Sevgili Dostlar,
Eğitim Departmanı adına, önümüzdeki dönemde fırsat bulabildiğim ölçüde, arkadaşların ihtiyaçları doğrultusunda birşeyler sunabilmek isterim. Burada ihtiyaç duyduğunuz hususları, konuları yazın, elimizden geldiğince yayın hazırlayıp sizlere sunalım. FlyTHY forumlarının, sanal havacılığa giriş yapmak isteyen bir çok insanın ilk gördüğü yer olduğunu düşünüyorum. Şahsen ben internet explorer üzerinde bir arama motoruna "sanal THY" yazdığımı dün gibi hatırlarım. Önce FlyTHY linki bana geldiği için ona tıklamıştım ve o günden beridir de FlyTHY üyesiyim. Neticede, benim gibi olan insanlara gelin iyi bir kaynak yaratalım. Buyurun, isteyin...
Eğitim ihtiyacı
- THY4752
- Average User
- Posts: 179
- Joined: 06 Nov 2010, 01:30
- Name: Hakan PALIOGLU
- PID: 4752
- Vatsim ID: 1101377
- City: Istanbul
- Location: Turkey
İlk soruyu ben sorayım...amacı doğru anladım heralde sorular burada cevaplanacak. Neyse soruyorum... 
İlk sorum; kış aylarında malum hava rüzgarlı oluyor..iniş yapacağımız pist üzerinde 35lik değerde ters rüzgar olduğunda neler yapılabilir. Az çok okudum, rudder verebiliriz biliyorum mesela..Ama hala atladığım bir şey var mı burdaki ayrıntı hakkında ufak bir bilgi varsa merak ediyorum.
ikinci sorum; iniş yaparken bende yine başka bir takıntı very good ile iniyorum yani fspassenger da bu değer -200 touchdown speed civarına denk geliyor. Reel uçuşlar için pilotların kayma yapmamak için genelde -100 ile -200 arası indiklerini duydum (kötü bir değer olduğunu düşündüğümden değil). Ancak bir sanal pilot olarak excellent iniş nasıl yaparım bunu da merak ediyorum...Mesela ben şöyle yapıyorum, FMC app hızımı görüp rüzgarı da doğru girerek o hızla yaklaşıp 100 feet te uçağın burnunu cok hafif yukarı kaldırıp, 10feet te motorları idle yapıorum ve teker koyuyorum...İlk sorumda olduğu gibi burada da ince bir ayrıntı atlıyor muyum merak ediyorum.
Teşekkürler


İlk sorum; kış aylarında malum hava rüzgarlı oluyor..iniş yapacağımız pist üzerinde 35lik değerde ters rüzgar olduğunda neler yapılabilir. Az çok okudum, rudder verebiliriz biliyorum mesela..Ama hala atladığım bir şey var mı burdaki ayrıntı hakkında ufak bir bilgi varsa merak ediyorum.
ikinci sorum; iniş yaparken bende yine başka bir takıntı very good ile iniyorum yani fspassenger da bu değer -200 touchdown speed civarına denk geliyor. Reel uçuşlar için pilotların kayma yapmamak için genelde -100 ile -200 arası indiklerini duydum (kötü bir değer olduğunu düşündüğümden değil). Ancak bir sanal pilot olarak excellent iniş nasıl yaparım bunu da merak ediyorum...Mesela ben şöyle yapıyorum, FMC app hızımı görüp rüzgarı da doğru girerek o hızla yaklaşıp 100 feet te uçağın burnunu cok hafif yukarı kaldırıp, 10feet te motorları idle yapıorum ve teker koyuyorum...İlk sorumda olduğu gibi burada da ince bir ayrıntı atlıyor muyum merak ediyorum.
Teşekkürler

