by hakan737 » 09 Jun 2002, 01:21
En basit tanımıyla rüzgarlı (darbeli değil) havada pist karşılamanın püf noktası uçağın burnunun rüzgar içine verilmesidir. Bunun derecesi ne kadar ve nasıl yapılacak? tamamen rüzgar şartlarına göre belirlenecek bir durumdur. Rüzgar şiddetli ise yaklaşık 10 nm'de establish olduysanız LOC veya Full ILS'e, rudder trim ayarlayarak yada cidden rudder basarak uçağın burnunu rüzgarın içine doğru çevirebilirsiniz. Eğer uçapınız verdiğini bu kumanda ile düzeltme yapmanın haricinde course dışına doğru çıkıyorsa verdiğiniz kumandayı bir miktar geriye alarak küçük düzletmeler yapmak mümkün. TEk sorun sizin şu ana kadar karşılaşmadığınız yeni bir şey belkide karşılasacak olmanız. ?iddetli rüzgarlarda uçak rüzgarın içine o kadar çok verilirki pisti 45 dercelik bir açı ile görebilirsiniz yani alışıldığı gibi pist uçağınızın burun istikameti ile aynı yönde olmayabilir. buna Crab yani yengeç usulü yaklaşma denir. Tam mantıklı açıklaması ise uçağın yerdeki izinin piste doğru düz bir hatta olmasına rağmen uçağın burnunun rüzgara çevrilerek, rüzgarın uçağı bu rota dışına kaydırmasını önlemek amacı ile pist istikametinden farklı bir yönü göstermesidir.
Kısacası rüzgar hangi taraftan esiyor ise burnunuzu o tarafa doğru rudder trim ile yada klavyeden eğer autocoordination'u kullanmıyorsanız bir miktar 0 ve enter tuşları ile sağa veya sola rudder ile vermektir.
İkinci bir püf noktası ise ileriki aşamada işinize yarayacak olan son yaklaşma süratidir. aklınızda olsun karşı rüzgar'ın yarısını son yaklaşma süratinizin üzerine ekleyin. Bu sizin ground speed'inizin düşmesini engelleyecektir. (örneğin rüzgar 20knt, siz 140knt'lık son yaklaşma süratinize 10knt daha ekleyin ve 150knt ile yaklaşın)
kolay gelsin
Hakan737Guven