Selam,
Rüzgar yönü ve hangi pist başından kalkacağıma karar verirken şöyle yapıyorum:
-Ltba için, metar'da rüzgar yönü 354 derece olarak verilmişse, bu, rüzgarın 354 yönünden bana doğru esiyor anlamına geliyor. Bu durumda uçağımı 21L pistbaşından kaldırmam gerek çünkü bu şekilde rüzgarı karşıma almış olurum.
-Eğer 174 dereceden esiyorsa,yani, yüzümü 174 derecenin bulunduğu noktaya döndürüdüğümde rüzgarı karşıma almış olurum. bu durumda 36R pist başına gitmem gerek. Bazen, kalkan ve inene trafiğe bakınca yanılıyor muyum, diyorum. Ama sanırım yukarıda yazdıklarım doğru.
Ali Avşar
PID 3090
1969-Adana
rüzgar yönü
-
- VIP Member
- Posts: 1193
- Joined: 17 Aug 2007, 09:17
- Name: İlker Değirmencioğlu
- PID: 2445
- Vatsim ID: 1011091
- City: Istanbul
- Location: Turkey
Malesef yanılıyorsunuz.
Aslında karıştırdığınız yer şu, pist doğrultusu 354 ise pist 354 dereceye doğrudur (yani vektör 354 derecedir), ama rüzgar 354 ten esiyor ise rüzgar vectorü 354 yönünde değil, 354 ten size doğrudur...
Edit: Okudum da karışık olmuş, basitçe rüzgar kaç ise pist numarası da ona en yakın olan olmalı.
(LTBA'da 21L nerede bu arada...
)
İlker Değirmencioğlu
FlyTHY, PID 2445
İstanbul, 1977
Aslında karıştırdığınız yer şu, pist doğrultusu 354 ise pist 354 dereceye doğrudur (yani vektör 354 derecedir), ama rüzgar 354 ten esiyor ise rüzgar vectorü 354 yönünde değil, 354 ten size doğrudur...
Edit: Okudum da karışık olmuş, basitçe rüzgar kaç ise pist numarası da ona en yakın olan olmalı.


İlker Değirmencioğlu
FlyTHY, PID 2445
İstanbul, 1977
- hakan737
- VIP Member
- Posts: 818
- Joined: 19 Aug 2001, 04:11
- Name: hakan guven
- PID: 003
- Vatsim ID: 811602
- City: istanbul
- Location: Turkey
maalesef doğru değil (zaten sanırım yazarkende bazı hatalar yapmışsınız iyice karışmış), konu ile ilgili olarak gerek burada gerekse diğer forumlarda çok geniş ve ayrıntılı bilgi var.
kabaca; METAR'dan aldığınız rüzgar size, rüzgarın derece çarkında hangi dereceden size doğru estiğini gösterir.
bir derece çarkı düşünün, siz bunu ortasındasınız,etrafınızda 360 dereceye bölünmüş bir çark var,rüzgar 35012 (350@12-->350dereceden 12knt) ise bu çarkın 350.derecesinden merkeze doğru esiyor demektir.Sizin ise dereceniz uçacağınız yönü tanımlar.
en basit anlatımı ile rüzgar derecesi ile kalkış pisti arasındaki en az açı hangi yönde ise yönden kalkış yapılır, rüzgar herzaman karşıya alınmalıdır.
örneğin, bir meydanda 36/18 pisti var, rüzgar ise 320 dereceden esiyor, 36 pistini seçmelisiniz. rüzgar 100dereceden esiyor, 360 yani 0 derece ile 100, 180 derece ile 80 derecelik farkı olduğuna gçre daha yakın olan 180 yani 18 pisti seçilmelidir.
konu hakkında araştırma yaparsanız diyagramlar ile ayrıntılı bilgileride göreceksiniz.
Hakan"737"Güven
kabaca; METAR'dan aldığınız rüzgar size, rüzgarın derece çarkında hangi dereceden size doğru estiğini gösterir.
bir derece çarkı düşünün, siz bunu ortasındasınız,etrafınızda 360 dereceye bölünmüş bir çark var,rüzgar 35012 (350@12-->350dereceden 12knt) ise bu çarkın 350.derecesinden merkeze doğru esiyor demektir.Sizin ise dereceniz uçacağınız yönü tanımlar.
en basit anlatımı ile rüzgar derecesi ile kalkış pisti arasındaki en az açı hangi yönde ise yönden kalkış yapılır, rüzgar herzaman karşıya alınmalıdır.
