737 FLAP-1 T/O
- THY3890
- Average User
- Posts: 140
- Joined: 22 Jun 2009, 04:43
- Name: Semih Batuk
- PID: 3890
- Vatsim ID: 1110258
- City: Istanbul
- Location: Istanbul
Selamlar. Yıllardır bir kaç kere dile getirdim bazı konuşmalarda ama gece gece esti yine foruma da yazayım dedim. FDR'da 737'ler ile ne zaman FLAP-1 kalkışlar yapmamıza müsaade edilecek? Normal bir prosedürdür, pisti kullanmaya yönelik oldukça da zevkli bir uygulamadır. Son zamanlarda FDR ile her şeyi yapabilme potansiyeline geldik. Eğer mümkünse 737'ler için FLAP-1 Takeoff'lar artık normal kurallar dahilinde olsun isterim.
- THY4146
- Junior Member
- Posts: 87
- Joined: 19 Sep 2009, 22:52
- Name: Deniz MORDOGAN
- PID: 4146
- Vatsim ID: 1126032
- City: Ankara
- Location: Ankara
FDR aslı itibariyle pilotun kontrolünde olan konularda bir puanlama yapan programdır. Dünyada uçan bütün uçaklar flapsız veya full flaplı ya da ara flaplı olarak kalkış yapabilir ya da yarım flaplı iniş ya da bazı uçaklarda sıkıntılı da olsa flapsız iniş de yapabilir. Buna ek olarak ATC nin talimatıyla kalkışı müteakip 250 kt nin üzerine de çıkabilir ya da son yaklaşmaya kadar 250 kt nin üzerinde gelmesi istenebilir. Hatta VFR uçuşlarda her flap derecesi iniş ve kalkışta duruma göre pilot insiyatifinde kullanılır. El freni çekili iken full throttle yapılır (hatta test için yapılması gereklidir. Böyle biçok konu Bahadır hocamız tarafından zaten güncellendi. Bahadır hocamın konuyu inceleyip ona göre bir güncelleme yapacağını düşünüyorum zaten hocam sürekli güncelleme yapıyor ellerine sağlık...
- THY3716
- Legend
- Posts: 1388
- Joined: 26 Apr 2009, 00:33
- Name: Bahadir ALKES
- PID: 3716
- Vatsim ID: 1097118
- City: Istanbul
- Location: Turkey
Deniz hocamın dediği hususların hemen hepsini vfr uçaklarda hallettik. Full depo yakıtla kalkılabilir, flapsız kalkılabilir, park brake çekip full throttle motor çekiş testi yapılabilir. Bunların hiçbirine vfr uçuşta ceza yazılmaz. Sadece flapsız inilirse yazar. Onu da vakti zamanında yine sizlerle istişare ettiğimiz için öyle bıraktık. Ama jetliner uçuşlarda bunları yapamayız. Flapsız kalkışa müsade edemeyiz. Kaldı ki, MD-82 gibi iyi simüle edilmiş yazılımlarda flapsız kalkmayı bir deneyin bakalım ne oluyor Yine jetliner uçaklarda park brake çekip full throttle yapmasına da müsade edemeyiz. Yani kısaca jetliner ile lütfen vfr uçakları aynı kefede değerlendirmeyin. Biz aslında yolcu uçuşları simüle eden bir VA yız. Fdr'nin asıl fonksiyonu jetliner uçuşlar üzerinedir. Vfr işin keyif kısmıdır ve fdr nin hedefi değildir. Ama her keyfe uygun ortak bir program yapabilme hedefimiz kapsamında bazı özellikler de kazandırılmıştır.
Lead me, follow me or get out of my way !
- THY3716
- Legend
- Posts: 1388
- Joined: 26 Apr 2009, 00:33
- Name: Bahadir ALKES
- PID: 3716
- Vatsim ID: 1097118
- City: Istanbul
- Location: Turkey
Sonuçta bir de şöyle düşünün.. Flap nedir? Kanat yüzey genişliğini arttırarak daha düşük süratlerde havada tutunmayı sağlayan bir sistem. Açılmadan kalkış yapılacaksa ne olur? Daha yüksek süratle rotasyon gerektirir. Daha yüksek sürat ne demektir? Daha fazla motor gücü tatbik etmek demektir. Daha fazla yakıt yakmayı gerektirir. Birçok meydanda ses kısıtlama prosedürleri var mı? Var. Aşılınca ceza kesiliyor mu? Evet. Daha hızlı kalkış daha büyük N1 gerektirmez mi? Daha yüksek hararet? Tekerleklerin daha yüksek hızla yere temas etmesi? Lastik patlaması riski? Havayollarının maliyet etkinliğini herşeyin üstünde tutması? Benim piyade mantığım bile bu soruları aklıma getiriyor. Hal böyleyken, flapsız kalkış fdr ye konmalı mı? Taktir sizlerin...
