Page 1 of 1

TWR POZIYONUNDAKI ATC UYGULAMALARI HK

Posted: 30 Oct 2009, 05:33
by hunsac
Degerli Arkadaslar,
Bu gun 30.Ekim.2009 tarihinde LTBA_APP olarak gorev yaparken Sn.Omer Faruk Genckal arkadasimizin
ATC uygulamalari ile ilgili bir onerisi,elestrisi oldu. ATC ler meydanlarda trafik indikten sonra genelde
"Gate at Your Choice" "Istediginiz kapiya taksiye serbestsiniz" talimati veriyorlar bu uygulama gercege
uymuyor elestrisini yapti.
GATE veya STAND no'su vermemek bu simulasyonu gerceklikten uzaklastiriyor kendisine tamamen katiliyorum, hemen ATC'lere konuyla ilgili talimat veririz bu konuyu cozeriz ancak bu aralarda artis gosteren text trafikler cok gercekci mi oluyor?
Ayrica Sn.Genckal ile konusmamiz sirasinda kendisine sordum;
GATE ve STAND leri uygulayabilen pilot sayiniz flythy de nedir? Uctuklari meydanin GND ve PARKING STANDS Chartlarini yaninda tasiyan pilot sayiniz veya oran nedir? diye.
Zira dun aksamki etkinlikte THYxxx Clear taxi via F2, K, S, Hold short at G Departure rwy 36L dendiginde F2 ve H yolundan giden vpilotlar mevcuttu. Kendilerine boyle bir talimat verilmedi size niye H yolundan gidiyorsunuz dendiginde
"Hocam alismisiz boyle daha kolayimiza geliyor" dendi.
Inis yapan trafiklerden text olanlarin bir tanesi haric tamami verilen kapi numarasini veya Stand'i bilmediklerini yardim rica ettiklerini soyledi, bunlarin icinden biri de "Bilmek mecburiyetindemiyiz" diye sordu. Merak ettim baktim 830hr ucusu var sayin arkadasimizin belkide kendisiyle 01/11/2009 tarihinde yapacaginiz CPT checkride de karsilasacagiz.
Voice trafiklerden LTBA'ya inenlerin yaklasik 30% unda GND chartlari yoktu genelde kapilari bakarak bulduklarini bildigim icin 6 tanesine STAND numarasi verdim iclerinden hicbiri dogru yere gidemedi.
Eger bu elestri 28/29 Ekim aksami yapilan ucus icin ise yogun meydan olan LTBA da GND gorevini ben ustlendim ve inen tum trafiklere GATE ve/veya STAND No'su verdim. Diger yogun meydan olan LTAC de ise Berkay Ergunt (Gercek hayatta da ATC gorevi yapmakta olan bir arkadasimiz) GND gorevi yapti.
Gorevlendirme yaparken gorev alacak arkadaslari gelisi guzel pozisyonlara dagitmiyoruz, tum pozisyonlarin o gunku programa gore kritik olabilecek yerlerine o gorevleri hakki ile yapabilecek bilgi ve tecrubedeki arkadaslari uzerinde calisarak veriyoruz.
Netice olarak;
Musterek amacimiz bu simulasyonu mumkun oldugu kadar gercege yakin uygulayalim ve PILOT/ATC karsilikli keyif alalim harcadigimiz saatlerden, bu nedenle;
1) Biz kendimize duseni yapmaya haziriz bundan sonra ATC'ler TWR ve GND pozisyonlarinda GATE veya STAND No'su vereceklerdir. (CTR'lar bunu her meydanda yogun trafik nedeniyle yapamayabilirler)
2) Pilotlarda kendilerinin uzerine duseni yapmalidirlar ve/veya Kuruluslar bu eksikleri Kurum ici egitimlerle gidermelidir.
- Voice kullanmaya azami gayret gostermeliler (text'e nazaran daha iyi hizmet alacaklardir)
- Kalkis ve Varis meydanlarinin AIRPORT ve GATES/STANDS chartlarini mutlak yanlarinda tasimalilar
- ATIS varsa oncelikle onu dinlemeyi adet haline getirmeliler ve ATC ile ilk temaslarinda bunu belirtmeliler.
- Yaklasma chartlari yanlarinda olmali ki HOLD'u dogru yapabilsinler (Fix den giris cikislar, inbound ve outbound bacaklari, bekleme hizlari, bunlari tam yapabilen sayisi iyimser bir deyisle %20'yi gecmiyor malesef)
- Ucus yapacaklari yolu iyi calisip FMS'e girdikleri rota uzerinde dct bir fix verildiginde oraya donmediklerinde mazeret olarak "Hocam FMS'den cikamadim" dememeliler.
Hepinize iyi ve keyifli ucuslar dilerim

