SID Chart anlatımında belirttiğim gibi Chart okumaya her zaman en yukarıdan aşağıya doğru ve soldan sağa doğru yaparsak hem bir düzen içinde hemde acaba burayı gözden geçirmişmiydim ikileminden uzak bir şekilde brifingimizi yapmış oluruz.
İnceleyeceğimiz ilk chart'ımız ;
LTAC Airport

Yukarıdan ve Soldan başladığımızda ICAO kodu LTAC olan,IATA kodu ESB olan meydanımızın APT elev:3125' meydan yüksekliğinin apron,taxi yolları ve pistler dahil uçakların kullandığı en yüksek bölgenin yüksekliğinin 3125 feet olduğunu.Bu noktanında 21L stopway bölgesi olduğunu görmekteyiz.
What is a Stopway?
Stopway nedir ?
Stopway is an area beyond the runway, with sufficient strength to support
a decelerating aircraft in all-weather conditions.
Stopway pistin uzantısı olan bir bölgedir ve amacı her türlü hava koşulunda uçağın emniyetli şekilde durabilmesi için pistin bir uzantı bölümüdür.Yani kalkış için kullanılan bir bölge değildir
10-9 10 Ankara ili içindeki ilk meydan olduğunu,9 ise Airport chartı olduğunu göstermektedir.
Bir alt satırda ATIS :123.60 ATIS frekansının 123.60 VHF bandında olduğunu göstermektedir.
* ATIS (Automated Terminal Information Service) A continuous broadcast of airport information, commonly found at tower-controlled airports. It usually includes weather information, runways in use, and any important notices.
** Otomatikleştirilmiş terminal bilgi servisidir.Sürekli ilgili havaalanı hakkında yayın yapan,sıklıkla kule kontrollü meydanlarda bulunan ve genellikle hava bilgisi,aktif pist ve pilotun bilmesi gereken önemli bilgileri içerir.
LTAC_GND:121.90 ve LTAC_TWR:118.10
LTAC'de DELIVERY kanalı olmadığını bu charta bakarak anlayabiliyoruz,yani klerans,pushback(geri itme),motor çalıştırma isteklerimizi 121.90 dan alacağız.
Ground kanalında işimiz bittikten sonra herhangi bir pistin bekleme noktasına yaklaşırken yada tam bekleme noktası üzerinde devredileceğimiz kanal 118.10
Chart üzerinde göz gezdirmeye devam edelim,Her iki pistin 4 pist başınada baktığımızda STOPWAY mesafelerinin 197 feet yani 60 metre olduğunu görmekteyiz.
03L pist başı yüksekliğinin 3100 feet
21R pist başı yüksekliğinin 3123 feet
03R pist başı yüksekliğinin 3097 feet
21L pist başı yüksekliğinin 3125 feet olduğunu görmekteyiz.
Her iki pist başındaki kesik kesik uzayan çizgiler bize yaklaşma ışıklarının şekilleri hakkında bilgi vermektedir.
Chart'ın kenarlarına baktığımızda ilgili meydanın hangi koordinatlar içerisinde bulunduğu hakkında bilgi ediniyoruz.
Derecelerin aşağıdan yukarıya arttığı için KUZEY boylamında ve sağa doğru arttığı için Doğu enleminde bulunduğunu anlayabiliyoruz.
Chart'a bakmaya devam ettiğimizde 03L-21R ve 03R-21L pistlerinin uzunluğunun (Stopway'ler hariç) 12303 feet yani 3750 metre olduğunu görmekteyiz.
Chart üzerinde taxi yolları isimleri,Apronlar ve ilgili apron numaraları görülebilmektedir.Dikkatli bir bakış D ve C taxi yolları arasında RÜZGAR GÜLÜ olduğunu görebilecektir.
Park pozisyonları ile ilgili bilgiyi 10-9C chartlarından edinebiliriz.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sıradaki chart'ımız Airport info ve Take-Off minimumları içeren 10-9A chartımız.

