Page 1 of 1

SID Chart bilgilendirmesi ...

Posted: 18 Oct 2008, 17:53
by THY7
Değerli Pilotlarımız...
Ortak bir amaç için bir arada olduğumuz bu güzel ortamda elimden geldiğince sizlere uçuşlarımızı daha keyifli hale getirmesini umduğum bilgiler sunmaya çalışacağım.Sunmak istediğim bu bilgilerin açılış konusunu CHART olarak seçtim ve ilk olarak SID:Standart instrument departure chart açıklaması ile başlamak istedim.Sırası ile (airport,airport info,take off minimums),(ILS Dme),(VOR Dme),(NDB) ve (STAR) Chartlar ile devam edeceğim.

LTBJ Adnan menderes havalimanı SID Chart'ı

Image

Herhangi bir chart'ı elimize aldığımızda okumaya başlarken belli bir disiplin içinde bu okumayı yapmamız gerektiğini hepimiz beliyoruz,Bu yüzden Chart okumaya başlarken öncelikle doğru charta bakıp bakmadığımızdan emin oluyoruz SOL üst köşeden chartımızı okumaya başlıyoruz.

LTBJ/ADB
ADNAN MENDERES : ICAO kodu LTBJ,IATA kodu ADB olan chartımıza bakmaktayız.

Soldan sağa devam ediyoruz 2 FEB 07 revizyon tarihli (en son değişiklik bu tarihte yapılmış)
20-3 20 Bu chartın IZMIR ili sınırları dahilinde 2.meydan olan LTBJ ye ve 3 ise SID chart'ı olduğu anlamına gelmektedir.Örneğin Istanbul ili sınırları içindeki LTBA 10 , LTFJ ise 20 li sıralama ile başlamaktadır.

IZMIR,TURKEY
SID
Chartımızın en sağ üst köşesinde de bu chart'ımızın hangi ile ve ülkeye ait olduğu ve ne chartı olduğu konusunda bilgi ediniyoruz.

Apt Elev 412' : Airport elevation yani meydan yüksekliğinin 412 feet olduğu belirtilmektedir.Fakat bu yükseklik Aprondaki her hangi bir yükseklik yada meydandaki en yüksek nokta diildir.Chart'ın ait olduğu 16L/R pistlerinin pist başı yükseklikleridir.

Trans level:by ATC:Transition level'ın ATC tarafından pilota bildirileceği yani lokal meydan barometresinden lokal QNH'ten Standart barometre olan 1013 e hangi yükseklikte geçeceğimizdir.

Trans alt:10000': Transition altitude seviyesinin 10 bin feet olduğu bu irtifanın altında ilgili meydanın lokal barometresini lokal QNH i kullanmamız gerektiğini ve bu şekilde alçalmamızı sürdürmemizi istemektedir.

Transition level ve Transition Altitude arasında kalan kısım Transition Layer'dır ve ATC bu kısımda seviye vermez ki pilot hangi barometrik değeri bağlamasında ikilem yaşamasın.

Chartın yine sağ üst köşesinde gördüğümüz MSA MEN VOR ibaresi 360 derecelik bir daire görmekteyiz ve MEN 117.90 VOR'una hangi başta yaklaşıyorsak örneğin 180 derece ile 270 derece arasında MSA:minimum safety altitude emniyetli uçuş yüksekliğimizin 7000 feet olduğunu göstermektedir.

İlgili SID chartımızın BERGO,KULAR,OKESA 1S ile ilgili olduğu RWY16L ve 16R için kullanıldığını ve North,East,South yani Kuzeyli,Doğulu ve Güneyli uçuş rotaları için uygun olduğunu anlamaktayız.

