taxi clr. readback'i hk.

Help Center For New Turkish Virtual Pilots. Questions about connection, online flying, and training.

taxi clr. readback'i hk.

Postby guclu » 25 Nov 2001, 04:16

Herkese merhaba,

FlyTHY tarafından daha önce yapılan duyurularda taxi cleranslarının read back yapılmasına gerek olmadığı söylenmişti. Taxi cleransının read back yapılmaması pek kafama yatmamıştı ve konuyla biraz ilgilendim (Jeppesen'ı falan karıştırdım) ve de bunun tam olarak dogru olmadıgını tespit ettim. Taxi için bir klerans alınmaktadır. Havacılıkta her türlü klerans read back yapılır; hele hele taxi cleransı çok önemli bir kleranstır.Havacılık tarinin en büyük kazalarından bazıları iki uçağın pistte veya twy (taxiway) ve pistlerin kesişiminde oluşmaktadır. Sizlere geçenlerde Milano Linate meydanında meydana gelen kazayı hatırlatmak isterim. SAS'a ait bir MD-87 ile Citation CJ2 bit iş Jeti MD87 36R'tan kalkarken iniş takımlarını ve kuyruğunu yanlış twy den (R5 yerine R6) giren Citation CJ2'ye çarpması ile olmuştu. Yine benzer bir kaza da Mayıs 2000'de CDG'de AIR LIBERTE MD83 'ünün kalkış esnasında sol kanadını twy deki Short 330 un kokpitine çarpması ile F/O hayatını kaybetmişti.

Dolayısıyla taxi ve taxi cleransı çok önemlidir. Bu açıdan bence TRVACC'nin de taxi cleranslarını twy information ile birlikte vermesi çok daha iyi olur. (gerçekcilik açısından da).

Jeppesen da konu ile ilgili bir kısım buldum : "şe procedure words ROGER and WILCO are insufficent acknowledgement of şe instructions HOLD, HOLD POSITION and HOLD SHORT OF (position). In each case şe acknowledgement shall be by şe phraseology HOLDING or HOLDING SHORT, as appropriate".

Diyeceksiniz ki taxi to RWY 18 de hold yok. Esasında taxi to RWY 18 demek taxi and hold short RWY 18 demektir.


Bu arada gerçek havacılıkta da taxi cleransları read back yapılıyormuş (LTBA dahil). Belki ilginizi çeker, Paris CDG'de birisi taxi cleransına ROGER veya ROGERWILCO tarzı bir cevap vermiş ve ATC'den anında odunu yemiş ve ATC read back yapmasını istemiş.

Herkese iyi uçuşlar.
Güçlü
guclu
Rookie
 
Posts: 39
Joined: 24 Sep 2001, 07:12
Location: Turkey

Postby alicamat » 25 Nov 2001, 12:10

Selamlar Güçlü,

Haklısın, TAXI Clearans ve esasında her türlü clearans'ı kesinlikle geri okumak lazım.

Dediğin gibi "Cleared to Taxi to RW18" diye bir clerans doğru değil "cleared to taxi to RW18 via taxiway XX and HOLD SHORT of Runway 18" denmesi lazım. Bir clerans ta nerden başladığı nereden gittiği ve nereye kadar gittiği söylenmesi gerekiyor.

Bizim VATSIM simulasyon ortamında CENTER tüm hizmetleri verirken bu kadar detaya yetişemiyor olabilir. Ama Ground controlörü olduğunda bu şekilde uygulanmasında fayda var. Birde malesef herkes Ground Chart kullanmıyor, dolayısı ile bu tür detayı anlayamıyor.

Doğru readback ve anlama son derece önemli, seninde dediğin gibi havacılık kazalarının en kötüsü hep yerde oldu: Tenerif'te KLM B747 ile PANAM B747 tam pist üzerinde çarpıştı. PANAM pist üzerinden Taxi yaparken pistten çıkmadan KLM cleransı yanlış anlayıp kalkışa geçti ve maalesef çarpıştılar.

