Sunny City Of Turkey, Antalya'nin ardindan
Posted: 07 Aug 2002, 02:51
Sunny City Of Turkey, Antalya'nin ardindan,
Herkese Selam,
4 agustos aksami yine hareketli bir gece yasadik. Bu seferki organizasyon FlyThy'ye ait olarak hazirlanmisti ancak TRVACC olarak Turk Sanal Hava Trafik Merkezi olarak kisa bir sure olmasina ragmen ekiplerimiz operasyona hazirlanmisti. 3 sehirde Ground, Tower, Approach/Departure ve 2 FIR (LTBB-LTAA) olarak hizmet vermeye calistigimiz sure icinde ozellikle Antalya cidden HEAVY bir trafik yasadi. Serdar Sualp, Ali Camat, Faruk Baran,Gabor Nysulazi,Burak Yuksel, Sabih Gultekin, Aki Kettunen, Ahmet Bedir, Burak Dagdeviren ve ben Hakan Guven tarafindan kurulu TRVACC ekibi bu servisi sagladi dun aksam.
Her Flyinn'in ardindan aslinda birseyler yazarak o gece olanlari bir debriefing olarak ele almak gerkiyor aslinda ama biz yasadigimiz keyifli gecenin anisina olumsuzluklari gormemeyi yegledigimiz icin bugune kadar pek fazla Flyinn arkasi yorum getirmemistik. Artik hem pilot sayisi hem trafik sayimiz arttigina hemde ucus saatleir ile tecrubelerde buna paralel gelistigine gore bir dahaki Flyinn zamanlarinda dikkat etmemiz gereken ve Hava Trafik kontrolorleri ile uyum icinde calisabilmenin, guvenli, ucusa ortak olmanin bazi puf noktalarini bu vesile ile bir kez daha gozden gecirelim.
Dun aksamki en buyuk sorunumuz ne yazikki ruzgarin azizligi ile 18L pistinin dolayisi ile VOR yaklasmaninin yapilmasi idi. ILS yaklasmasina alisik olan pilotlar icin daha hassas bir calisma gerektiren bu tip yaklasmalarda pilot mutlak suretle posizyonunu takip etmeli ve surat tahditlerine, ucaginin limitlerine uymak durumunda olmalidir. Aksi takdirde suratini azaltmasi gereken yerde yuksek suratte oldugundan alcalma varyosunu tutturamayacak ve yuksek kalacaktir. Ancak en onemlisi bir chart esliginde ATCO'nun (air traffic controller) talimatlarini takip etmelidir.
Surat tahditi ve limitleri ile yapilacak donusler ATCO icin cok onemlidir. Dun aksam bir cok pilot FL100'in altinda yuksek suratte oldugundan veya alcalma esnasinda suratlerini tutamadiklari icin genis donus acilari ile ozellikle benim pozisyonum olan Approach'a oldukca sikintili anlar yasattilar. Bunun onemini kisaca soyle anlatayim. Biz ATCO'lar flight striplerde yani ucus planlarindaki ucak tiplerini check ederek, o ucagin hangi suratte ne kadar bir cap ile donecegini tahmin ederiz ancak eger pilot 3000ft'de son yaklasmaya donerken bile hela 300knt lik bir surat ile donus yapiyorsa o anda 4-5 trafigi son yaklasma paternine sira ile ve min 5 nm ara ile sokamaya calisan APP'un isini olabildigince zora sokar demektir. Diger bir unsurda pilotun meydana olan mesafesine gore uygun surat ile ucmasidir. Ornegin meydana 25nm mesafede iken aksi soylenmedikce ucaginizi 180knt gibi dusuk bir suratte kullanirsaniz dun aksam oldugu gibi eger ucagini bizim tahmin ettigimiz sekilde kullanan SAS533 gibi bir trafigi ensenizde gormek isden bile olmaz. SAS533 minimum clean speed'e ve vectorler ile verilen zaman kaybettirme sig-zaglarina ragmen cok yakin oldugu icin missed approach yapmak zorunda kaldi. nedeni sadece ondan once geldigi icin servis alan ucagin aslinda 10nm'de 200knt'a dusmesi gerekirken 18nm'de 180knt ile seyretmesi idi.