Re: TWR POZIYONUNDAKI ATC UYGULAMALARI HK

Posted: 30 Oct 2009, 09:47
by THY3393
Hasan hocama siddetle katiliyorum.

Re: TWR POZIYONUNDAKI ATC UYGULAMALARI HK

Posted: 30 Oct 2009, 11:11
by THY2294
Uzun süredir ilk defa text msjla dün akşam uçtum, rwy06ya ils estab olmusken Sn. Unsac LTBA_APP olarak online oldu.
İyi akşamar, on ils rwy06 dedikten sonra hocamızdan clx to land komutunu aldım.
İnişi müteakip kapı218'e hocamın izniyle yanastım.
Daha sonra uzun süredir beni rahatsız eden birşeyi hazır vaccTR BoD'unu yakalamışken sormak istedim. Gate of your choice, bence büyük bir problem.
Küçücük meydanları olan Hırvat havasahasında bile bunun üzerinde durulurken, ülkemde neden bu konu boyle basite alınıyor diye dusunmekten kendimi alamadım. Sn Unsac eğitimsiz pilotlardan, chartları acıp okumaya üşenen kişilerden bahsetmiş, evet bu su götürmez bir dogru, boyle kişiler aramızda yokd eğil diyemem. Ama bütün flythy camiası adına kac tane pilotunuz bunları uyguluyor sorusuna tabi ki cevap veremedim bunun muhatabı BOD of Flythydir, ben nacizane kendi başına uçan vpilotum. Daha once o kadar cok istismar edilmiş ki bu eleştiriler Sn Unsac beni ilk basta yanlıs anladı sanırım. Ben yapıcı eleştiri de bulunmak istemiştim. Ki goruyorum kı Sn Unsac bu konuda gereken uyarıları Controllerlarına iletecek.
Eğitimsiz pilotlardan bahsediliyor, eğitimsiz atc olmaz mı peki? Twr pozisyonunda olup da dct komutu aldığım bir atcomuz vardı mesela, dct TOKER demişti bana, evet bu TR havasahasında oldu.
Tabii ki değerli atcolarımızın hepsini zan altında bırakmak değil amacım, hani eski bir laf vardır ya iğneyi kendimize çuvaldızı baskasına batır diye.
Ben chartlar yanımda, ucarım, daha once dandik diye tabir edilen wilco ile ucardım, ne yaklasmayı bilir ne alcalmayı fmc ile ucunca, o sebeple manuel ucardım, daha sonra pmdgye gectım son 20 ucusumu pmdg ile yapıyorum ve neden bu kadar cok sevenı var daha iyi anlıyorum lnav daha sonra vnav oh ne guzel kendı kendıne ucuyor tayyare.
Ben flythyde ucup da sid star uygulayamayacak bir pilot var mı diye dusunmek istemiyorum acıkcası.
Gecen gün k event de Sn Tugra Sonmezle yaptıgımız bir konusmada, cok keyif aldıgını belirtmişti, cunku herkes ucmayı biliyor herkes voice kullandı gibi acıklamalar yaptı daha sonra. Atcolar bizden cok sey istemiyorlar, all charts on board olsun bi de voice daha baska bişeye gerek yok.
Gecen bir konuda gecmıstı bir vpilotumuz 150*100 cıktı almıs nav haritasını TR havasahası için aslında sureklı uctumuz yerlerın boyle cıktılarını alabılırsınız. Mesela ltba_ground chart'ı olmazsa olmaz olmalıdır. Hele ki event oldugu gunlerde, G1 nere G nere diye dusunmek zorunda kalmazsınız. Zaten pilotluk bu degılmıdır, crosscheck yapmayı bence alıskanlık yapmak gereklidir, adım gibi biliyorum rwy06 110,30 055 ama en az iki kere bakarım inmeden once iap ilsme06 chartına.
Bence flythy olarak izmir istanbul arası ucmayı vor to vor ucusuyla yapabılecegımız bir event yapabiliriz. FMCsiz ucuslar da yapabilmeliyiz bence.

