Havaalanlarının chartları dün ve bugün elime gecti.hemen incelemeye basladım.ve çok ilginc bir durumla karsılastım.bende ki simülasyonda(FS 2002 kullanıyorum) pist bası dereceleri 1 derece eksik görülüyor. şöyleki:
LTBA: rwy 6 :055(chartlarda 056),rwy 24 :235(chartlarda 236),rwy 18 ve 36R'ler do?ru:175 ve 355 derece.
LTAC: rwy 21L :212(chartlarda 213)
rwy 3R :032(chartlarda 033),bu verdi?im de?erler FS içindeki chartlarda yazan de?erler.mesela uca?ı LTBA rwy 6 pistine konuslandırdı?ımda uca?ın göstergesinde HDG:055 olarak görülüyor.bunlar FS'nin içindeki chartlarlada uyusuyor.şimdi verce?im örnek ise çok daha absürd bir örnek olacak,umarım bir arkadaşım bunu açılayabilir.çünkü ben kafayı yemek üzereyim.
geçen gün LTBA-LTBJ seferi yapıyorum.16 nolu piste vor yaklaşması yapıcam.açıkça söyleyeyim;daha evvel 16 nolu piste hiç inmemiştim.34 nolu piste ıls yaklaşmasıyla inmiştim.tabiki elimde daha chartlarda yok.FS içindeki chartlarda ıls olmayan pistlerin hdg'si gözükmüyor.yani 16 rwy için bilgi yok.bende HDG'sini bilmedi?imden dolayı kuleye sordum.16 nolu pistin HDG'si kaç diye?bana verilen cevap 168 derece idi.course 168'e ayarlayım.çok güzel de bir iniş yaptım.ama bugün LTBJ chartlarını elime alınca 16 nolu pistin 164 derecde oldu?unu gördüm.(bende uca?ı pist basına konuşlandırdı?ımda gene her zamanki gibi bir derece eksik okuyorum. 163)peki bu nasıl oldu bir gün evvel 168 te olan bir piste iniyorum.sonradan baktı?ımda 163'Te chartlarda da 164 gözüküyor.Allah aşkına biri bana LTBJ rwy 16 nolu pisting HDG'sini söyleyebilirmi?bir parantaez açarak hemen söyleyeyim.LTBJ rwy34 344 derecede do?ru gözüküyor.peki bu nasıl oluyor?
PIST BASI DERECELERI
-
- Junior Member
- Posts: 72
- Joined: 25 Jan 2003, 14:02
- Location: Turkey
- Contact:
-
- Junior Member
- Posts: 72
- Joined: 25 Jan 2003, 14:02
- Location: Turkey
- Contact:
bu söylediklerim diğer meydanlar içinde geçerli karşılştırma olsun diye bir kaç ilginç örnek daha vericem."verdiğim değerler bende görünen değerlerdir.parantez açıp içine doğru yazdıklarım.chartlarla uyuştuğunu yanlışlar ise uyuşmadığını göstermektedir.yanlısın yanındaki değer chartlarda yazılan değerdir."
LTAF: rwy 5 : 050(doğru)
rwy 23 : 229(yanlıs)230
LTAI: rwy 36R : 003(doğru)
rwy 18L : 182(yanlıs)183
LTCG: rwy 11 : 108(doğru)
rwy 29 : 287(yanlıs)288,farkındaysanıziz ıls olan tarafta bir sorun yok.vor yaklaşması olan taraf 1 derece eksik gösteriyor.yani ucağı LTCG rwy 11 nolu piste konuşlandırdığımda,ucağın göstergesinden 108'i okuyabiliyorum.ama ucağı rwy 29 konuşlandırdğımda 287 okuyorum.
bu konuyla ilgili düşüncelerinizi bekliyorum.
LTAF: rwy 5 : 050(doğru)
rwy 23 : 229(yanlıs)230
LTAI: rwy 36R : 003(doğru)
rwy 18L : 182(yanlıs)183
LTCG: rwy 11 : 108(doğru)
rwy 29 : 287(yanlıs)288,farkındaysanıziz ıls olan tarafta bir sorun yok.vor yaklaşması olan taraf 1 derece eksik gösteriyor.yani ucağı LTCG rwy 11 nolu piste konuşlandırdığımda,ucağın göstergesinden 108'i okuyabiliyorum.ama ucağı rwy 29 konuşlandırdğımda 287 okuyorum.
bu konuyla ilgili düşüncelerinizi bekliyorum.
