Page 1 of 1
VOR Yaklaşma Bumudur ??
Posted: 22 Jul 2009, 04:43
by THY543
Hem eğitici olsun hemde bende öğrenmişmiyim diye birkaç sorum olacak
Şimdi önce bi resmi veriyim
Göründüğü üzre batman a inişteyim
Batman ın star larını bulamadım ayrıca FMC için yazılmış bir star olacağınıda sanmıyorum. O yüzden bende kendime göre pist hattına oturmak için bir intersection yada nasıl denir fix mi denir bilmiyorum bir nokta yaptım. İsmi BAT01 Şöyleki : BAT vor undan 199 derece ve 15nm uzak bir nokta. Böylelikle hatta tam oturmamı sağlayacaktı. Birinci sorum şu böyle bişey yaparak doğru bir şeymi yapmış oluyorum bu gibi yaklaşma prosedürleri olmayan havalimanlarında ?? yada Vor yaklaşmalarında ??
Birde fix yarattım yeşil kesik çizgiler. Batman 02 pisti hattını görmek için birde fix yaptım.
Son yaklaşmamda pist hattına kolayca oturdum ve VOR/LOC düğmesine bastım güzelce yaklaştırmaya devam etti yanlız yüksekliği kendim görerek hizaladım fakat anladığım kadarıyla ILS sistemi gibi tam pisti ortalatmıyo bu meret ?? O yüzden son bi 3-4 nm kala kendim pisti ortaladım sağlıklı bir iniş yaptım.
Sizce bu yaptıklarım doğrumudur ??
Ve VOR kalkışlar için SID olmayan havalimanları içinde kendimiz böyle noktalarmı yapıyoruz onlar nasıl oluyor ??
Re: VOR Yaklaşma Bumudur ??
Posted: 22 Jul 2009, 11:10
by THY7
Merhaba Atakan;
Öncelikle VOR ve ILS'in farkını anlayalım.VOR yaklaşma 'non precision' yani hassas olmayan yaklaştırmalardır seni ILS yaklaşması gibi pistin tam önüne ve düzgün bir yol ile getirmezler,ILS ise 'precision' hassas olan bir yaklaşma türüdür.
VOR'da sadece radial yardımıyla alçalma hesaplarını chartı yorumlayarak sen yaparsın,ILS'te ise hem radial hem alçalma hattını autopilot yada alet uçuşu ile kopya çekerek manual uçuş ile hassas olarak yapabilirsin.
Çizdiğin nokta büyük ihtimal ile hatalıdır neden?
Çünkü VOR yaklaşmalar çoğunlukla turlu yaklaşmalardır önce seni VOR üstüne getirir sonra arazi yapısına ve VOR'un DME bilgisi verip vermemesine göre dakika yada mesafe bilgisi ile VOR'dan outbound olup tekrar inbound olma şeklindedir.
Vor yaklaşma chartları hassas olmadığı için chartı iyi yorumlaman gerekir,özellikle MSA minumum sektör altitude yani emniyetli mesafe değerlendirilmesi o VOR'un 360 derece radiali içinde bir pasta dilimi gibi emniyetli seviyeleri göstermektedir.
Re: VOR Yaklaşma Bumudur ??
Posted: 22 Jul 2009, 12:10
by THY543
Yani benim Batman Vor unun üstüne bi kere gidip holding gibi bi yol çizmem yazımdı öylemi ??
Re: VOR Yaklaşma Bumudur ??
Posted: 22 Jul 2009, 13:21
by hakan737
Berhan'ın anlattığına ilave olarak;
evet VOR üzerine gelip oradan düzgün ve planlı şekilde uzaklaşıp tekrar piste doğru dönmek en emniyetlisidir.
meydan üzeri VOR istasyonları genellikle meydan'ın ortalarında veya rastgele bir yerlerde olurlar. Çok nadiren VOR vericisi pist ile aynı hizadadır. (sanırım nedenlerinden birisi olurya pistin dışına çıkan bir uçak veya alçak kalan vs olursa VOR istasyonu gibi öncelik değeri olan bir cihazın devre dışı kalmasını engellemek olsa gerek. Bu yüzden VOR yaklaşması yukarıda anlatıldığı gibi ILS LOCALIZER bilgisinin verdiği doğrulanmış pist merkez hattından farklı olarak sadece bir seyrüsefer bilgisi olarak VOR istasyonundan çıkan radyo dalgası-radyal bilgisidir. VOR pistin sağında solunda bir yerlerde olduğundan ne olursa olsun pist ile aynı hizda olmayacaktır. Hatta çoğunlukla coğrafi nedenlerden dolayı sadece VOR yaklaşması olan meydanlarda yaklaşma hattı, pist ile tamamen farklı bir açıda olup,buna OFFSET yaklaşma denir. VOR yaklaşmasının son kısmı "görerek" yada "turlu yaklaşma" ile tamamlanır. OFFSET olan yaklaşmalarda çoğunlukla bir noktadan sonra pist görüşü sağlandığı ama pisti karşılama zorluğu yaşabileceği için turlu yaklaşma olacağı chart üzerinde "stright in landing not authorized" şeklinde belirtilir.
Fazla kafa karıştırmadan;
VOr yaklaşmasının esası, tayyareyi meydan üzerine getirmek,HOLD ile güvenli bir irtifaya alçaltmak, yine HOLD yardımı ile meydandan güvenli şekilde uzaklaştırıp (tear drop, race track veya procedure turn) tekrar son yaklaşmaya sokmak.
son yaklaşma birkaç şekilde olabilir. DME yardımı yoksa, zaman+mesafe+sürat tutulur ve çoğunlukla iniş turlu yaklaşma ile biter.(bunun için ground speed kartelesı chart'da vardır)
Ayrıca circle to land minimalarına dikkat edilir.
DME varsa (VORDME), belirli mesafelerin geçileceği yükseklikler alçalma profilinde belirtilir ve bu yüksekliklere uyulur, sadece VOR yaklaşmasına göre daha güvenli olduğu gibi çoğunlukla görerek yaklaşma ile bitebilir.
Birde hiç meydan üzerie gelmeden ARC-DME VOR yaklaşmaları vardır. mesela eski Bursa yaklaşması, şu anda kullanılan VAN yaklaşmalarında birisi gibi.
Re: VOR Yaklaşma Bumudur ??
Posted: 22 Jul 2009, 14:42
by THY543
Çok teşekkür ederim hocalarım
Çok açıklayıcı oldu benim için