Sn Unsac'a konuyu tartısmaya actıgı için tesekkur ederim
Saygılarımla

Re: TWR POZIYONUNDAKI ATC UYGULAMALARI HK

Posted: 30 Oct 2009, 14:26
by hakan737
kendi fikrimi söyleyeyim;

Bu her iki ucu açık bir konu maalesef zira kimin hangi olanaklara yada becerilere sahip olduğunu bilmek mümkün değil.Gayet tabi hobisini gerktirdiği ciddyetle yapan arkadaşlarımızda var ama radar ekranındaki bliplerde "bak bu adam çok iyidir ona her türlü servisi verin" diye birşey çıkmıyor :) hani bir yıldız felan çıksa yanında süper olacak :) şaka bir yana, FS9'du FSXdi derken hala default scenery ve/veya gerekli afcad düzenine sahip olmayan, eski taxiway signboxlarını içeren sceneryler ile uçanlar var. Tamam, inen her pilota kapı ve taksi yolu verelim, en azından vermeye çalışalım. Ama unutmayalımki ATC iş yükü fazla ise özellikle trafik sayısı fazla, text mesaj fazla, tek bir kontrolör varsa, kapı ve taksiyolu beklentiniz çok fazla olmasın. Nihayetinde insan kapasitesi sınırlarında performans gösterebiliyoruz :)

dğer bir hususda göz önünde bulundurulacak, pilotlarında eğer böyle bir talebi varsa ileriye dönük; online oldukları kapılar hakkında seçim yapmaya teşvik edilmesi daha iyi olacaktır. Örneğin, herkesi körüklere yönlendirdiğinizde, üst üste çakışma oranı yükseliyor, bu yüzden remote parking standlarında kullanılması fayda sağlar. Ben hiçbir uçuşumda gate'den başlamıyorum, başıma çok geldi tam park yerine girerken doğal olarak benim orada olduğumu bilmeden üzerime online olan.

Hasan hocanın bahsettiği gibi alışkanlık haline gelen sabit taksiyolu alışkanlıklarınıda göz ardı etmemeliyiz.

Nihayetinde zamanla uygulanabilecek bir prosedur. Zamana yaymak lazım.

TWR'ın direk vermesi konusunda; belkide özel bir durum olmuştur yada eğitimde ise eğitmeni böyle yapmasını istemiştir. yine aynı şekilde TWR size kolaylık yapmak istemiş olabilir böylece arkanızdan gelecek ikinci trafik içinde kalkış korsunu temizlemiş olabilir. Üzerinde açık bir sector varsa onunla koordine etmeiş olabilir-ki bazen ben böyle şeyler istiyorum çünkü o an sorunlu bir trafik denk gelmişse mecburen böyle bir şey yapmak gerekebiliyor.

genelde TWR-CTR beraber çalıştığında olur,yada TWR-APP.