Lead me, follow me or get out of my way !
- THY4216
- Newbie
- Posts: 14
- Joined: 14 Aug 2015, 03:08
- Name: Sedat Kaan Koyuncu
- PID: 4216
- Vatsim ID: 1226278
- City: Istanbul
- Location: Turkey
Kesinlikle! PFPX'ten rota ve performans hesaplaması yapıyorum. Program flap 1 takeoff yapmamı öneriyor. Checkride'da yaptım FDR puan kırdıTHY3890 wrote:Selamlar. Yıllardır bir kaç kere dile getirdim bazı konuşmalarda ama gece gece esti yine foruma da yazayım dedim. FDR'da 737'ler ile ne zaman FLAP-1 kalkışlar yapmamıza müsaade edilecek? Normal bir prosedürdür, pisti kullanmaya yönelik oldukça da zevkli bir uygulamadır. Son zamanlarda FDR ile her şeyi yapabilme potansiyeline geldik. Eğer mümkünse 737'ler için FLAP-1 Takeoff'lar artık normal kurallar dahilinde olsun isterim.
- THY3890
- Average User
- Posts: 140
- Joined: 22 Jun 2009, 04:43
- Name: Semih Batuk
- PID: 3890
- Vatsim ID: 1110258
- City: Istanbul
- Location: Istanbul
Flapsız takeoff'a nereden geldi ki konu? Başlıktan da anlaşılacağı gibi Flap1 Takeoff için açmıştım konuyu. Bakın şu anda bir assignment'ımın planlamasını yapıyorum aynı zamanda bu konuya cevap atıyorum. Canlı canlı hesaplamaları atıcam.THY3716 wrote:Sonuçta bir de şöyle düşünün.. Flap nedir? Kanat yüzey genişliğini arttırarak daha düşük süratlerde havada tutunmayı sağlayan bir sistem. Açılmadan kalkış yapılacaksa ne olur? Daha yüksek süratle rotasyon gerektirir. Daha yüksek sürat ne demektir? Daha fazla motor gücü tatbik etmek demektir. Daha fazla yakıt yakmayı gerektirir. Birçok meydanda ses kısıtlama prosedürleri var mı? Var. Aşılınca ceza kesiliyor mu? Evet. Daha hızlı kalkış daha büyük N1 gerektirmez mi? Daha yüksek hararet? Tekerleklerin daha yüksek hızla yere temas etmesi? Lastik patlaması riski? Havayollarının maliyet etkinliğini herşeyin üstünde tutması? Benim piyade mantığım bile bu soruları aklıma getiriyor. Hal böyleyken, flapsız kalkış fdr ye konmalı mı? Taktir sizlerin...
Optimum ayarlarda tavsiye edilen kalkış konfigrasyonum:
D-TO1, +39C, FLAP1, N1-95.3, Runway Margin 659m.
V1-144 VR-145 V2-147
Fdr ile Flap1 kalkamadığımız için optimum ayarlardan çıkıp TOFLAP5 seçiyorum:
D-TO1, +35C, FLAP5, N1-95.9, Runway Margin 1057m..
V1-138 VR-138 V2-141
Başlığın ilk mesajında da belirttiğim gibi pisti kullanmaya yönelik bir konfigrasyon FLAP1 kalkışları. Daha yüksek sürat oluyor doğru ancak daha az motor gücü ile oluyor daha fazlası ile değil. Görüldüğü üzere derate farkı mevcut. N1 daha yüksek değil. Ses kısıtlamaları diyeceksek burada N1 düşürüyoruz. Daha yüksek süratte teker dönmesi denirse de aradaki farklar 5-6kt. Ufak ufak değişiklikler var hep ve FLAP1 daha temiz sonuç veriyor bu tezlere. Burada en büyük oynama Runway Margin'de. O da 500metre civarı. Yani ilk belirttiğim konu. Pisti optimum seviyede kullanma, pist ortasında kalkıp gitmeme vs vs.
Benim talebim sıra dışı bir şeyin uygulanması değil kesinlikle.
- THY7
- Officer
- Posts: 685
- Joined: 19 Aug 2001, 05:52
- Name: Berhan DONMEZ
- PID: 7
- Vatsim ID: 813296
- City: Istanbul
- Location: Turkey
Yorumlar güzel,fikir güzel.FDR bu konuda düzeltilmeli.Flap 1 kullanım nedeni pist uzunluğundan yararlanmaktan ziyade NADP1 ve NADP2 gürültü seviyeleri ile ilgilidirde.Google’dan detay okunabilir,kalkış segmentleri gözden geçirilebilir.
Berhan Dönmez
ATPL-A TRI/SFI (F27-B737-A310/300-600)
ATPL-A TRI/SFI (F27-B737-A310/300-600)