Dun aksam en cok uzuldugum TK416C'ye tum iyi niyetime ragmen istedigim hizmeti verememis olmamdir. Bunu sebebide en basta soyledigim pozisyon takibi ve pilotaj ne yazikki. TK416C'den once son yaklasmaya giren ucagin birazcik yavas davranmasi, benim hesaplarimi etkilemesi ve Roger Wilco'da telsiz konusma usullerinin en basinda gelen kisa, öz ve gerektigine konusma kurallarini topluca ihlal ettigimizde konsantrasyon bozuklugu basliyor. Sadece bu nedenle TK416C'yi az kalsin Toroslara carptiriyordum-ki pilotumuz daha önce davranarak ikaz etti. Ne yazikki daha sonra ozel olarak ilgilenmek istedigim halde bu ucak ekranimdan kayboldu. Buradaki sorunumuz tum pilotlarimiz icin hemen hemen gecerli. Herseyden once telsiz kanalini kulalndiginiz tus'u Flight simulator'unuzun kulanim tusundan ayiriniz.Bu yuzden devamli bir mike sesi hakim. Ykincisi pozisyon bildirimi haric asla ATCO sizi cagirmadan konusmayiniz. Pozisyon raporunu ise olabildigince sade, hizli ve net cumleler ile veriniz. "eeeee, ııııı, simdi surayi geciyorum, sunu yapiyorum, buradan buraya gidiyorum suraya alcaliyorum" gibi olagan ustu uzun cumleler esnasinda ATCO , son yaklasmaya donecek oaln ucaga talimat vermek icin kanalin bosalmasini bekliyor olacaktir. Ingilizce konusmak eger sizin icin zor ise Turkce olarak olabildigince kisa derdinizi anlatabilmelisiniz. Tekrar ediyorum onemli olan en kisa sekilde derdinizi anlatmaktir, cunku ATCO sizin ne yaptiginizi ve nerede oldugunuzu goruyordur.
ATCO ile ilk raporda önceki sector'den alinan talimat yenisi verilmedisi ise gecerli olandir. Ornegin LTAA FIR trafige " decend and maintain FL110 proceeding AYT" talimatini verip sizi APP'a devretmis ise APP size ilave bir talimat vermedigi surece yapilacak tek sey AYT uzeine FL110'da gidip beklemektir. Unutmayin ATCO sizi herzaman radar ekraninda online oldugunuz surece takip etmektedir. ATCO'nu talimatlarini oalbildigince cabuk Readback etmelisiniz yani cevaplamali yada geri okumalisiniz. Bunu yaparken ayni cumleleri uzunca degil kisaca kurabilirsiniz. Ornegin "........descend 3000ft qnh 1004" icin " 3000ft 1004" yeterlidir , yada ".........Turn right hdg 340 until establish ILS runway 36R, call for full establish " icin " right hdg 340 until ILS36R report establish" yeterlidir. Onemli olan ATCO'nun soyledigi talimati alip almadiginiz iletebilmekdir. Bunu iki sekilde yapabilirsiniz, ya uygulamadan once hemen cevaplyarak yada uygulamaya baslayip musait oldugunuz anda readback'ini yaparak ama yogun bir trafik yasaniyorsa makbulu hemen readbackdir cunku ATCO ve diger trafikler bir sonraki cagri icin sizin cevabinizi bekleyeceklerdir.
Eger ATCO ile temasiniz kaybolmussa mutlaka bir serverdan kaynaklanan bir sebep vardir, ama sorun giderilemiyorsa o bolgedeki CTR yada inilecek meydandakii hiyerarsik siradaki diger ATCO size yardimci olacaktir. Hicbiri yok ise elinizdeki Chart'a gore STAR uygulanir ve TCAS'dan diger ucaklar mesafeleri ile takip edilmelidir.