Re: TWR POZIYONUNDAKI ATC UYGULAMALARI HK

Posted: 30 Oct 2009, 19:27
by hunsac
Arkadaslar,
Ucus simulasyonunu mumkun oldugu kadar gercege yaklastirmak gerceginden haraket edilerek talep edilen;
Inis yapan "voice"trafiklere GND ve TWR pozisyonundaki gorevli olacak ATCO arkadaslarimiz bundan boyle
STAND ve/veya GATE Numarasi vereceklerdir. Ayrica TWR ve GND olmadigi zamanlarada CTR ve APP bu kural'i imkanlari nispetinde "voice" trafikler icin uygulama cabasinda olacaktir
Konuyla ilgili ic talimat verilmistir.

Bilgilerinize

Re: TWR POZIYONUNDAKI ATC UYGULAMALARI HK

Posted: 30 Oct 2009, 23:00
by THY157
Sevgili Arkadaşlar,

Taleplerimiz doğrultusunda Hasan Hocamızın katkılarıyla gerçekliğe bir adım daha yaklaştık bu sonuçla. Bundan böyle uçuşlarımızda lütfen Airport chartlarımız dahil chartlarımızın tam olmasına ve hepimizin standardımızı sağlamak adına Türkiye için yayınlanmış tüm scenerylerimizin kurulu olmasına dikkat edelim. Scenerylerin indirme linkleri bir topikte toparlanarak yakında yayınlanacaktır.

Lütfen sanal havacılıktan keyif almanın karşılıklı olduğunu unutmadan, birbirimize saygı gereği eksiklerimizi tamamlayalım. Tüm dostlarımıza keyifli ATC görevleri ve keyifli uçuşlar olsun.

Re: TWR POZIYONUNDAKI ATC UYGULAMALARI HK

Posted: 31 Oct 2009, 01:39
by THY1592
Gerçekçiliği yakalama ve daha çok keyif almak adına olumlu bir karar,fakat bir konuya değinmek istiyorum ana meydanlarımız'da (LTBA-LTAC-LTAI-LTBJ) yönlendirme eksikleri mevcut gateler dışındaki açık park pozisyonlarının numaraları ve taxi yollarının üzerinde yönlendirmeler yok veya yetersiz acaba bunun için değerli senaryo hazırlayan arkadaşlarmızdan rica etsek (şayet çok külfetli değilse) bu meydanlara bir update yapmaları mümkün mü...Chartlar ile bir bütünlük sağlanmış olunur..
Saygılarımla

Re: TWR POZIYONUNDAKI ATC UYGULAMALARI HK

Posted: 01 Nov 2009, 12:17
by THY3716
Hasan Hocamız her zaman ki titizliği, engin bilgi ve tecrübesi ile hem son derece haklı oldugu bazı tespitleri neticesinde şikayetini dile getirmiş, diğer yandan da bizim isteğimizi yerine getirerek "as real as it gets" ya da "olabildigince gerceklik" prensibine hobimizi bir adım daha yaklaştırmıştır. Bundan sonrası bize düşüyor sanırım. Özellikle yeni arkadaşlar, lütfen;

1. Chart bulmak sorun değil, lütfen haritaları edinin, ne anlatıyor bir inceleyin. SID STAR nedir bilmiyorsanız, anlatıldıgı bir çok sayfa var, oturun okuyun.

2. Sectiginiz cağrı adlarını uçuş kodu ile aynı yapınız. Çok kısa bir işlem, FFR dan seçim yaparken uçuş kodunu göreceksiniz, Sonra Squawkbox veya FSINN ile baglanmadan önce o kodu yazacaksınız, bu kadar...

3. VOICE kullanın arkadaşlar, çekinmeyin, o da zor değil. Yanlış konuşmaktan çekinmeyin. Kulaklık-mikrofon dediğiniz şey de 10 TL den fazla değil.

Bu arada, özellikle LTBA da görev alan ATC arkadaşlar artık stand lere yönlendiriyor ya; son derece uzel bir uygulama olmuş. Yanlış stand e yanaşma stresi, iniş sonrası heyecan katıyor, güzel oldu...