Esasında sadece geri okumaklada bitmiyor, kokpitte iki pilot karşılıklı cleransı okuyup konfirme etmeleri lazım. Ben geçen gün Amsterdam Londra uçuyordum, uçuş için bayağı hazırlandım, haritalar hava raporu ona göre kalkış pisti ilgili SID ve daha sonrası için STAR vs.. Bana kleransta VALCO SID si verildi, ben o kadar çok hazırlık yapıp kendimi şartlamıştımki ve VOLLA SID'sini bekliyordum, cleransı yazıp doğru okumama rağmen VALCO yerine VOLLA SID'sini uygulamaya başladım. Bir kopilotum olsaydı ve doğru kokpit prosedürünü uygulasaydık bu hatayı yakalar ve düzeltirdik. Neysa kaza olmadı ama çok şey öğrendim, bir musibet bin nasihatta bedel derler, musibetleri simulatörde yaşayıp öğrenmek hep daha ucuz maliyet getiriyor. Bundan dolayı simulasyon ortamı bizlere eşsiz öğrenme ve tecrübe geliştirme imkanı veriyor.

Sevgiler,

Ali Camat
alicamat
 

Postby hakan737 » 25 Nov 2001, 18:35

belki bir yanlış anlaşılma olmuştur. havacılıkta bütün esaslar ikili diyaloglarda talimatların yada konuşulan şeyin iki taraf tarafından doğru olarak anlaşılıp teyid edilmesi esası üzerine kurulmuştur. Taxi için readback yapılmasının lüzumsuzluğu aslında işin gerçekliğinin simule edilmesinde değil farklı bir nedenden dolayı. Öncelikle çoğu kişi elleirnde ground chart olmaksızın uçuyor, diğer bir kısmıda default meydanı kullanıyor. BU iki durumda da ATc olarak ben karşımdakine TAXI Cle versemde bir faydası yok. Ama diyelimki herşey tamam, o zaman yanlış anlaşılma belki burada. Pilot uzun sürebilecek bier readback'e kısaltılmış olarak cevap verebilmelidir. örneğin , proceed taxi to rwy36 via taxiway E,H,S hold shot at C" ye aynı şekilde cevap verdiğinde (dahada uzun olanları var) işi uzuyor. Onun yeirne daha kısa bir cevap anlamında olabilir. Ama yinede readback'in temel bir kural olduğunu kimse yadsıyamaz.

Hakan Guven
User avatar
hakan737
VIP Member
 
Posts: 818
Joined: 19 Aug 2001, 02:11
Location: Turkey
Name: hakan guven
City: istanbul
PID: 003
Vatsim ID: 811602

Postby THY2 » 25 Nov 2001, 20:54

Sevgili Güçlü,
Öncelikle bilgilendirme için teşekkürler.
Ancak FLY THY olarak bu tür bir duyuru yapmadık ki duyuruları yazan kişilerden biri olarak taxi clearence larını aynen readback yapıyorum ve böyle bir duyurunun yapılması benim tarafımdan mümkün değil.
Sanırım bir yanlış anlaşılma olmuş. Ki ilgili duyuruyu da bulamadım.
Havacılıkta her şey Ali Hocam ve Hakan'ın da söylediği gibi karşılıklı iletişim ile yapılır. Ancak trafik yoğunluklarında yükü azaltmak için kimi geri okumalar minimal yapılır bu konu ile ilgili TRVACC den Serdar Sualp in bir uyarı yazısı Forum da yayınlamıştı.
Ancak mesajın hatırlatma olarak çok faydalı.