Kuzey'li SID olan BERGO1S ile açıklamamıza başlayalım.
Chartımızın şekilli kısmını geçip öncelikle en altta bulunan BERGO1S kutucuğunu okumaya başlayalım;

BERGO1S:Climb on rwy Hdg to 4000',turn left to MEN,then to KAD,then to BERGO,then join airway G80
Yani;16L yada 16R pistinden kalktıktan sonra pist doğrultusunda 4000 feet'e tırmanmaya başlıyoruz,4000 feet'i altimetremizde gördüğümüz zaman SOL'dan dönüşle MEN vor 117.90 uçuyoruz(MEN Vor üzeri olmamız gerekn en düşük irtifa 7700 feet),MEN VOR'u VOR göstergemizden düşüp geriyi göstermeye başladığı aynı anda KADIFEKALE 330 NDB sine uçmaya devam ediyoruz.Önemli bir nokta şekilden gördüğümüz üzere KAD NDB üzerinde minimum 8000 feet'te olmalıyız bunu gözden kaçırmıyoruz. KAD 330 NDB miz'i geçtikten sonra bu NDB nin 355 radialinde 35 mil uçmaya devam edersek BERGO noktasına ulaşıyoruz ve G80 yoluyla rotamıza devam ediyoruz.

Doğu'lu SID olan KULAR1S ile açıklamamıza devam edelim
Chartımızın şekilli kısmını geçip öncelikle en altta bulunan KULAR1S kutucuğunu okumaya başlayalım;

KULAR1S:Climb on rwy HDG to 4000',Turn left to MEN,Turn right intercept IMR R-076 to KULAR,then join airway R32

Bu SID'imizin MEN Vor'una kadar olan kısmı BERGO1S ile aynı olduğu gözüküyor.MEN 117.90 VOR undan sonra (MEN Vor'u üzeri minumum irtifa 7700 feet şekilde görüyoruz) SAĞ'a dönmemiz gerektiği fakat KULAR noktasına ulaşabilmek için IMR 113.70 VOR'ının 076 radial'ini arkadan yol takibi yapmamız gerekiyor.Bunun için en iyi yol FMC olmayan uçaklar için MEN Vor ibremiz düştükten sonra Sağa 076 + 20 gibi bir uçuş başına dönüp ( savrulmayı hesaba katıyoruz) VOR cihazımızı 113.70 ve course ibresine 076 bağlayıp yolun solundan 076 radiyale yaklaşmaktır.Uçağımızın hızına göre savrulma miktarına göre 15 ile 30 derece 076 ya ilave edebiliriz.IMR Vor'undan 56 nm sonra VAKUM 56 + 14 NM sonrada KULAR'a ulaşıp R32 yoluyla rotamıza devam ediyoruz.

Güney'li SID olan OKESA1S ile açıklamamıza devam edelim
Chartımızın şekilli kısmını geçip öncelikle en altta bulunan OKESA1S kutucuğunu okumaya başlayalım;

OKESA1S:Climb on rwy HDG to 6000',intercept IMR R-153 to OKESA,then join airway G80

16L yada 16R pistinden kalkışımıza mütakip pist doğrultusunda 6000 feete tırmanmaya devam ederken IMR 113.70 VOR'ımızın 153 Course' bağlı olduğundan emin oluyoruz ve IMR 153 radyalini arkadan yl takibi yaparken VOR indikatörümüzün bir okun ucu gibi gözüken ön kısmının arkayı gösterdiği (VOR'ın yerini gösteriyor) arka kısmı 153 dereceyi gösterdiği an hafif sola dönüşle radial'i kaçırmadan 153 radial'e oturarak OKESA noktasına doğru ilerlemeye devam ediyoruz.IMR VOR'ı 153 radial'i 42 mil'de OKESA noktası üzerinden geçtiğimizi anlıyoruz.Ve şekilden OKESA üzerinde minimum irtifa 8000 feet ve üzerinde bir seviyede olmamız gerektiğini unutmuyoruz.
OKESA'dan sonra G80 yolu ile rotamıza devam ediyoruz.

İyi uçuşlar.










Berhan Dönmez
(CPL/IR/ME)-ATPL Theory

Posted: 13 Mar 2009, 15:00
by THY3601
Berhan Kaptan,
Hocam elinize sağlık gayet güzel açıklamışsınız.Çalışmalarınızın devamını bekliyoruz.
Şükrü Pürlü
THY3601
LTBA

Posted: 13 Mar 2009, 19:55
by THY2746
Çok teşekkür ederiz. Genelde bu türlü bilgiler forumlarda çok dağınık ya da çok yüzeysel oluyor. Gerçekten çok faydalı oldu. Devamını büyük bir hevesle bekliyorum.

Yunus Emre YÜCEL
THY2746
Ankara