by THY2 » 20 Oct 2001, 04:14
Bülent Selamlar,
DME ARC yaklaşma ve uzaklaşma bir çok alan için uygulanıyor ve evet seninde söylediğin gibi başlangıçta biraz zor geliyor. Ancak zamanla elin ve gözün alışacaktır.
Örneğin bu akşam yaptığım İstanbul-Denizli uçuşumda LTBA ATC YAA1K SID si verdi. Bu SID istanbul 36 pistinden kalkışta 7 mil ARC ile YAA ya gönderiyor.
Ben otopilotla tuttum isteyen manuel de yapabilir. İlk dikkat edilecek nokta dönüşe başlayacağın yeri iyi belirlemek. 7 mil ARC ı tutmak için 180 knots da 5 mil de uçağı 90 derece sağa çevirdim. 7 milden önce hızına göre dönüşe başlamak 7 mili tutabilmek için çok önemlidir. Bu andan itibaren RMI da IST VOR'u 7 milde tam sağıma yani HDG ile IST arasındaki farkın 90 olacağı anı kollamaya başladım. Bu pozisyonu yakaladıktan sonra HDG ile 3-4 derecelik sağ dönüşlerle RMI daki bu durumu ve 7 mil uzaklığı koruyarak tutmaya çalıştım. Oldu. Bazen tabiiki rüzgar ve diğer nedenlerle 7.1 yada 6.9 görsemde genel gidiş bir ARC dı ve sorunsuz hatta başarılıydı. Bu dönüşlerde uçak çok ufak bank angle ile dönecek ve eğer hızlı değilsen ki zaten IST 30 mil yakınında hız sınırı 200knots dır, ARC ı tutmak çok zor olmayacaktır. Özellikle VAN yaklaşması sırasında bende kafaya takmış, deneyerek alışmıştım.
Manuel yapmak çok daha zor olabilir. Joystickin hassasiyet ayarları gereğinden fazla bank ile yatmana ve ARC ı kaçırmana neden olabilir.
Bir kaç deneme sonunda en uygun yolu bulacağına eminim. Training , training, training.
Sevgiler
Bülent Akbay
FLY THY
Crew And Operations Manager