Tum bunlarin isiginda saniyorum bir sonraki FLyinn'de bundan cok daha keyifli bir aksam yasacayacagiz. Elimizde olmayan sebelerden surc-i lisan ettiysek affola (en azindan kendi adima bir ara bunalmistimda hatta 2 kere yanlis yon bile verdim
))
Herkese bu pazar aksamini(4 agustos 2002) Turk Sanal Havaciligina ayirma nezaketi gosterdigi icin sahsim ve temsil ettigim TRVACC adina tesekkur ederim.
saygilarimla
Hakan737Guven
Edited by - hakan737 on 06/08/2002 23:53:18
Edited by - hakan737 on 07/08/2002 01:37:25
Herkese Selam,
4 agustos aksami yine hareketli bir gece yasadik. Bu seferki organizasyon FlyThy'ye ait olarak hazirlanmisti ancak TRVACC olarak Turk Sanal Hava Trafik Merkezi olarak kisa bir sure olmasina ragmen ekiplerimiz operasyona hazirlanmisti. 3 sehirde Ground, Tower, Approach/Departure ve 2 FIR (LTBB-LTAA) olarak hizmet vermeye calistigimiz sure icinde ozellikle Antalya cidden HEAVY bir trafik yasadi. Serdar Sualp, Ali Camat, Faruk Baran,Gabor Nysulazi,Burak Yuksel, Sabih Gultekin, Aki Kettunen, Ahmet Bedir, Burak Dagdeviren ve ben Hakan Guven tarafindan kurulu TRVACC ekibi bu servisi sagladi dun aksam.
Her Flyinn'in ardindan aslinda birseyler yazarak o gece olanlari bir debriefing olarak ele almak gerkiyor aslinda ama biz yasadigimiz keyifli gecenin anisina olumsuzluklari gormemeyi yegledigimiz icin bugune kadar pek fazla Flyinn arkasi yorum getirmemistik. Artik hem pilot sayisi hem trafik sayimiz arttigina hemde ucus saatleir ile tecrubelerde buna paralel gelistigine gore bir dahaki Flyinn zamanlarinda dikkat etmemiz gereken ve Hava Trafik kontrolorleri ile uyum icinde calisabilmenin, guvenli, ucusa ortak olmanin bazi puf noktalarini bu vesile ile bir kez daha gozden gecirelim.
Dun aksamki en buyuk sorunumuz ne yazikki ruzgarin azizligi ile 18L pistinin dolayisi ile VOR yaklasmaninin yapilmasi idi. ILS yaklasmasina alisik olan pilotlar icin daha hassas bir calisma gerektiren bu tip yaklasmalarda pilot mutlak suretle posizyonunu takip etmeli ve surat tahditlerine, ucaginin limitlerine uymak durumunda olmalidir. Aksi takdirde suratini azaltmasi gereken yerde yuksek suratte oldugundan alcalma varyosunu tutturamayacak ve yuksek kalacaktir. Ancak en onemlisi bir chart esliginde ATCO'nun (air traffic controller) talimatlarini takip etmelidir.
Surat tahditi ve limitleri ile yapilacak donusler ATCO icin cok onemlidir. Dun aksam bir cok pilot FL100'in altinda yuksek suratte oldugundan veya alcalma esnasinda suratlerini tutamadiklari icin genis donus acilari ile ozellikle benim pozisyonum olan Approach'a oldukca sikintili anlar yasattilar. Bunun onemini kisaca soyle anlatayim. Biz ATCO'lar flight striplerde yani ucus planlarindaki ucak tiplerini check ederek, o ucagin hangi suratte ne kadar bir cap ile donecegini tahmin ederiz ancak eger pilot 3000ft'de son yaklasmaya donerken bile hela 300knt lik bir surat ile donus yapiyorsa o anda 4-5 trafigi son yaklasma paternine sira ile ve min 5 nm ara ile sokamaya calisan APP'un isini olabildigince zora sokar demektir. Diger bir unsurda pilotun meydana olan mesafesine gore uygun surat ile ucmasidir. Ornegin meydana 25nm mesafede iken aksi soylenmedikce ucaginizi 180knt gibi dusuk bir suratte kullanirsaniz dun aksam oldugu gibi eger ucagini bizim tahmin ettigimiz sekilde kullanan SAS533 gibi bir trafigi ensenizde gormek isden bile olmaz. SAS533 minimum clean speed'e ve vectorler ile verilen zaman kaybettirme sig-zaglarina ragmen cok yakin oldugu icin missed approach yapmak zorunda kaldi. nedeni sadece ondan once geldigi icin servis alan ucagin aslinda 10nm'de 200knt'a dusmesi gerekirken 18nm'de 180knt ile seyretmesi idi.
