Bu konu cok önceleri TRVACC Forumunda tartışılmıştı. Yeniden gündeme getirmekte fayda var. Özellikle "Straight in Approach"un mmkün olmadı?ı koşullarda her sanal pilotun bilmesi gereken bir yaklaşma şeklidir.
TRVACC olarak bazen CPT'lerimizde ATC bu yöntemle yaklaştırma ve iniş yaptıracak, Sanal Pilot olarak sizlerinde bu talimatları anlayarak buna göre uçuş yapmanız beklenecektir.
ONLINE uçuş sırasında mahçup olmamak için okumanızı, OFFLINE olarak çalışmanızı tavsiye ederim.
ATC TALYMATI
"Circle to land" talimati ATC tarafından şu sekilde verilir.
TK123 cleared VOR-DME runway 18 approach, circle to land runway 18
Bazi hallerde de Pist numarasi yerine Chart'da olan yaklasma proseduru numarasi kullanilir. Ornegin VAN icin konusuyorsak VAN' a dort sekilde yaklasma yapiliyor. "VOR-DME 1" , "VOR-DME 2" , "VOR" ve "NDB". Varsayalımk i ATC "VOR-DME 2" prosedurunu uygulamaya karar verdi. Bu takdirde klerans su sekilde olmalidir.
TK123 cleared VOR-DME 2 approach, circle to land runway 03
CIRCLE TO LAND HAKKINDA BYLMEMYZ GEREKENLER
Turlu inis (Cicle to Land) hakkinda bilmemiz gerekenleri de kisaca izah etmeye calisayim.
Tanim
Turlu Inis her hangi bir aletli yaklasma proseduru ile yaklasma yaptiktan sonra pist ile goz temasi saglandiginda ucagi son yaklasma kursundan (Final Approach Course) cikarip pist merkez hatti uzerine oturtarak inis yapmak icin yapilan manevralardir.
Neden Turlu inis ?
Son yaklasma kursunun pist merkez hatti ile 30 dereceden fazla aci yapmasi halinde ya da pistin direkt inise musade etmedigi hallerde turlu inis proseduru uygulanir.
Turlu inis yapabilmek icin hangi kosullar olmalidir ?
Yukarida yazdiklarimi bir de resimde gorelim.
Bu bilginin kaynagi "Jeppesen Instrument Commercial Manual"dir.
Goruldugu uzere her iki pist basindan da inis mumkundur. Birden fazla paralel ya da capraz pisti olan meydanlarda vardir. Bunlarin tumune yukarida izah etmeye calistigim kosullar yerine getirilerek inis yapilabilir.
Sevgilerimle
Serdar Sualp