Page 1 of 1

Panama City Helicopter Tour and "Translational Lift"

PostPosted: 27 Feb 2022, 00:32
by THY3716
Sevgili dostlar, helikopter sevdirme videolarımıza devam ediyoruz.

Bu defa Panama City'deyiz. Helikopter oldukça ağır, 8 yolcu var. 24 dakika kadar uzun bir video ama bu video'da "translational lift" denilen kuvvetin ve etkilerinin ne olduğunu tam olarak görebileceğiz.

- Öncelikle şunu belirtmeliyim ki bu Panama City'ye çok inmişimdir ama MSFS ortamında "city pack" yükledikten sonra gördüklerim adeta beni büyüledi. Genelde gittiğim yerleri mutlaka helikopter ile dolaşıyorum ve bu sefer 4 GB lik bu müthiş scenery beni gerçekten büyüledi.

- 05.00 ile 08.30 arasındaki bölümde bir gökdelenin üstündeki helipad'e inmeye çalışıyorum. Hatalı alçalma etkisiyle pad seviyesi altında kalıyorum ve tırmanamıyorum çünkü helikopterlerin ileri hareket olmaksızın sadece yukarı doğru tırmanabilme kabiliyetleri çok kısıtlı. Tırmanışın devam edebilmesi için ileri doğru gitmek gerekiyor. İleri gittikçe kaldırma kuvveti artıyor. İşte hover anından ileri doğru hareketin başlamasıyla oluşan bu kuvvete "Translational Lift" deniyor. "Translational lift" oluşturmak yerine collective çekilerek yukarı tırmanma yapılmaya çalışıldığında ise üst pallerin (rotor blades) iyice yukarı dönerek hücum açısını değiştirmesi, yani havayı içine çekme çabası yetersiz kalıyor ve dikkat edilirse "low rotor rpm" uyarısı alınıyor.

- Helikopterlerde pervaneli uçakların aksine sabit bir rotor devri söz konusudur. Yani uçaklarda gaz kolunu ileri ittiğinizde motor devri artıp pervane daha hızlı dönmeye başlarken helikopterde motor hep sabit devirde çalışarak üstünüzdeki palleri sürekli sabit devirde döndürüyor. Hava akışı ve yoğunluğuna göre bu devir düşecek/yükselecek olursa (motor zorlanırsa veya rahatlarsa) auto governor denen sistemler devreye giriyor ve Rotor RPM'yi hep %100'de tutuyor. Fakat burada videoda helikopteri ileri gitmediği halde gökdelenin tepe hizasına tırmandırabilmek için collective'i öyle zorluyorum ki auto governor'lar da yetersiz kalıyor ve motor takati düşüyor, "Low Rotor RPM" ikaz lambası yanıyor, sesli ikaz başlıyor. Daha da zorlar ve bir an önce Rotor RPM değerini normale döndürmezseniz aşağı doğru çöküş başlayacak ve aşağı fırlattığınız hava girdabının içine kendiniz kapılarak Vortex Ring State (VRS) dediğimiz ve çok tehlikeli bir durumun içine düşeceksiniz.

- Aynı durumu bir kez daha gösterebilmek için 12.45 ile 14.10 arasında bu defa Panama stadyumuna giriyorum. Kapalı trübünlerin üstünden geçip stadyum dışına çıkabilmek için yine translational lift'e ihtiyaç duyuyorum.

- Yukarıda bahsettiğim sürelerin dışında ise... eşsiz güzellikte yapılmış bir Panama City (MPTO havaalanının olduğu yer) scenery'si eşliğinde güzel görüntüler var.

Video linki: https://youtu.be/tG59xk6hNS8

- Bu videoda ise muhtemelen yüksek irtifa nedeniyle hava yoğunluğunun düşük olması ve yükünün ağır olmasının da etkisiyle bir türlü "Translational Lift" oluşturulamayan, acı ve kaçınılmaz son içeren gerçek bir kaza videosu mevcut:
https://www.youtube.com/watch?v=5KnY_3ciyF0

Son Söz: MSFS'te sakın MSFS'nin fizik modellemesinin helikopterleri için yetersiz olduğunu filan düşünmeyin. "Airland" isimli eklentiyi kullanarak helikopter uçurursanız gayet güzel sonuçlar alabilirsiniz. 2022 yılının sonuna doğru MSFS'ye kazandırılacağı duyurulan "Propeller Dynamics" gelene kadar bu eklenti işinizi görür.

37.000 ft'de asla yaşayamayacağınız bu keyfi bir an evvel yaşamaya başlamanız dileğiyle. Keyifli seyirler...

Re: Panama City Helicopter Tour and "Translational Lift"

PostPosted: 27 Feb 2022, 21:31
by THY3066
Hocam, tek kelime "Harika"görüntüler ellerine saglik paylasim icin.
MSFS ciler toplanip VFR Eventi düzenliyelim ondan sonra "Heli" ye geceriz insallah :rofl: :rofl:

Re: Panama City Helicopter Tour and "Translational Lift"

PostPosted: 27 Feb 2022, 21:39
by THY3716
Olur hocam.. Erdal Elmacı kaptan da yok ki bişeyler yapsın :)