İyi uçuşlar dilerim




Bülent Akbay
FLY THY
Crew And Operations Manager
User avatar
THY2
VIP Member
 
Posts: 299
Joined: 18 Aug 2001, 18:33
Location: Istanbul
Name: Bülent AKBAY
PID: 2

Postby guclu » 25 Nov 2001, 22:04

Sevgili Bülent,

18.10.2001 tarihli ATC ile iletişim adı altında bir mail gelmişti. Altında Serdar Sualp beyin adı geçiyor. Bu yazıda :

"Taksi talimatlarini tekrar etmek gerekmez. Ancak buyuk ve akrisik taksi yollarinin oldugu hava alanlarinda taksi talimatlarini da tekrar etmek yanlis anlamayi onlemek icin iyi bir pilotaj ornegi olabilir."

şeklinde bir yazı vardı.


Guclu Ulgenalp
virt pilot
guclu
Rookie
 
Posts: 39
Joined: 24 Sep 2001, 07:12
Location: Turkey

Postby Serdar Sualp » 26 Nov 2001, 02:02

Degerli kaptanlar,

Oncelikle konuya duyulan ilgiden dolayi tesekkur etmek isterim.
Hemen belirtmek isterimki Taksi icin klerans alinmak zorundadir. Bunun aksi hic bir zaman soylenmedi. Ancak taksi kleransini "Read back " yapmak Mandotary (zorunlu) degildir.

"Read back" lerin hangi kosullarda yapilacagi konusunda verilen bilgilerin kaynakcalari asagidadir. Imkan dahilinde ise birer tane edinip okumakta sonsuz yarar var.

- The Air Pilot's Manual - Radiotelephony
ISBN 1-85310-931-2
- Civil Aviation Auşority Radiotelephony
Manual ISBN 0-86039-644-4
- Jeppesen Instrument Commercial Manual ISBN
0-88487-252-1

Hic bir kaynak "taxi instructionlari read back" edilir demektedir.

"Read back" edilecek talimatlar daha evvelki yazimda acikca belirtilmistir.

Ancak daha evvelde bahsettigim gibi kalabalik meydanlarda ve kompleks talimatlarin alindigi hallerde "read back" yapmak iyi bir pilotluk ornegidir. Ancak "Hava Hukukuna" gore daha evvel bahsedilen hallerin disinda "read back" yapilmamasindan dolayi hic bir pilot mesul tutulamaz.

TRVACC olarak, teorik ve hukuki gerceklere uyumlu olarak text mode'da "lag" sorununu RW de ise ATC operatorunun is yukunu arttirmamak icin "Taxi Clerance" icin "read back" beklememekteyiz.

Saygilarimla
Serdar Sualp

Serdar Sualp
Serdar Sualp
 

Postby guclu » 26 Nov 2001, 22:49

Herkese iyi ve güvenli uçuşlar dileyerek başlamak istiyorum,

konu aslında fazla uzadı ama yine de doğru bildiğimin şeyin yanlış olduğu ispatlanmadıkça vazgeçmem. (Mühendis kökenli oluşumun bir etkisi belkide.) Kimseye karşı bir inat değil de doğru bildiğini savunmak olarak algılayın ltf.

FAA'in official web site'ında yayınladığı dokümanlarda Air Traffic Control kısmında (7110.65) Chapter 3 Air Traffic Control Terminal konusunu işler.
http://www.faa.gov/atpubs/ATC/Chp3/atc0307.html 3.7.2.d kısmında taxi read back'i konusu anlatılmış.

Yine FAA'in official site'ında gerçek bir ATC-PILOT taxi clerans diyaloğu konuyu net olarak ortaya koymaktadır.
http://www.faa.gov/ats/atct/sba/badphrase.htm

Orlando International Tower'In training dokümanında (power point dosyası)
http://www.faa.gov/fsdo/orl/files/pp/reqcomm.ppt sayfa 24'e bakarsanız yine konu açıkca ortaya konmuştur.