Re: TWR POZIYONUNDAKI ATC UYGULAMALARI HK

Posted: 02 Nov 2009, 15:41
by THY2470
Tebrik ederim çok güzel bir uygulama olmuş. Bizler bu simulasyonun çıtasını yukarı taşımak zorundayız. Pilotlarımız da eminim kısa bir süre içerisinde ayak uyduracak ve daha keyifli inişler ve taksiler yapacaklardır.

Görüşmek üzere

Re: TWR POZIYONUNDAKI ATC UYGULAMALARI HK

Posted: 02 Nov 2009, 21:51
by bbugday
Çok isabetli bir açılım olduğunu düşünüyorum gate veya stand numarası verilmesinin... diğer arkadaşlar gibi benimde dikkatimden kaçmayan ve keşke yapılsa dediğim birşeydi. Ancak Hasan hocamızın dediğine katılmamakta mümkün değil. Kaç kişi chartları bulunduruyor yanında uçarken? Hadi SID STARlar var diyelim ground chartları bulunduran kaç kişi var? Artık uça uça taxiyollarını aşağı yukarı avcumuzun içi gibi bilsekte LTBA'de ben her taxi talimatı sonrası yinede ground charta bakmayı ihmal etmiyorum. Peki özellikle yeni aramıza katılanlar ne kadar ciddiye alıyor bu olayı? Bunu bir oyun gibi görüp kafasına göre davranan çok sayıda yeni arkadaşlar var. Unicomm bile okumuyorlar ve okumadıkları gibi ters pistten kalkıp yakalaşan trafiğe crash yapıyorlar( Hasan hocam hatırlayacaktır kendisine başımdan geçen benzeri bir konu hakkında mail atmıştım). ATCO arkadaşlarımızın bazılarıyla trafiğin az olduğu zamanlar konuşuyorum ve hepsi bu tür kişilerden yakınıyor bence bu kişiler TAXİ TO GATE uygulamasını gerçekleştiremezler. ( Umarım yanılırım) ATCO arkadaşlarımıza Allah kolaylık versin :) Gate numarasından ziyade birde 36L 18R pistinin kullanımı mevzusu vardı. Çok az sayıda arkadaşımız bu pistleri kullandırıyordu son zamanlarda görüyorumki gerçekte olduğu gibi kalkışlarda 36L 18R kullanılmaya başlandı bu da güzel birşey.

Re: TWR POZIYONUNDAKI ATC UYGULAMALARI HK

Posted: 03 Nov 2009, 11:39
by muratkandemir
Bende birkaç kelam edeyim bu konuda,

Birincisi bu işin en kötü tarafı yeni başlayan ve öğrenenlerin en az %80 i bir süre sonra sıkılıp bırakıyor ve heves elbette sonlanıyor.Yeni gelenler de chart nedir nasıl bakılır vs öğrendikten sonra da zaten bıkmış oluyor.

Kalan yüzde sadece bunları iyice öğrenip biliyor ancak bu da uçanların yarıdan azını oluşturuyor.Böyle olunca da siz kapı numarası taxi yolu verseniz de sonuç değişmiyor K taxi yolu verdiğiniz bir trafik H taxi yolunda ilerliyor,uyardığınızda karşınızdaki özür de dilese mecburen o yolda devam ediyor ve ortaya bir çorba çıkıyor.

Gelelim atc boyutuna TWR ve GND pozisyonlarında bu iş çok zor değil ancak APP ve CTR açtığınızda birden çok meydana baktığınız için ve çok trafik de yaklaşmadaysa onların inişlerini kaçırmamak için daha çok dikkat harcamanız gerekiyor.Böyle olunca da elbette bir kapasiteniz var ve birinden birini kaçırıyorsunuz.Önünüzdeki chartlara bakıp yaklaşma yaptırıp GA larla uğraşıp kalkış kleransları vermeye çalışırken birde GND chartları ile taxi yolu ve gate vermek bana kalırsa her zaman yapılabilecek şey değil.

