Benim çözümlerim şeyle olurdu.
1. Komutu aldığımızda YAA'nın hangi radyalinde olduğumuzu anlamak için (yada başka bir değişle hangi yöne uçmamız gerektiğini bulmak için), VOR Frekansına 117.7 girili iken, OBS (Omni Bearing Selector) kumandasını hızlıca çeviririsek, CDI iğnesi hareket etmeye başlar. İğne tam düz olduğunda, CDI da okuduğumuz değer ilgili istasyona uçmamız gereken başı gösterir. Bu aşamada uçmakta olduğumuz başın hiçbir önemi yoktur. Ancak unutulmaması gereken CDI iğnesinin iki farklı değerde düz olacağıdır. Bunlardan biri istasyondan uzaklaşırken diğeri istasyona yaklaşırken kullanacağımız değerdir. Bunu CDI üzerindeki FR/TO ibaresinden anlayabiliriz.
Ben örnek olarak Cessna'mı haritada yaklaşık işaretlediğiniz yere ve başa aldım.
Uçakta 117.7 YAA Frekansı aktif. No1
Uçak yaklaşık 039 heding'de. No2
OBS kumandasını çevirerek CDI iğnesini düz duruma getirdik. No3
FR/TO ibaresine baktık. No4
İbare FROM pozisyonunda olduğu için çevirmeye devam ediyoruz ...
Şimdi CDI gene düz duruma geldi ve FR/TO ibaresi TO drumunda. No4
Yani DCT YAA komutu uygulamak üzere AP aktif edebiliriz ...
Aynı zamanda uçmamız gereken Course'un 082 gibi bir değer olduğunu CDI dan okuyoruz ...
Haritaya tekrar baktığımızda uçağın DCT YAA yaptığını görebilriz ...
2. Sorunun iki çözümü var. Tek VOR/DME takibi veya çift VOR ile takip.
Öncelikle kesin olan bilgi, BUDAK-EVSAS hattında, koruyacağınız Course değerinin 122 ila 184 arasında olacağıdır. Neden?
Eğer ERN VOR'a 184 baş ile ulaşmış olsa idik, EVSAS için Course değerimiz 122 olacaktı ve 62 derecelik bir dönüş yapacaktık.
Faket henüz ERN VOR'a ulaşmadığımız için, daha düşük bir açı ile soldan dönderek, 184 ila 122 arasında bir başta uçacağız.
Kritik soru, FMC olmadan EVSAS intersection'u nasıl bulacağımız. Bunun için daha güvenli yöntem çift VOR kullanmak.
Birisini 112.7 ERN ve 122 Course ayarlarız.
İkincisini, 115.5 ERZ ve 227 Course ayarlarız.
Yani ilk CDI iğnesi düz duruma geldiğinde ve FR/TO ibaresi FR olduğunda anlayacağımız, uçağın tam ERN-EVSAS hattında olduğu dur.
İkinci CDI iğnesi düz duruma geldiğinde ve FR/TO ibaresi FR olduğunda, uçağımız GELSU-EVSAS hattına oturmuş demektir.
Normalde bu iki iğnenin aynı anda oturması sağlayacak şekilde HDG değrinde küçük ayarlamalar yapabiliriz.
Ancak iğnelerden biri diğerinden önce düz duruma gelirse, ilgili hatta oturduk demektir, HEADING'i düzeltip diğer iğne düz olana kadar uçarız.
İkinci yöntem ise, Tek VOR/DME ile aynı işi yapmak.
Bunun için ERN 112.7 ve 122 course girdikten sonra, ikinci VOR yerine aynı VOR/DME den D38 okuduğumuz zaman CDI iğnesinin düz ve FR durumuna gelmesini sağlayacal şekilde uçmak.
DME Kontrolü ilk yöntem için de sağlama olarak kullanılabilir. Yani iki CDI iğnesi düz duruma geldiğinde aslında ERN VOR/DME D38 gösteriyor olmalı...
Ben örnek olarak bu uçuşu da yapmak isterdim ancak ksııtlı vaktim sebebi ile teoriyi sizin çizim üzerinde göstermek istedim.
İlk çizimde, tahmini olarak, 122 ile 184 ün arası bir değer olan 163 heading ile uçuyorum.
Bir süre sonra 1. CDI iğnesi hareket etmeye başlıyor ve düz duruma geliyor. (No1)
Yani bu noktada ERN 122 radyaline oturduk. Halbuki henüz diğer CDI iğnesi düz durumda değil.
Yapılacak tek şey, soldan dönüş ile 122 Course takip edilerek diğer CDI iğnesinin düz duruma gelmesini beklemek.
İkinci çizimde ise, 163 headinge döndükten sonra, 1. CDI iğnesinin düz hale yaklaşmaya başladığını gördüğümüzde, henüz 2.CDI da hareket olmadığı için bir düzeltme uyguluyor ve 10 derece dönüş yapıyoruz. (No1)
Bir süre sonra tekrar 1. CDI iğnesi düz duruma yaklaşmaya başlıyor, 2. CDI iğnesi hala düz duruma uzak. Hemen bir 10 derece daha düzeltme uyguluyoruz. (No2)
İki CDI iğnesi de düz duruma geldiğinde, iki radyelin kesiştiği yerde yani EVSAS intersection'da olduğumuzu anlıyoruz.
Bir zahiri pilot olarak benim çözümlerim bunlar.
Gerçek uçucu hocalarımızın da yorumlarını bekleriz.
Sevgiler, Saygılar,
EDIT: Bir yanlış anlama olmaması adına postu silmiyorum ama ilk soruyu tamamen yanlış okuduğumu şimdi farkettim.
İş yoğunluğundan olsa gerek ancak gece sakin sakin tekrar okurken farkettim. Ben DCT YAA yapmak istediğinizi sanmıştım. Ancak ikinci soruya verdiğim yanıt biraz olsun fikir verdi ise, YAA ve IST VOR larından kerteriz alınarak aynı çözüm uygulanabilir...
Kısaca YAA R-300 ile IST R-175 iki ayrı VOR'a girilerek çözüm uygulanabilir.