İlk yazımda da değindiğim üzere ICAO RULES OF THE AIR AND AIR TRAFFIC SERVICES PANS-RAC (DOC 4444) de PART IX-PHRASEOLOGIES kısmının 3.4.9 daki holding kısmına bakarsanız hold, hold position, hold short of position gibi bir ifadeye pilot ROGER ve WILCO diyemez. Bunlar yetersizdir.

Yine VATSIM Europe'un training kısmının (her ne kadar ICAO ve FAA olmasada) Communications kısmında (http://users.hol.gr/~chatos/VATSIM/TM/index.html) dediği üzere kullanımda olan RWY'e giriş, kalkış, iniş, back-track ve geçiş (cross) izinleri kesinlikle read-back olunmalıdir. (Arkadaşın İngilizcesi kötü olduğu için SHALL demiş onun aslı MUST olacak) . Ve yine aynı kısmda 4. bölümde örnek olarak verdiği A Real Life example for Controllers kısmında dikkat ederseniz KLM pilotu taxi cleransını da olduğu gibi read back yapmış.

Ali Camat Bey'in de dediği gibi bir Taxi izini belirli bir noktadan belirli bir noktaya verilir. Sonu ya holding yapılacak bir pointtir yada RWY'dir yada line up RWY'dir. Her halikarda read back yapılması (ICAO ve FAA'ye göre) zorunludur. ICAO ve FAA dünya havacılığının kural koyucularıdırlar. Diğer bütün kitaplar bunların üzerine oturur ve bu kuruluşların koydukları standartları değiştiremezler. Ancak ATC'nin yapacağı taxi straight ahead, taxi wiş caution gibi taxi instructionları read back gerektirmez.

Operasyonel olarak TRVACC read back istemeyebilir veya ATC'lerin yoğunluğundan dolayı uygulanmayacak olabilir ancak benim karşı olduğum 'taxi cleransına read back gerekmez' ifadesi.

ATC'lerin yoğunluğunu azaltmak için APP ve CTR olarak iki kişi operasyona yapsa hem ATC için hem de pilotlar için hem zevkli hem de gerçekci olur.

Saygılarımla,

Güçlü Ülgenalp



Guclu Ulgenalp
virt pilot
guclu
Rookie
 
Posts: 39
Joined: 24 Sep 2001, 07:12
Location: Turkey

Postby Serdar Sualp » 27 Nov 2001, 00:35

Degerli Kaptanlar,

Guclu bey'in bu konu uzerindeki arastirmasi gercekten hepimiz icin cok faydali. Keske forumlarimizin tamamindaki konular bu kadar ciddi ve derinden incelenebilse. Bu konudaki degerlendirmem soyledir.