Her ne kadar Hasan Hoca bunu talimat olarak da üyelerimize bildirmiş olsa da yoğunlukta yapılamaması çok normal bana göre.Çünkü malumunuzdur ki havadaki yaklaşmakta olan bir trafiğin overshoot olması yerde taxi yolu vermemekten daha büyük bir sorun yaratır.

Hepimizin isteği elbette gerçeğe en yakın simüle edilmiş bir atmosfer yakalamak ama her zaman GND,TWR,APP aynı anda açılamadığından oluşabilecek aksaklıkları da normal karşılamak lazım kanımca.Zira gerçek hayatta bugün app yok TWR ı da CTR idare ediyor gibi bir durum yok malum.

Bunu eventlere taşıyabiliriz ama bana göre en azından event düzenleyen havayolu üyelerine ve katılacak olanlara afiş yayınlarken chartlar ile deilgili bir bilgilendirme yaparsa daha hoş eventler geçiririz diye düşünüyorum.

Kazasız uçuşlar dilerim.

Re: TWR POZIYONUNDAKI ATC UYGULAMALARI HK

Posted: 03 Nov 2009, 12:37
by THY2294
Sn. Unsac'a gosterdigi ilgiden dolayı tesekkur ediyorum.
Bununla birlikte, yazılan yazılara bakılırsa benim bu talebi yaparken sanki CTR ve de App'da bunu uygulasın daha iyi olur demişim gibi, zira oyle birşey demedim. Zaten konu başlığına bakılırsa TWR pozisyonu hakkında konusuyoruz.
Demek istediğim, EGCCye ben haftada en az bir kere ucarım ve ne zaman ucsam en azından twr pozisyonu online olur, ve her ne zaman oraya insem kule beni hep taxiwayle gate'e yanastırır.
Bizde neden olmuyor dedım! Bilen bilir Hırvat havasahasında eğitim almaktayım ve onlarda buna cok dikkat ediyorlar.
Nolur ki siz verin taxiyolu uygulayan uygular uygulayamacagını dusunen de offline olur.

Yeni başlayanlar için tabii ki zor bir durum, ama sizin bu sürekli olarak taxiway vermeniz onları kamcılayacaktır inanın.

Mesela ben eğitim aldıgım üniversitenin havacılık kulubunde MS Flight Sim dersleri vermeye baslıyorum bu hafta, her persembe ve cuma, yaklasık 20 katılımcımız var.
Önemle üstünde duracagım nokta chart okuma olacaktır mesela.

Herseyın otesınde yaşın yanında kurunun da yanmasına benziyor bu durum, belli sayıda bir grup buna uymuyor diye taxiway vermekten kacınmak acıkcası bana biraz tuhaf geliyor.

Son iki aksamdır yeşilkoye inip kalktıgımda taxiway'lerin verilmesine dikkat eden Atcolara tesekkurlerımı sunuyorum.

Re: TWR POZIYONUNDAKI ATC UYGULAMALARI HK

Posted: 03 Nov 2009, 14:43
by hunsac
Sevgili Genckal,
Bir talepde bulundunuz gercekcilige yakin olmasi istegiyle, hakliydiniz bizim icin sorun degildi zaten her TWR gorevi yapan ATCO'nun onunde GND charti vardir isteginizi "voice" trafikler icin uygulamaya koyduk,
Insallah arkadaslarimiz bundan boyle uctuklari meydanin sadece taxi yollarini gosteren "AIRPORT" charti disinda
"GND" chartlarini da yanlarinda tasirlar ve ona gore hareket ederler.
Lakin "gercekcilik" noktasindan hareket ettigimiz zaman "text" trafik size gercekci geliyormu?
Sizde ATCO'luk yapiyorsunuz sizin icinizden text trafige hizmet vermek geliyormu benim acikca soyluyorum
hic gelmiyor, ekran basinda saatlerce oturup da arzuhalci gibi yazi yazmak.
Bu nedenle de text trafiklere olabildigince az talimat ve hizmet verip basimdan savmaya calisiyorum.
Iyi ucuslar dileklerimle