Sevgili arkadaşlar
Pek rating yapmayacak
olan bir sorum var.Bana bu konuda görüş ve katkılarınız bildirirseniz çok mutlu olurum.
Geçen hafta B738 ile sanal olmayan LTBJ-LTCG uçuşu yaptım.Kalkış öncesi kabin memuru bize uçuşumuzun yaklaşık 1200 km olduğunu; uçuş yüksekliğimizin 37000 feet ve muhtemel uçuş süremizin 1 saat 30 dakika olacağını anons etti.Saat 19:40 da LTBJ 34R pisti kalkış sonrası crusie FL'a ulaştığımızda ise bu sefer first officer bizlere rotamızın Afyon-Ankara-Samsun ve Trabzon olacağını (sanırım KULAR-KFK-HAY-CRM); 37000 feet uçuş yüksekliğimiz olduğunu ;ve tahmini 21:10 itibariyle (yani tam 1.5 saat)Trabzon'a inmeyi planladıklarını bildirdi.Bu arada yocu başüstü ekranında yer hızımızın saatte 910 km olduğunu gördüm.Ve tam dedikleri gibi de saat 21:10 da LTCG 11 pistine teker koyduk.
Gelgelelim dönüş sırasında yine aynı B738 ile bu sefer kabin memuru yolumuzun 1200 km olduğunu; uçuş yüksekliğimizin 38000 feet olacağını ve tahmini uçuş süremizin "2 SAAT 10 DAKİKA"olacağını bildirdi.Önce 40 DAKİKA gibi büyük bir farka inanamadım.Ardından hem de 11 pisti değil batıya daha kestirme olan 29 pisti kalkışı müteakip yukarıdaki ayni route ile uçuşa başladık.Cruise FL'da baş üstü ekranda yer hızımızın 596km/saat olduğunu gördüm.Gidiş hızımız ile arasındaki fark 310 km/saat idi.
Gelelim hesaba.Önce bizim 596 km yaklaşık 320 knt yapıyor.Yer hızı hiç rüzgar olmayan bir ortamda TAS ile aynı.
Burdan yola çıktığımda benim bildiğim..KABACA
1-Mach No=TAS/LSS yani Mach sayısı=True Air Speed/Local Speed of Sound
2-Local Speed of Sound ise LSS=38.945 x kare kökü (OAT+273)
3-Şimdi 38000 feet yükseklikte ISA datasına göre dış ısı yaklaşık -63 Celcius civarında iken
BKZ:http://www.hyperflite.co.uk/isa-conditions.html
4-formüle koyduğumuzda LSS=564.4kts
5- sonuç olarak Mach sayısı =320/564.4=0.56.4
yani biz 0.56 mach ile Trabzon -İzmir uçuşu yapmışız.
Oysa .82 mach IAS bu uçakların kapasitesi içinde
VARSAYIMIM
Kendi kendime
1-Allah Allah herhalde karşıdan neredeyse (nosewind) 160 knt rüzgar var sanırım dediysem de 1200km yol boyunca böyle bir kalıcı nose-wind olamazdı.Ayrıca kalkış öncesi bize 2 saat 10 dakika uçacağımız zaten söylenmişti.
2-Ya da şirket bu saatte Cost Index'i düşük tutuyor herhalde dedim.Sanırım %5-10 ile uçuş planlamışlardı.Ki ben böyle yorumluyorum.
Sizleri aslında çok daha karışık hesaplarla sıkmak istemiyorum.Mesleğim mühendislik olmamasına rağmen internet sağolsun ;basit bir araştırmayla aslında çok karışık formüller içeren bir konu olmasına rağmen ben hesabı böyle yaptım.Ama yine de hızıyla ün salmış B738 gibi bir uçak 38000 feet yükseklikte 1200 km yolu nasıl 0.56 Mach ile uçtu ben anlamadım.Zira inanılmaz sıkıldım.Ayrıca 2002 yılından beri aramızda yani sanalda bu yükseklikle bu kadar yavaş uçan bir sanal pilotu hiç görmedim.
Sevgilerimle
THY656
A3XX Inst.Rating VA
Selim BİLGİN
1964
Not:Yine de bu forumda havacılık konuşmak ve bilgi paylaşımı yapmak güzel değil mi?