-
- Average User
- Posts: 176
- Joined: 12 Feb 2009, 23:35
- Name: Dinc Mor
- PID: 3683
- Location: Turkey
Bahadır Kaptanım, çok yararlı olacağını düşündüğüm bir konu, elinize emeğinize sağlık.
Adını isterseniz "Bahadır Kaptanın Köşesi, Soru-Cevap" şeklinde değiştirebilirsiniz
Benimde bir sorum var, Rudder ile ilgili;
Taksi yaparken Rudder'ım tam anlamı ile çalışıyor ancak Landing esnasında sanki kitliymişcesine milim oynuyor.
Örneğin crosswind landing yapmak zorundayım ancak rudder müdahelesi işe yaramıyor, sanki "locked" durumda ve touchdown ettiği an serbest kalıyor, yön verebiliyorum.
Bunun sebebi ne olabilir? Uçuş esnasında bilmediğim bir rudder kilit sistemimi var? Gerektiği durumlarda Unlock edebileceğim?
Uçağım Ariane Boeing 737-800 (FSX)
Şimdiden teşekkür ederim.
Adını isterseniz "Bahadır Kaptanın Köşesi, Soru-Cevap" şeklinde değiştirebilirsiniz



Benimde bir sorum var, Rudder ile ilgili;
Taksi yaparken Rudder'ım tam anlamı ile çalışıyor ancak Landing esnasında sanki kitliymişcesine milim oynuyor.
Örneğin crosswind landing yapmak zorundayım ancak rudder müdahelesi işe yaramıyor, sanki "locked" durumda ve touchdown ettiği an serbest kalıyor, yön verebiliyorum.
Bunun sebebi ne olabilir? Uçuş esnasında bilmediğim bir rudder kilit sistemimi var? Gerektiği durumlarda Unlock edebileceğim?
Uçağım Ariane Boeing 737-800 (FSX)
Şimdiden teşekkür ederim.
-
- Newbie
- Posts: 17
- Joined: 09 Oct 2007, 01:49
- Name: Reşat Özkeresteci
- PID: 2122
- Location: Turkey
Hakan kaptanım bildigim kadarıyla ben size yardımcı olmaya çalışayım,soruyu aslında tam net anlamadım 35'den ters ruzgar dediginiz 35 derece sagınızdan solunuzdan gelen ruzgar sanırsam degil mi?Tailwind zaten olamayacagını dusunuyorum cogu ucagın limitleri dısında olacagı icin,ben size okulda anlatıldıgı gibi crosswind inislerini acıklamaya calısayım.
Crosswind inislerde uygulanabilecek cesitli yontemler var dediginiz gibi.Bu yontemler ucaktan ucaga degisebilir ucagın boyutuna ( kontrol yuzeylerinin genisligine vs ) gore.Havayolu degilde nispeten kucuk egitim ucakların wing low yontemi kullanılır.Yani ruzgarın geldigi taraf icin kanatcık acılır aksi istikamettede rudder verilir.Bu kumanda ruzgara baglı olarak ucagın burnunu pist hattında tutacak kadar cok verilebilir.Pist ustunde touchdown'a kısa bir mesafe kala verilen kumanda alınır yatış yapmadan ucak pist ustunde paralel tutulup kayış yatış yapmadan palye yapılır.

Digeri de bizim genelde flight simulator'de uyguladıgımız crab inisi.Kontrol yuzeyi daha buyuk ucaklarda wing low approach iniste kanadı vurma tehlikesi yaratabilecegi icin bu yaklasma sekli daha fazla tercih edilir.Bildigimiz gibiucagın rudder'ına vuran ruzgar bir guc uygular ve ucagın burnunun ruzgar icine kaymasını saglar.Bu yaklasmada ucagımız bas yerine track takip eder,yani ucagımızın yerde izledigi yol "355" olurken basımız o an 010 dereceyi gosterebilir.Ucagımızı bu halde pist ustune getirdikten sonra palyeye basladıgımızda ucagımızın burnunu ruzgar icinden kurtarıp aksi istikamette rudder kumandasıyla duzeltirken aynı anda ucagımızın aldıgı kumandayla rudder verilen tarafa yıkılmaması icin aksi istikametteki kanatcıgımızı yeteri kadar acmamız gerekir.

