VFR Uçuş Hk.

Questions About FS9 and FSX. Software and Hardware related problems and information.

VFR Uçuş Hk.

Postby engoosti » 01 Dec 2001, 14:58

Arkadaşlar vfr uçuş ile ilgili bütün bildiklerinizi yazarsanız ben ve benim gibi fly-in lere katılmak isteyen arkadaşlarda sizlere katılabilirler sanıyorum yardımlarınız için teşekkürler.
Engin Keskin
engoosti
Junior Member
 
Posts: 67
Joined: 25 Sep 2001, 01:20
Location: Turkey

Postby hakan737 » 02 Dec 2001, 01:50

pekala, yine aslında çok kolay elde edilebilecek bir konuyu yazmak durumundayız,çünkü VFR ile IFr havacılığın alfabesinin en başında geliyor nerde ise.

VFR, visual flight rules yani "görerek uçuş kuralları" demek. Dğer değimi ile "flying wiş VFR condition" yani görerek uçuş şartlarında uçmak. Adı üzerinde görerek olduğu için hava durumununda VMC (visual meteorological conditions-görerek hava şartları) limitlerinde yapıldığı bir uçuştur. IFR uçuşlarda kullanılan radyo navigasyon yapılmaksızın, sadece VFR arazi haritaları üzerinde belirlenen CHECK POINTler arasınada yapılan araziden, arazi züerinde yer alan köy kasaba veya nirengi , işaret oalrak kabul edilecek göresl verilerden alınacak referanslar ile yapılan bir uçuştur. Yüzey ile bir göz teması olacağından yüksekten uçuş yapılması makbul değildir, dolayısı ile yükseğe çıkmasına hem yapısal olarak gerek olmayan cinsten uçaklar ile bu uçuşlar yapılır. Makbulü tek veya çift motorlu çok hızlı olmayan uçaklardır. Bunun açıklaması biraz karışık, o yüzden detaya girmeyeceğim ama önemli olan arazideki işaretleri takip edecek kadar ne yavaş ne süper hızlı bir uçak olmaması (bu yüzden 250beygir diye bir sınırlama koyuyoruz Flyinnlerde ama bir beech200'de VFR uçabilir bir ultralight'da) Uçuş planı genelde şuna göre yapılır; uçuş süresi mümkün olduğunca 15 dakikadan uzak bacaklar olmamak üzere, harita üzerinde ve görerek arazide tespit edilecek görsel check pointler arasında görerek veya sürat ile zaman tutarak yapılan bir plan vardır. Bacaklar gereğinden uzun tutulmaz çünkü yerde iken alına irtifa rüzgarlarına göre hazırlanan sapma başları ile yapılacak olan uçuşta hesaplananı dışında olan bir değişiklik uçuş süresine bağlı olarak yanlışlıkla sizi checkpoint'i göreceğiniz mesafeden uzağa atabilir. Bu yüzden olabildiğince riski azaltmak için kısa bacaklar ve aslında mümkün ise bir noktadan diğer checkpoint takip edelecek şekilde plan hazırlanabilir. IFR trafikler ile karışmamak için VFR trafikler +500'er feetlik irtifalarda uçarlar (1500, 2500, 3500, 4500 vb.) belli bir yükseklikten sonra kabin basıncı gerektiren uçaklar kullanılabileceğinden ve artık bu uaçkalrda ekipman olarak IFR uçuşa müsait olduğundan bu noktadan sonra VFR'a gerek kalmaz (örneğin 10000ft'den sonra ) :))
TRVACC'nin hazırladığı VFR flyinnlerde bir excel dosyası download edilebilmektedir. Bu doysada uçulacak başlar ve süreleri , uçuştan önce alınacak METAR ile ortalama olarak girilecek rdeğişken değerler ile uçuş esnasında hanig başta hangi sürat ile kaç dakika uçacağınızı vermektedir. Ayrıca scan edilmiş uçuş haritasında da uçulacak rota işaretlenmiştir. VFR uçuşlarda kalkıştan sonra çok özel bir durum olmadıkça veya yaınlanmış VFR dept. prosedürü yok ise hava trafik kontrolörü herhangi bir şekilde pilota yardımcı olmaz, sadece kendi IFR trafiği ile ilgili bir durumda size vector verebilir. Kalkıştan hemen sonra ve inişten önce meydan turu kuralı vardır. bu genel bir teamüldür ve genellikle kalkıştan sonra rüzgar altının ortasında kalkış pisti tam ortasından katedilerek VFR uçuş planındaki rotaya girilir.İniş içinde aynı şey geçerlidir, ATC'den vectorel yardım beklenmez ve yayınlanmış VFR arrival planlarına göre yaklaşılır veya yine iniş pisti ortadan katedilecek şekilde meydan turuna girilerek inişe geçilir. Kalışta veya inişte açık olan ATC'lere sadece bilgi verilir. İnişte ve kalkışta trafikten sorumlu olan ATC ünitesi Tower'dır.

Buraya kadar olan kısımda soracaklarınız var ise bekliyoruz.

Hakan GUVEN
VACCTR03

Hakan Guven
User avatar
hakan737
VIP Member
 
Posts: 818
Joined: 19 Aug 2001, 02:11
Location: Turkey
Name: hakan guven
City: istanbul
PID: 003
Vatsim ID: 811602

Postby engoosti » 06 Dec 2001, 11:07

değerli bilgilerini bizimle herzaman paylaştığın için teşekkürler a bir konuda uçuş planına clearns alınacakmı? ve yükseklikleri biz kendimizmi seçiyoruz?
Yada kule sahasından çıktıktan sonra centerin sadece bizi takip etmesinimi istiyoruz?