1- Guclu beyin incelemize sundugu ornek dokumanlarin hic birinde "Taxi instructions MUST BE READBACK" diye bir kural tanimi yok.
2- Sizlere daha evvel yolladigim yaziyi dikkatle okursaniz, goreceksiniz ki "Hold short, Backtrack, Line up, cross" gibi Runway ile ilgili talimatlar "Read back edilmelidir denmektedir.
Kanimca burada eksik anlasilan konu "Taksi instructions" tanimi ve kapsami olabilir. Eger bir taksi talimati icinde clerans limiti "Hold short, line up, cross, backtrack" gibi runway ile ilgili bir emri de iceriyorsa mutlaka read back yapilmalidir. Ama her taksi talimati bir holding point te yada runway talimatini da kapsayacak sekilde verilmeyebilir. Ornegin "expedite taxiing", ya da "Start taxiing behind Speedbird 747" gibi taksi talimatlarini read back yapmak gerekmez.
3- Tarafimdan verilen referans kitaplar, Dunyanin en saygin ucus okullarinda ders kitabi olarak okutulmaktadir ve iceriklerinde "FAA, ICAO, JAR, AIM, FAR" kurumlarinin emir ve kurallarinin disinda bir ifade kullanmalari soz konusu degildir. Verdigim referanslardan biri de JEPPESEN'in ta kendisidir. (Arzu edilirse scan edilip incelemeye sunulabilir)
4- Havacilikta her turlu talimat "Read back" edilmez. "Read back" yapilmasi gereken talimatlar siniflandirilmistir. Bu bilgiler tum referans kitaplarinda ayni sekilde yayimlanmistir. Burada TRAVCC'in kurum olarak hava hukukuna aykiri bir politikasi olamaz.
Ama yine de dogrulari bulmak acisindan temkinli konusmakta fayda var. Her hangi bir arkadasimiz net olarak "Taxi instructions must be read back" diye yazili resmi bir kurali her hangi bir havacilik dokumaninda gorurse lutfen bizimle paylassin. Ufkumuz ve bilgimiz genislemis olur.
Ornekleri sonsuz kaza ve kirim raporlarinin sonuc bildirgelerinde hic bir zaman "pilot taksi talimatini read back etmemistir" diye bir ifadeye rastlanmamistir. Tabiki yukarida belirttigim "Hold short, cross, backtrack, lineup" gibi runway ile ilgili talimatlar buna dahil degildir. Cunku bu tur talimatlar icinde "Runway cleransi da" barindirmaktadir. Runway ile alakali talimatlari her pilot tekrarlamak zorundadir.
Resmi dokumanlarin tamaminda yazili kural soyle der:
"Pilot veya ATC haberlesmedeki supheli ifadeleri karsilikli olarak acik hale getirmek zorundadir.(Nitekim Radiophraseology bu ihtiyactan dogmustur)Pilot ya da ATC gerekli gordugu hallerde her turlu talimati tekrarlama, ya da tekrarlatma durumundadir.
"Once ucus emniyeti" Onemli olan da budur.

Saygilarimla
Serdar Sualp

Not : Isin aslina bakarsaniz Guclu bey de ben de ayni seyleri soyluyoruz. :)

Edited by - Serdar Sualp on 26/11/2001 23:39:18

Edited by - Serdar Sualp on 26/11/2001 23:49:38
Serdar Sualp
 

Postby guclu » 27 Nov 2001, 01:24

Serdar beye bu noktada kesinlikle katılıyorum.

Ancak bizlere gönderilen örnekte
- GRD, TK131 ready for taxi
- TK131, GRD Cleared for taxi to holding point 36, report ready for departure. (ATC operatoru asla report ready for Take off diyemez !!!)
- Willco TK131 (Taksi talimatlari read back istemez)


şeklinde geeçen diyalog havacılık kuralları açısından doğru değil ve de ben bunu söylüyordum.

Guclu Ulgenalp
virt pilot
guclu
Rookie
 
Posts: 39
Joined: 24 Sep 2001, 07:12
Location: Turkey

Postby Serdar Sualp » 28 Nov 2001, 02:01

Guclu bey,

Tamamen haklisiniz.
Ornek yanlis..
Dikkatimizden kacmis. Ornek ile verilmek istenen bilgi arasinda celiski dogmus.

Taksi talimatlari kombine bir cok talimati da kapsayabilir ve bu takdirde hangilerinin "read back" edilecegi onem kazanir. Bunun icin ozellikle ilk yazimda gonderdigim "Mutlaka read back" yapilmalidir kismini bir daha okumakta fayda var.
Dolayisi ile "Holdshort, cross, lineup, backtrack" gibi talimatlarida iceren gondermelerde mutlaka "read back" yapmak gerekir.

Saygilarimla
Serdar Sualp

Serdar Sualp
Serdar Sualp
 

Postby remzi » 29 Nov 2001, 01:47

merhaba bende bir-iki sayfa fotokopi ile katılmak istiyorum air speak radyotelephony com. for pilots'dan alınma:
http://flightsimmers.net/airbase/remziu ... adback.htm

selamlar
remzi öztürk
remzi
Junior Member
 
Posts: 97
Joined: 26 Oct 2001, 01:33
Location: Turkey


Return to Training Lounge

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 133 guests