örneğin, bir meydanda 36/18 pisti var, rüzgar ise 320 dereceden esiyor, 36 pistini seçmelisiniz. rüzgar 100dereceden esiyor, 360 yani 0 derece ile 100, 180 derece ile 80 derecelik farkı olduğuna gçre daha yakın olan 180 yani 18 pisti seçilmelidir.
konu hakkında araştırma yaparsanız diyagramlar ile ayrıntılı bilgileride göreceksiniz.
Hakan"737"Güven
-
- Average User
- Posts: 176
- Joined: 12 Feb 2009, 23:35
- Name: Dinc Mor
- PID: 3683
- Location: Turkey
Açıklama için bende teşekkür etmek istedim bilmiyordum öğrenmiş oldum bu bilgiler işime yarayacak.
Peki rüzgarın kaç KT ile esmesi bizi önemli boyutta etkiler ? Yani levelları varmı bu hızın?
Teşekkürler.
Dinç Mor, 1986
İstanbul, LTBA
Peki rüzgarın kaç KT ile esmesi bizi önemli boyutta etkiler ? Yani levelları varmı bu hızın?
Teşekkürler.
Dinç Mor, 1986
İstanbul, LTBA
-
- VIP Member
- Posts: 1193
- Joined: 17 Aug 2007, 09:17
- Name: İlker Değirmencioğlu
- PID: 2445
- Vatsim ID: 1011091
- City: Istanbul
- Location: Turkey
Uçağınıza göe değişir. Headwind, tailwind ve crosswind tabir edilen baş, kuyruk ve yan rüzgar limitlerini kullandığınız uçağın özelliklerini araştırırsanız rahatlıkla bulabilisiniz.
Aslında gerçekte headwind rüzgar limitinden daha az olmakla beraber tailwind ile de inilebilir, konuyu incelerseniz örneklerini bulabilirsiniz, ancak sanal ortamda ATC olmayan durumlarda karışıklık olmaması açısından alınan bir karar ile alanda 1 knot rüzgar bile olsa, rüzgarı karşıya alacak şekilde inlmesi benimsenmiştir.
Bu konuda önemli (belkide zevkli) olan örneğin 03020 (30 dereceden 20 knot) gibi rüzgarların baş, kuyruk ve yanrüzgar komponentlerini hesaplayıp limitleri öyle değerlendirebilmek. Yukarıda verdiğim örnekte 36 pistine inilmesi durumunda yaklaşık 12 knot sağdan yan rüzgar, 16 knot baş rüzgarı alırız. Bu iki komponenti uçağın limitlerine göre ayrı ayrı değerlendirmek gerekir. Zaten hesapladığımız bu iki rüzgar değerinin bileşkesi gene 30 derecden 20 knot olur.
Anladığım kadarı ile yenisiniz, kuvvetli yan rüzgarlarda iniş aslında oldukça zevkli olabiliyor, offline iken bol bol antreman yapmanızı, yan rüzgarlarda iniş yöntemlerini çalışmanızı (bu iniş yöntemlerinin dökümanlarını bu ve diğer sitelerde bulabilirsiniz) ve hatta youtube da "cross wind landing" araması yaparak gerçek uçakların yan rüzgarlarda inişlerini izlemenizi tavsiye ederim.
Son olarak rüzgar ve iniş demişken, Gust tabir edilen son 10 dakikada 10 knot ve üzeri ani rüzgar değişimlerini ifade eden terimi ve özellikle iniş ref hızını hesaplarken bu değeri nasıl kullanmanız gerektiğini incelemeniz de hayırlı olacaktır.
İlker Değirmencioğlu
FlyTHY, PID 2445
İstanbul, 1977
Aslında gerçekte headwind rüzgar limitinden daha az olmakla beraber tailwind ile de inilebilir, konuyu incelerseniz örneklerini bulabilirsiniz, ancak sanal ortamda ATC olmayan durumlarda karışıklık olmaması açısından alınan bir karar ile alanda 1 knot rüzgar bile olsa, rüzgarı karşıya alacak şekilde inlmesi benimsenmiştir.