Engin keskin
engoosti
Junior Member
 
Posts: 67
Joined: 25 Sep 2001, 01:20
Location: Turkey

Postby hakan737 » 06 Dec 2001, 16:17

VFR uçuşlarda tabiiki yerden kule ile hiç konuşmadan kalkmak gibi bir durum yok. Ama IFR için alınan clereans gibide bir Cle muhabbetimiz olmayacaktır. VFR trafikler için aslında meydanda ayrılmak IFR'a göre biraz daha zahmetli. Önce eğer meydanımız international yada çok işlek bir meydan ve yayınlanmış bir VFR arrival-departure prosedürü varmı diye bakarız. Varsa kule bize buna uygun bir talimat verecektir. Örneğin kalkıştan sonra doğu rotası, batı rotası gibi ve uçulacak limit bir yükseklği VFR'a uygun oalrak verebilir örneğin kalkıştan sonra meydanı doğudan terkedişle meydan harici olana kadar 1500ft'i muhafa edin 8meydan harici o meydan için yayınlanmış bir kontrol sahası yarıçapıdır, genelde 3nm'lik bir yarıçaptır).
Ancak biz bukadar karışık bir iş yapmıyoruz. Çok nadirdir. Onun yerine uçuştan önce şu konuşma örneklenebilir;
TC-GVN; Istanbul twr , iyi günler olsun , mahalli ucus icin (veya bursa icin)motor calıstırma müsaadesi
Kule; TC-GVN mahalli ucus icin (veya Bursa icin) VFR sartlarda park yerinde motr çalıştırma serbest, Qnh 1009 (kule sizin VFR uçacağınız flight plandan görmektedir, eğer siz ucusu C172 ile yaparken plana B734 yazıp VFR demişseniz ATC size "B734 ile VFR olacak mutabikmiyiz ?" diye sorar, ondan sonrada 7500ft'in üzerini vermez :))deli eder:))
motor çaliştirmadan sonra pist başına kadar taksi işleri hep aynı prosedüre ile gider. Pist başında kalkış için hazır olduğunuzda kule size kalkış pistini müteakip "2500ft ile soldan meydan katediş...." veya "2500ft ile soldan meydan turu, müteakip meydan katediş ile VFR plana serbestsiniz" diye bir komut verir. Bu şu demektir. SAğdan veya soldan meydan turu kalkış pisti doğrultusunda genelde yer+1000ft'i geçerken sola veya sağa 90 derce dönüp, meydan sol veya sağ arkada 45 derecede kalınca tekrara sol veya sağdan 90 derce dönerek meydan paralelinde uçmak ve iniş kedar aynı işi devam ettirmek demektir. Katediş var ise rüzgar altı yani meydana paralel uçtuğunuzda pistin ortahizasına gelip meydanı 45 derece ile pistin tam ortasından geçemek demektir. Bundan sonra VFR uçan pilot kendi başına uçuşa devam eder, 3nm kontrol harici olduğunu bildirir, kule gerek görürüse uçağı (varsa app veya CTR'a devreder) Artık VFR pilotu tamamen yalnızdır, ATC'den hiçbir vector yardımı siz VFR şartları kaybedip IFR uçuş deklare edene kadar yapılmaz. Eğer VFR şartlar kaybolup IFR duruma düşerseniz (hava durumundan dolayı) haritadan uçtuğunuz bölgedeki en yüksek tepenin +500ft üzerindeki bir irtifaya öncelikle tırmanıp, ATC'nin size yeni bir irtifa, yön veya directon (VOR, NDB veya INTX'a) vermesini beklersiniz, gerekirse ATC sizi enroute haritadaki bir yola alçak irtifada sokabilir ve minimum güvenli irtifada uçmanızı söyeleyebilir (MSA=minimum safe altitude)
Eğer normal uçuşunuzu devam ettiriyorsanız çok önemli bir durum olmadıkça kimse sizinle konuşmaz veya sizde konuşma gereği hissetmezsiniz, sadece geçtğiniz bölge ve irtifadaki trafik hakkında varsa bilgi verilir. İniş yapacağnız meydana yaklaşında bu meydana devredilirsiniz ama DİKKAT, VFR uçaklar için küçük meydanlarda kule radar vector vermek zorunda değildir.(zaten gerçekte küçük meydanlarda böle bişi yokturda:) ) Uçak meydan üzerine gelip verilecek talimata göre iniş pistine göre meydan turu atarak inmeli ve rizgar altı ile son yaklaşmayı rapor etmelidir.

anlamadığın yeri tekrar açıklayabilirim.mümkünnolduğu kadar bildiğim herşeyi anlatmaya çalışıyorum.
kolay gelsin

Hakan GÜVEN
VACCTR03

Hakan Guven
User avatar
hakan737
VIP Member
 
Posts: 818
Joined: 19 Aug 2001, 02:11
Location: Turkey
Name: hakan guven
City: istanbul
PID: 003
Vatsim ID: 811602


Return to Flight Simulator General Discussion Forum FS9|FSX|FSX-SE

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 62 guests