Erdal kaptan’la Hong Kong’da buluşmak üzere 2 gündür aralıksız uçuyorum. Yolculuk TNCM’den başladı. Okyanus’u sorunsuzca geçmeyi müteakip bugün sabah EGLL’den LTAC’ye havalandım, ancak FS in hata vermesi sonucu uçuş yarım kaldı. Eurobook’ta da puan kaybına neden olmanın verdiği can sıkıntısıyla uçuşu bugün akşama erteledim. Akşam sorunsuzca EGLL’den havalandım, ve sakin sakin Münih havasahasından geçerken birden “Fire Detector Loop” master warning ile tüylerim diken diken oldu. Overhead panelden Loop switchi açtığımda sol motor yangın ikazı ile karşılaştım. Tabii, yangın alarmı çalmadığı için bu ikaz kesin yangın anlamına gelmiyor. Yangına doğru ön ikaz olabilir, ya da gerçekten yangın başlangıcı olabilir. Neticede sensörler sol motorda bir şey algılamış. Hemen “abnormal procedures” kitapçığıma sarılıyorum. Orada yazan prosedür gereği, motorda yangın varmışçasına hareket ediyorum, motoru stop ettiriyorum. Yangın söndürücüyü sol motora boşaltıyorum. 30 sn bekliyorum, Ikazda bir değişme yok. Yine kitaba göre o halde “inflight engine shotdown” işlemini başlatıyorum. Bu arada, sürat düşüyor. Irtifa FL350. Stall olmamak adına ATC ‘ye yangın durumunu, motor durumunu bildiriyorum, squawk olarak 7700 bağlıyorum ve acil alçalma talep ediyorum. İşte ne oluyorsa o anda oluyor. Uçak düşük süratte tutunabilmek için epey bir trim verdiğinden ağırlık merkezi değişiyor. Zaten kanatlar yakıt dolu, ağırlık merkezi hafiften uçağın gerisine doğru. Yunuslama hareketi başlıyor. FL350 den 5000 ft’e nasıl alçaldığımı inanın şimdi hatırlamıyorum bile. CTR – APP ve TWR adeta beni indirebilmek için seferber oldular. Tamamen manuel alçaldığım için harita bile açamadım. Sadece telsizden Munich VOR, ve 26L pisti için ILS frekansı ile course aldım. ILS frekansı bendeki freeware scenery ile örtüşmedi. Görerek yaklaşma uyguladım. Yaklaşık 20.000 libre yakıtla son yaklaşma sürati 190 kts, 15 flap idi. Eğer pist uzunluğu 5 km olmasaydı, kesinlikle duramazdım.
Bunları niye yazdım ? Tabii ki eğitim olsun diye. Kısaca şunları anlatmak istedim :
1. VOR navigasyonu hiç ummadığınız anda çok işinize yarayabilir.
2. Uçağınızı iyi tanıyın.
3. Eğer kullandığınız simülasyonun arıza fonksiyonları varsa mutlaka açık bulundurun, hiç ummadığınız anlarda size zor dakikalar yaşatmasına izin verin. Bunun için FsPax tarzı programlar da kullanabilirsiniz.
4. Tek motor prosedürlerini (kendi uçağınızın tipine göre) iyi öğrenin. Ne kadar sürat, ne kadar flap, bu durumda en az ne kadarlık bir pist? Süratle hesaplamayı bilin.
Sağ salim inme telaşı içinde elbette fotoğraf alma şansım olmadı, ancak iniş sonrası aldığım birkaç resmi sizlerle paylaşayım. Keyifli uçuşlar…
Dünya kadar ceza yiyeceğimi bile bile, yine de bu uçuşu raporlayabilmek benim için büyük keyifti. Tek dert ettiğim şey, Erdal Kaptan’a nasıl yetişeceğim hususu