Elimden geldiginde anlatmaya calıstım umarım yararı olur.
Crosswind inislerde uygulanabilecek cesitli yontemler var dediginiz gibi.Bu yontemler ucaktan ucaga degisebilir ucagın boyutuna ( kontrol yuzeylerinin genisligine vs ) gore.Havayolu degilde nispeten kucuk egitim ucakların wing low yontemi kullanılır.Yani ruzgarın geldigi taraf icin kanatcık acılır aksi istikamettede rudder verilir.Bu kumanda ruzgara baglı olarak ucagın burnunu pist hattında tutacak kadar cok verilebilir.Pist ustunde touchdown'a kısa bir mesafe kala verilen kumanda alınır yatış yapmadan ucak pist ustunde paralel tutulup kayış yatış yapmadan palye yapılır.

Digeri de bizim genelde flight simulator'de uyguladıgımız crab inisi.Kontrol yuzeyi daha buyuk ucaklarda wing low approach iniste kanadı vurma tehlikesi yaratabilecegi icin bu yaklasma sekli daha fazla tercih edilir.Bildigimiz gibiucagın rudder'ına vuran ruzgar bir guc uygular ve ucagın burnunun ruzgar icine kaymasını saglar.Bu yaklasmada ucagımız bas yerine track takip eder,yani ucagımızın yerde izledigi yol "355" olurken basımız o an 010 dereceyi gosterebilir.Ucagımızı bu halde pist ustune getirdikten sonra palyeye basladıgımızda ucagımızın burnunu ruzgar icinden kurtarıp aksi istikamette rudder kumandasıyla duzeltirken aynı anda ucagımızın aldıgı kumandayla rudder verilen tarafa yıkılmaması icin aksi istikametteki kanatcıgımızı yeteri kadar acmamız gerekir.

Elimden geldiginde anlatmaya calıstım umarım yararı olur.

B737NG
- THY3615
- Average User
- Posts: 241
- Joined: 06 Jul 2009, 19:28
- Name: K.Gürsel HAZAR
- PID: 3615
- Vatsim ID: 1090129
- City: Ankara
- Location: Ankara
Bu linkte daha önce yayımladığımız bir doküman var, bilginize...
http://flythy.org/forum/viewtopic.php?f ... IND#p34847
http://flythy.org/forum/viewtopic.php?f ... IND#p34847
- THY4752
- Average User
- Posts: 179
- Joined: 06 Nov 2010, 01:30
- Name: Hakan PALIOGLU
- PID: 4752
- Vatsim ID: 1101377
- City: Istanbul
- Location: Turkey
Reşat kaptanım verdiğiniz bilgiler için çok teşekkürler..
simulatorde kullandığımız crab tipi yaklaşmalarda anladığım kadarıyla rudder ile uçağın burnunu touchdown a yakın bir anda pist doğrultusuna getiriyoruz ve ters tarafa da az bir yatış hareketi yapıyoruz... aslında ben uzun zamandır bu tip rüzgarlı inişlerimde motor kollarının hemen altındaki ruddur switch i ile burnu ortalıyordum...yaklaşırken de hep düz geliyordum ancak uçak rüzgara göre pist çizgisinden sağa sola kaymış oluyordu....Umarım derdimi açıklayabildim hocam..kusruma bakmayın teknik terimlerde eksikliğim mevcut. Örneklemem Boeing 738 içindir.
simulatorde kullandığımız crab tipi yaklaşmalarda anladığım kadarıyla rudder ile uçağın burnunu touchdown a yakın bir anda pist doğrultusuna getiriyoruz ve ters tarafa da az bir yatış hareketi yapıyoruz... aslında ben uzun zamandır bu tip rüzgarlı inişlerimde motor kollarının hemen altındaki ruddur switch i ile burnu ortalıyordum...yaklaşırken de hep düz geliyordum ancak uçak rüzgara göre pist çizgisinden sağa sola kaymış oluyordu....Umarım derdimi açıklayabildim hocam..kusruma bakmayın teknik terimlerde eksikliğim mevcut. Örneklemem Boeing 738 içindir.
-
- Newbie
- Posts: 17
- Joined: 09 Oct 2007, 01:49
- Name: Reşat Özkeresteci
- PID: 2122
- Location: Turkey
Evet dediginiz gibi ucagın burnunu pist ustunde palyede ortalıyorsunuz.Ters tarafa yatıs isleminde dikkatli olun,FS'de kıç hissi olmadıgı icin verdiginiz rudder'a gore kanatın cokup cokmedigini anlayamayabilirsiniz,bu kumandayı verdiginiz ölçüde yatış kumandasını verin.Bazen duzeltme az oldugu icin ihtiyac bile kalmıyor.Sanırım siz Rudder Trim yapıyorsunuz,buna gerek yok bu yuzden kayma yasıyor olabilirsiniz,bunun yerine rudder kumandasını kullanmayı tercih edin.Flight simulator de rudder gercekte kullanıldıgı kadar sık ve efektif kullanılmıyor malesef,aslında en az aileron elevator kadar onemli bir kumandadır 