-
- Junior Member
- Posts: 95
- Joined: 12 Nov 2001, 17:12
- Location: Turkey
- Contact:
Sorun mutemelen FS veri tabandaki bulunan "Magnetic Variance" hesaplarından kaynaklanıyor olabilir. Bu değerler daha önce gözlemlenmiş veriler ile yüklenmiştir veya en büyük olasalık hesaplanarak bulunur. Magnetic Variance hesaplamanın bir çok modelleme metodu bulunmaktadır fakat hiç biri dünyanın Manyetik alanını gerçekte olduğu kadar doğru modelleyemez.
Dünyanın manyetik alanı çok az da olsa sürekli değişmektedir ve chartlar bu değişiklikler oluştukca güncelleşir. Sanırım FS de sabit modelleme sistemi kullanılıyor. Eski bir LTAC 21R chartı bulursanız belki orada pist yönü 212 derece olorak gösterilmiş olabilir. Pistin yeri değişmedi sadece dünyanın manyetik alan değişti. Püsülalar dünyanın manyetik alanını yansıtığı için baş istikameti de değişicektir.
Pistin yönünü FS tam ölçmek için SLEW mode ile deneyin, Goto Airport menü den yanılma ihtimali yüksek. Küçük bir tiyo SLEW mode da SPACEBAR basarsanız uçağınızın burnu Gerçek Küzey yönüne çevrilir, püsülanızla karşılaştırırsanız bulunduğunuz bölgedeki "Magnetic Variance" görürsünüz. Kutuplara yakınlar alanlarda denerseniz şaşırtıcı sonuclar göreçeksiniz.
Başka bir olasalık, MS bu değerleri bilerek şaşırtmış olabilir.
Dünyanın manyetik alanı çok az da olsa sürekli değişmektedir ve chartlar bu değişiklikler oluştukca güncelleşir. Sanırım FS de sabit modelleme sistemi kullanılıyor. Eski bir LTAC 21R chartı bulursanız belki orada pist yönü 212 derece olorak gösterilmiş olabilir. Pistin yeri değişmedi sadece dünyanın manyetik alan değişti. Püsülalar dünyanın manyetik alanını yansıtığı için baş istikameti de değişicektir.
Pistin yönünü FS tam ölçmek için SLEW mode ile deneyin, Goto Airport menü den yanılma ihtimali yüksek. Küçük bir tiyo SLEW mode da SPACEBAR basarsanız uçağınızın burnu Gerçek Küzey yönüne çevrilir, püsülanızla karşılaştırırsanız bulunduğunuz bölgedeki "Magnetic Variance" görürsünüz. Kutuplara yakınlar alanlarda denerseniz şaşırtıcı sonuclar göreçeksiniz.
Başka bir olasalık, MS bu değerleri bilerek şaşırtmış olabilir.
-
- Junior Member
- Posts: 72
- Joined: 25 Jan 2003, 14:02
- Location: Turkey
- Contact:
sizin dediğinizi uyguladım.slew modunda space bastım.HDG:356 derece gösterdi.yani 4 derecelik bir fark var.
şimdi bu ne demek uçağın pusulası 4 derece bozuk mu gösteriyor?herhalde bunun için yapılacak bir şey yok.
şimdi bu ne demek uçağın pusulası 4 derece bozuk mu gösteriyor?herhalde bunun için yapılacak bir şey yok.
Bu ucagin pusulasi bozuk demek degil. Ahmet Bedir'in anlattigi hadise, gercek kuzey kutbu (yani yerkurenin kuzey kutup noktasi) ile manyetik kuzey kutbunun (yeraltindaki manyetik alanin yarattigi kuzey kutbu) birbiriyle cakismadigi. Ikisinin arasinda, yeryuzunde bulundugunuz yere gore 20 dereceye kadar cikabilen bir fark var. Pusulalar manyetik alnadan faydalandiklari icin manyetik kutbu gosterirler. Dolayisiyla havacilikta pist numaralari, yaklasma ve navigation course'lari manyetik kuzeye gore verilirer. Demek ki sizin belirttiginiz pistte manyetik kuzey ile gercek kuzey arasinda 4 derece fark var. Spacebar'a bastiktan sonra ucagin pusulasinin da 356 dereceyi gostermis olmasi gerekir.
Iyi ucuslar
Deniz Özhan
TK206
Iyi ucuslar
Deniz Özhan
TK206