Dun aksam en cok uzuldugum TK416C'ye tum iyi niyetime ragmen istedigim hizmeti verememis olmamdir. Bunu sebebide en basta soyledigim pozisyon takibi ve pilotaj ne yazikki. TK416C'den once son yaklasmaya giren ucagin birazcik yavas davranmasi, benim hesaplarimi etkilemesi ve Roger Wilco'da telsiz konusma usullerinin en basinda gelen kisa, öz ve gerektigine konusma kurallarini topluca ihlal ettigimizde konsantrasyon bozuklugu basliyor. Sadece bu nedenle TK416C'yi az kalsin Toroslara carptiriyordum-ki pilotumuz daha önce davranarak ikaz etti. Ne yazikki daha sonra ozel olarak ilgilenmek istedigim halde bu ucak ekranimdan kayboldu. Buradaki sorunumuz tum pilotlarimiz icin hemen hemen gecerli. Herseyden once telsiz kanalini kulalndiginiz tus'u Flight simulator'unuzun kulanim tusundan ayiriniz.Bu yuzden devamli bir mike sesi hakim. Ykincisi pozisyon bildirimi haric asla ATCO sizi cagirmadan konusmayiniz. Pozisyon raporunu ise olabildigince sade, hizli ve net cumleler ile veriniz. "eeeee, ııııı, simdi surayi geciyorum, sunu yapiyorum, buradan buraya gidiyorum suraya alcaliyorum" gibi olagan ustu uzun cumleler esnasinda ATCO , son yaklasmaya donecek oaln ucaga talimat vermek icin kanalin bosalmasini bekliyor olacaktir. Ingilizce konusmak eger sizin icin zor ise Turkce olarak olabildigince kisa derdinizi anlatabilmelisiniz. Tekrar ediyorum onemli olan en kisa sekilde derdinizi anlatmaktir, cunku ATCO sizin ne yaptiginizi ve nerede oldugunuzu goruyordur.
ATCO ile ilk raporda önceki sector'den alinan talimat yenisi verilmedisi ise gecerli olandir. Ornegin LTAA FIR trafige " decend and maintain FL110 proceeding AYT" talimatini verip sizi APP'a devretmis ise APP size ilave bir talimat vermedigi surece yapilacak tek sey AYT uzeine FL110'da gidip beklemektir. Unutmayin ATCO sizi herzaman radar ekraninda online oldugunuz surece takip etmektedir. ATCO'nu talimatlarini oalbildigince cabuk Readback etmelisiniz yani cevaplamali yada geri okumalisiniz. Bunu yaparken ayni cumleleri uzunca degil kisaca kurabilirsiniz. Ornegin "........descend 3000ft qnh 1004" icin " 3000ft 1004" yeterlidir , yada ".........Turn right hdg 340 until establish ILS runway 36R, call for full establish " icin " right hdg 340 until ILS36R report establish" yeterlidir. Onemli olan ATCO'nun soyledigi talimati alip almadiginiz iletebilmekdir. Bunu iki sekilde yapabilirsiniz, ya uygulamadan once hemen cevaplyarak yada uygulamaya baslayip musait oldugunuz anda readback'ini yaparak ama yogun bir trafik yasaniyorsa makbulu hemen readbackdir cunku ATCO ve diger trafikler bir sonraki cagri icin sizin cevabinizi bekleyeceklerdir.
Eger ATCO ile temasiniz kaybolmussa mutlaka bir serverdan kaynaklanan bir sebep vardir, ama sorun giderilemiyorsa o bolgedeki CTR yada inilecek meydandakii hiyerarsik siradaki diger ATCO size yardimci olacaktir. Hicbiri yok ise elinizdeki Chart'a gore STAR uygulanir ve TCAS'dan diger ucaklar mesafeleri ile takip edilmelidir.
Tum bunlarin isiginda saniyorum bir sonraki FLyinn'de bundan cok daha keyifli bir aksam yasacayacagiz. Elimizde olmayan sebelerden surc-i lisan ettiysek affola (en azindan kendi adima bir ara bunalmistimda hatta 2 kere yanlis yon bile verdim

Herkese bu pazar aksamini(4 agustos 2002) Turk Sanal Havaciligina ayirma nezaketi gosterdigi icin sahsim ve temsil ettigim TRVACC adina tesekkur ederim.
saygilarimla
Hakan737Guven
Edited by - hakan737 on 06/08/2002 23:53:18
Edited by - hakan737 on 07/08/2002 01:37:25