz kırıkkale üzerinde kendinize kuvvetli bi thermal yaratıp bunu deneyebilirsiniz sanırım :)

Umarım az da olsa yararlı olur...

İyi uçuşlar

A. Boğaç Yoldaş
CPL/IR MEL / Atpl Frozen
3123
Post Reply

Return to “Training Lounge”