Page 1 of 1

LTBA LTBJ Ornek uçuş ve OverStress

Posted: 27 Jun 2002, 05:58
by doganzorlu
Merhaba,

E?itim dökümanları içindeki LTBA-LTBJ uçuşunu denyeyim dedim. Verilen yönergelere aynen uydum. Fs2002 ve 737-400 uça?ıyla. Öncelikle seyir hızı olarak verilen 0.74 mach benim uçakta fazla geldi. 0.70 üzerine kızıyor uçak. Daha sonra dugla intersection üzerinde alçalmaya başladım (bu arada ms atc den de ifr istemistim yardimci oldu sagolsun :)) ve daha fl160 a gelmeden uçak overstress dedi ve güm. Acaba fs2002 den mi, yoksa benden mi kaynaklanıyor ? overstress oldu?unda irtifa fl180 civarında, hız 0.70 mach idi ve ve standart bir dönüş yapıyordum.

Bu konuda fikri olan yada bu uçuşu daha önce başarıyla bitiren var mı ?

Dogan Zorlu, Izmir

Posted: 27 Jun 2002, 12:57
by THY177
Doğan bey;

Bu durumu öncelikle fs açtığınızda uçağın yakıt tanklarınının %100 dolulukla default olarak başlaması sebebtir.Gerçek hayatta bunun mümkün olduğunu sanıyorum ancak sim ortamında u uçağın performansını direk olarak etkiliyor .Bu yüzden açılışta fuel ayarına girin centeri %50, kanatları %60 olarak yükleyin .(tabiki yakıt miktarı ucacağınız uzalıklıkla orantılı ,dolayısı ile verdiğim rakamlar test edip görmeniz için dir.)

Bu sorun tekrarlanmayacaktır.

Saygılarımla;

TK 177 Ergenekon Küçük

Posted: 27 Jun 2002, 12:59
by THY177
Birde "over stress" derken ucak yavaşlamaya başlayp stall olarakmı gümledi ?

Çünki verdiğim cevap bu varsayım üzerine kurulu .

Ergenekon

Posted: 27 Jun 2002, 13:13
by THY7
Alçalmaya başlandığında hızı azaltmamaktan overstress olmuştur yazılanlara bakılırsa,Alçalmaya başlayınca MAch hızından çıkıp,IAS'a geçin ve 300-310 gibi FL100 a gelene kadar hızı ayarlayın,bakalım bu sefer nasıl olucak,Ayrıca yakıt full olsa bile .70 in üzerine rahatlıkla çıkar uçak,Spoilerler,flaplar,tekerler hepsinin kapalı olduğunu eminmiydik? Gözden kaçan birkaç olmuş galiba...

Berhan Dönmez
V.Captain and ATC
TRVACC11-FLYTHY~7~

Posted: 27 Jun 2002, 13:17
by remzi
Dogan Bey
"overstress" degilde "overspeed" olmasin?
realism settings sonuna kaar acik olmali yoksa makul seviyede tutulmus realizm ayarlarinda, overspeed bir ucagin düsme sebebi degil.
Remzi Öztürk
tk-47

Posted: 27 Jun 2002, 15:05
by Bozhan Özsoy
Selam,

B737 için maximum hız .82 Mach ve 340kts IAS dir. (IAS: Indicated Air Speed, Options -> Realism menüsünden show Indicated Aırspeed seçeneğini işaretleyin) Bu hızlardan o anda en düşük olan maximum uçabileceğimiz hız anlamına gelir. (Örn: FL100'de 340kts .82M'den düşüktür, ama FL 300'de tam tersidir.)

B737'de FL260 ve aşağı sevyelerde Knot, üst seviyelerde ise Mach speed kullanılır. Bu kurallara uyarsanız problem çıkacağını zannetmiyorum.

Posted: 27 Jun 2002, 15:20
by THY157
Merhaba Doğan Bey;

Arkadaşlarımızın da belirttiği gibi aslında birkaç sebep var. Ancak uçuş seviyenizi yazmamışsınız. Eğer FL250 altında .74 Mach yapmaya çalışırsanız uçak overstress(overspeed) olur, bu çok normal. Çünkü Bozhan Beyin dediği gibi .74M örneğin FL210 için IAS 340kts.den fazla olabilir. Ayrıca alçalmaya başlamadan önce hızınızı IAS 300kts. ye çekip sonra alçalmaya başlayın, gerekirse speed break kullanın.

Sevgi ve saygılarımla...

Selçuk Poyraz
TK157

Posted: 27 Jun 2002, 15:53
by doganzorlu
Sorunlu uçuşta yakıt %60 olarak verilmişti. Sabaha karşı bir deneme daha yaptım ve alçalmaya başlamadan 300 kts IAS a yavaşladım sorun geçti. Önceki denememde OverStress der demez uçakta bomba patlamış gibi oldu. Alçalmaya başlamadan hemen önce hız irtifa, flap teker herşey doğruydu oysa (Flap 0, teker kapalı, hız 0.70 mach ve irtifa fl240). Ayrıca fl240 da mach 0.74 deneyince daha mach 0.70 olduğunda overspeed diyor uçağın bilgisayarı.

Neyse, söylediklerinizi uyguladığım uçuşta (alçalmaya başlamadan IAS a geçip 300 kts hız) sorun geçti. Eğitim dökümanında verilen seyir irtifası fl240 idi ve alçalmaya kadarki bölümü doğru bir şekildr anlaşılıp uygulanabiliyor. Bu dökümanın fl160 alçalmaya başlanmasıyla ilgili bölümüne IAS ve hız 300 olmalı eklenmeli, aksi halde benim başıma gelen olay sözkonusu oluyor.

Dogan Zorlu, Izmir

Posted: 27 Jun 2002, 15:58
by doganzorlu
Bu arada,

overspeed hiç görünmeden overstress uyarısı geldi ve 2-3 saniye içinde uçak gümlediği için sorunun hız olabileceği başlangıçta aklıma gelmemişti.

Dogan Zorlu, Izmir

Posted: 29 Jun 2002, 05:12
by hakan737
Sayın Doğan Zorlu,

Test ettiğiniz muhtemelen benim epeyce bir zaman önce kaleme aldığım ve FS98 zamanımdan kalma uçuşun tarifi üzerine yapılan bir çalışma. Sanıyorum alçalma esnasında bir iki doneyi vermeyi unutmuşum. Yinede size küçük birkaç ipucu.
- öncelikle hangi uçakta uçarsanız uçun evvela o uçağı ve performansını çok iyi analiz edin. Uçacağınız mesafeye göre yakıt alın ve gereksiz irtifalara tırmanmayın.
- airspeed göstergesindeki sürat bar'i ile not exceed speed 'i belirten kırmızı-beyaz "barber bar"'i herzaman ama özellikle alçalma esnasında takip edin. Sürat ibresi asla "barber-bar"i geçmemelidir. Eğer seyir süratiniz .76M ise 1800fpm'lik bir alçalmaya başlamadan önce süratinizi .74 veya .72M'a düşürün ve FL200 ile FL260 arasındaki biryerde Mach Speed'den IAS'a geçerek süratinizi ister otopilot isterse manuel olarak kontrol altında tutun.
- alçalmaya başlayacağınız nokta için en uygun mesafe bulunduğunuz irtifa- ineceğiniz irtifa X 3 formülüdür.
uçulan irtifa FL340
inilecek irtifa FL120
--------------------
fark 220--> X3 =660--->66nm ineceğiniz irtfada maksimum 1800fpm ile yapılacak bir alçalma için 66nm önce alçalmaya başlamalısınız.

kolay gelsin



Hakan737Guven