Bu konuda önemli (belkide zevkli) olan örneğin 03020 (30 dereceden 20 knot) gibi rüzgarların baş, kuyruk ve yanrüzgar komponentlerini hesaplayıp limitleri öyle değerlendirebilmek. Yukarıda verdiğim örnekte 36 pistine inilmesi durumunda yaklaşık 12 knot sağdan yan rüzgar, 16 knot baş rüzgarı alırız. Bu iki komponenti uçağın limitlerine göre ayrı ayrı değerlendirmek gerekir. Zaten hesapladığımız bu iki rüzgar değerinin bileşkesi gene 30 derecden 20 knot olur.
Anladığım kadarı ile yenisiniz, kuvvetli yan rüzgarlarda iniş aslında oldukça zevkli olabiliyor, offline iken bol bol antreman yapmanızı, yan rüzgarlarda iniş yöntemlerini çalışmanızı (bu iniş yöntemlerinin dökümanlarını bu ve diğer sitelerde bulabilirsiniz) ve hatta youtube da "cross wind landing" araması yaparak gerçek uçakların yan rüzgarlarda inişlerini izlemenizi tavsiye ederim.
Son olarak rüzgar ve iniş demişken, Gust tabir edilen son 10 dakikada 10 knot ve üzeri ani rüzgar değişimlerini ifade eden terimi ve özellikle iniş ref hızını hesaplarken bu değeri nasıl kullanmanız gerektiğini incelemeniz de hayırlı olacaktır.
İlker Değirmencioğlu
FlyTHY, PID 2445
İstanbul, 1977
- THY7
- VIP Member
- Posts: 686
- Joined: 19 Aug 2001, 05:52
- Name: Berhan Dönmez
- PID: 7
- Vatsim ID: 813296
- City: Istanbul
- Location: Turkey
Tabiki rüzgarın hızı çok önemli,Her uçağın yapısal olarak emniyetli şekilde iniş kalkış yapabilmesi için belli limitler vardır.
Bu yan rüzgar limiti,arka rüzgar limiti gibi ...
Berhan Dönmez
İZMİR-1982
ATPL-A (F27-B737)
Bu yan rüzgar limiti,arka rüzgar limiti gibi ...
Berhan Dönmez
İZMİR-1982
ATPL-A (F27-B737)
Evet, galiba yanılıyorum. 
Ltba da 36R pistine girdiğimizde, yönümüz 354 yönüne bakar. Yani, yüzüm 354 dereceye dönüktür. Rüzgar da 354 dereceden esiyorsa, bu durumda ancak 36R pistine girmem gerekir k, rüzgarı karşıma alayım.
18L pistine girersem, yüzüm 174 dereceye dönük olur, bu durumda rüzgar da tam arkamdan eser, çünkü rüzgar 354 dereceden esiyor.
Bu durumda,eğer rüzgar 354 yönünden esiyorsa, benim 36R pistine girmem gerekiyor.
Sanırım anladım.
Cevaplarınız için çok teşekkür ederim.
Düzeltme: 21L pistini 18L pisti haline döndürdüm. Teşekkürler.
Ali Avşar
PID 3090
1969-Adana

Ltba da 36R pistine girdiğimizde, yönümüz 354 yönüne bakar. Yani, yüzüm 354 dereceye dönüktür. Rüzgar da 354 dereceden esiyorsa, bu durumda ancak 36R pistine girmem gerekir k, rüzgarı karşıma alayım.
18L pistine girersem, yüzüm 174 dereceye dönük olur, bu durumda rüzgar da tam arkamdan eser, çünkü rüzgar 354 dereceden esiyor.
Bu durumda,eğer rüzgar 354 yönünden esiyorsa, benim 36R pistine girmem gerekiyor.
Sanırım anladım.
Cevaplarınız için çok teşekkür ederim.
Düzeltme: 21L pistini 18L pisti haline döndürdüm. Teşekkürler.

Ali Avşar
PID 3090
1969-Adana