Yukarıdan ve sol taraftan incelemeye başlayalım;
GENERAL
Rwy 03L/21R & 03R/21L approved for CAT II operations, special aircrew and acft certification required.
Yani her iki pist CAT1 limitlerinde inişe uygun olmakla beraber CAT2 limitlerinde de kullanılabilir.Fakat CAT2 operasyonlarda hem uçağın bu yaklaşmaya uygun navigasyon ve sistemlerle donatılmış olması hemde uçucu ekibin CAT2 iniş sertifikasına sahip olması gereklidir.
ILS categories
There are three categories of ILS which support similarly named categories of operation.
Category I - A precision instrument approach and landing with a decision height not lower than 200 feet (61 m) above touchdown zone elevation and with either a visibility not less than 2,625 feet (800 m) or a runway visual range not less than 2,400 feet (730 m), (with touchdown zone and center lightning, RVR 1,800ft). An aircraft equipped with an Enhanced Flight Vision System may, under certain circumstances, continue an approach to CAT II minimums. [14 CFR Part 91.175 amendment 281]
Category II - Category II operation: A precision instrument approach and landing with a decision height lower than 200 feet (61 m) above touchdown zone elevation but not lower than 100 feet (30 m), and a runway visual range not less than 1,200 feet (370 m).
Category III is further subdivided
Category III A - A precision instrument approach and landing with:
a) a decision height lower than 100 feet (30 m) above touchdown zone elevation, or no decision height; and
b) a runway visual range not less than 700 feet (210 m).
Category III B - A precision instrument approach and landing with:
a) a decision height lower than 50 feet (15 m) above touchdown zone elevation, or no decision height; and
b) a runway visual range less than 700 feet (210 m) but not less than 150 feet (46 m).
Category III C - A precision instrument approach and landing with no decision height and no runway visual range limitations. A Category III C system is capable of using an aircraft's autopilot to land the aircraft and can also provide guidance along the runway surface.
* ILS yaklaşma ile ilgili ayrıntılı bilgi Training Syllabuslarından ve ilgili sayfadan okunabilir
http://en.wikipedia.org/wiki/Instrument_landing_system
ADDITIONAL RUNWAY INFORMATION kısmında
HIRL CL HIALS SFL TDZ PAPI (3.0^) RVR
HIRL:High intensity runway lights
Yüksek yoğunluklu pist ışıkları
CL: Center lights
Pist ortası ışıkları
HIALS:High intensity approach light system
Yüksek yoğunluklu yaklaşma ışıkları sistemi
SFL:Semi flush lights
Kısmi tek sıralı ışıklar
*** ayrıntı için kuyunuz
http://www.faa.gov/about/office_org/headquarters_offices/ato/service_units/techops/navservices/lsg/sfl/
TDZ:Touch down zone
Yere dokunma bölgesi
PAPI:Precision approach path indicator
Hassas yaklaşma hattı ışıkları
Bu PAPI Flight simulatör içinde gördüğümüz ILS yaklaşma sırasında 2 beyaz 2 kırmızı görmek için çabaladığımız pist kenarında bulunan ışıklardır.
Chart'a devam edersek USABLE LENGHTS kısmında uçağımızın Kalkış ve iniş yapabileceği pist uzunlukları.
*** Threshold:The portion of the runway so displaced may be used for takeoff but not for landing
Pistin kullanılabilir bir kısmıdır fakat sadece kalkışlar için inişler için kullanılmaz.
bkz:http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... eshold.png
03L-21R pistinin genişliğinin 45 metre
03R-21L pistinin genişliğinin 60 metre olduğunu okumaktayız.
Chart'ın en alt kısmını incelemeye alırsak ...
Bu kısım sadece kalkışlar için ve düşük görüş prosedürleri uygulanırken kullandığımız bir bölümdür. LVP must be in force bu durumu bildirmektedir ve genellikle ATIS'te belirtilmektedir.
RL:Runway light
CL:Center lights
RVR:Runway visual range anlamına gelmektedir
CAT C bir uçak LVP prosedürleri geçerli iken RL ve CL yanıyor ve ATIS'te RVR ölçülüp belirtiliyorsa 150 metrelik bir görüş ile (kokpitten yatay görüş) kalkış yapabilir.

İyi uçuşlar.
Berhan Dönmez
(CPL/IR/ME)-ATPL Theory