B737NG
- THY133
- VIP Member
- Posts: 429
- Joined: 13 Oct 2002, 14:19
- Name: Deniz İrez
- PID: 133
- Location: Istanbul
Boeing'in FCTM Kitabına göre 737-800 için Threshold (pist başı) yüksekliğinden 50 feet de geçerken yaklaşık pitch attitude 2-4 derece olacak şekilde hocalarımızın tabiriyle bel kırılmalıdır. Akabinde Touchdown olurken (Teker Koyarken) burun açısı 4-7 derece olmalıdır. Yaklaşmalarda VREF hızının altına düşülülürse sert bir oturuş gerçekleşebilir.hknpal wrote:İlk soruyu ben sorayım...amacı doğru anladım heralde sorular burada cevaplanacak. Neyse soruyorum...
İlk sorum; kış aylarında malum hava rüzgarlı oluyor..iniş yapacağımız pist üzerinde 35lik değerde ters rüzgar olduğunda neler yapılabilir. Az çok okudum, rudder verebiliriz biliyorum mesela..Ama hala atladığım bir şey var mı burdaki ayrıntı hakkında ufak bir bilgi varsa merak ediyorum.
ikinci sorum; iniş yaparken bende yine başka bir takıntı very good ile iniyorum yani fspassenger da bu değer -200 touchdown speed civarına denk geliyor. Reel uçuşlar için pilotların kayma yapmamak için genelde -100 ile -200 arası indiklerini duydum (kötü bir değer olduğunu düşündüğümden değil). Ancak bir sanal pilot olarak excellent iniş nasıl yaparım bunu da merak ediyorum...Mesela ben şöyle yapıyorum, FMC app hızımı görüp rüzgarı da doğru girerek o hızla yaklaşıp 100 feet te uçağın burnunu cok hafif yukarı kaldırıp, 10feet te motorları idle yapıorum ve teker koyuyorum...İlk sorumda olduğu gibi burada da ince bir ayrıntı atlıyor muyum merak ediyorum.
Teşekkürler
Deniz IREZ
ATPL-A (B737-A330)
ATPL-A (B737-A330)
- THY3716
- Legend
- Posts: 1405
- Joined: 26 Apr 2009, 00:33
- Name: Bahadir ALKES
- PID: 3716
- Vatsim ID: 1097118
- City: Istanbul
- Location: Turkey
İşte budur. Gerçek kaptanlarımız döktürmüşler. O halde kendilerinin de müsadeleri olursa alıntı yaparak ilk dokümanımızı crosswind yaklaşmalar hakkında yapacağımızı (training altında) buradan duyuralım. Bir diğer husus, simülatör, bilgisayar sistemleri, uçak modeli vs. hakkında bilgi açıklamanın training bölümü altında yapılmayacağını belirtmeliyim. Bu tip sorunları olan arkadaşlar Flight Simulator bölümünde sorunlarını dile getirdikleri taktirde mutlaka cevap bulacaklardır. Hatta, biraz geri tarihli forumlara doğru yönelirlerse mutlaka o konunun daha önceden işlenmiş olacağını göreceklerdir.
Lead me, follow me or get out of my way !