CIRCLE TO LAND

Help Center For New Turkish Virtual Pilots. Questions about connection, online flying, and training.

CIRCLE TO LAND

Postby Serdar Sualp » 20 Jun 2006, 06:13

Sevgili Sanal pilotlar,

Bu konu cok önceleri TRVACC Forumunda tartışılmıştı. Yeniden gündeme getirmekte fayda var. Özellikle "Straight in Approach"un mmkün olmadı?ı koşullarda her sanal pilotun bilmesi gereken bir yaklaşma şeklidir.

TRVACC olarak bazen CPT'lerimizde ATC bu yöntemle yaklaştırma ve iniş yaptıracak, Sanal Pilot olarak sizlerinde bu talimatları anlayarak buna göre uçuş yapmanız beklenecektir.

ONLINE uçuş sırasında mahçup olmamak için okumanızı, OFFLINE olarak çalışmanızı tavsiye ederim.

ATC TALYMATI

"Circle to land" talimati ATC tarafından şu sekilde verilir.

TK123 cleared VOR-DME runway 18 approach, circle to land runway 18

Bazi hallerde de Pist numarasi yerine Chart'da olan yaklasma proseduru numarasi kullanilir. Ornegin VAN icin konusuyorsak VAN' a dort sekilde yaklasma yapiliyor. "VOR-DME 1" , "VOR-DME 2" , "VOR" ve "NDB". Varsayalımk i ATC "VOR-DME 2" prosedurunu uygulamaya karar verdi. Bu takdirde klerans su sekilde olmalidir.

TK123 cleared VOR-DME 2 approach, circle to land runway 03

CIRCLE TO LAND HAKKINDA BYLMEMYZ GEREKENLER

Turlu inis (Cicle to Land) hakkinda bilmemiz gerekenleri de kisaca izah etmeye calisayim.

Tanim
Turlu Inis her hangi bir aletli yaklasma proseduru ile yaklasma yaptiktan sonra pist ile goz temasi saglandiginda ucagi son yaklasma kursundan (Final Approach Course) cikarip pist merkez hatti uzerine oturtarak inis yapmak icin yapilan manevralardir.

Neden Turlu inis ?
Son yaklasma kursunun pist merkez hatti ile 30 dereceden fazla aci yapmasi halinde ya da pistin direkt inise musade etmedigi hallerde turlu inis proseduru uygulanir.

Turlu inis yapabilmek icin hangi kosullar olmalidir ?
  • Pilot daima gorerek sartlarda ucus kosullarini muhafaza etmelidir.

  • Minimum Descent Altitude'in (MDA) altina inmemelidir.

  • Yaklasma suratlerine dikkat edilmelidir.


  • Yukarida yazdiklarimi bir de resimde gorelim.

    Image


    Bu bilginin kaynagi "Jeppesen Instrument Commercial Manual"dir.
    Goruldugu uzere her iki pist basindan da inis mumkundur. Birden fazla paralel ya da capraz pisti olan meydanlarda vardir. Bunlarin tumune yukarida izah etmeye calistigim kosullar yerine getirilerek inis yapilabilir.

    Sevgilerimle


    Serdar Sualp
    Serdar Sualp
     

    Postby 1237 » 20 Jun 2006, 09:24

    Serdar hocam merhaba,

    Bilgiler için çok teşekkürler. Siz VAN'dan örnek verince chart'ı açıp baktım. VOR-DME 2 prosedüründe meydan turu için şöyle bir ibare var:

    CIRCLE-TO-LAND
    CAUTION: Not auşorized clockwise between R-040 and R-210 VAN VOR due şe high terrain.

    Bundan, R-210'un 21 pistinin radyali olduğunu ve yüksek arazi nedeniyle saat yönünde (yani sağdan dönüşlü) meydan turunun yasak olduğunu anlıyorum doğru mu? Ama bu izafi değil mi? 03 pistinde saat yönünün tersi yani soldan dönüşlü meydan turunun rüzgar altı göl üzerinde olurken, 210 pistininki dağlık arazi tarafında oluyor?

    Saat yönü yerine direkt olarak meydanın doğu-güney doğusu meydan turuna kapalıdır dese daha kolay anlaşılmaz mıydı? Bu meydanda eksik birşey kalır mıydı? Çünkü bazı meydanlarda öyle belirtilebiliyor.

    Bir de VOR-DME 2 IAP sayfasında R-40 hangisi oluyor? En yakın gördüğüm VOR'a 12 nm'lik yaydan sonra D10'da 47 radyali var, bunu mu kastediyor?

    Son olarak yakınlarda meydan turu için bir soru sormuştum, şu linkte birkaç bilgi daha var isteyen arkadaşlar bakabilir:

    http://flyşy.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3859

    tekrar teşekkürler, saygılar


    Alper Oğuz
    TK1237
    alperoguz at gmail nokta com
    1237
    Senior Member
     
    Posts: 312
    Joined: 11 Sep 2004, 15:45
    Name: Alper Oğuz
    City: Istanbul
    PID: 0000
    Vatsim ID: 0000
    Skype: aoguz77

    Postby hakan737 » 20 Jun 2006, 11:10

    alper bey, kendi sorunuzun cevabını zaten kendiniz vermişsiniz.

    radyal (radial) VOR istasyonundan uzaklaşma başıdır.
    ifadeye göre R040'dan R210'a kadar olan bir bölüm içinde yani 03 pistine yaklaşırken meydanın sağında kalan bölüm "arazi tehlikesi" neden ile yasak.

    meydan turları standart olarak SOL'dan atılır ancak bazı coğrafik veya meydanın bulunduğu bölgedeki kısıtlamalar nedeniyle ters taraftanda yapılabilir.

    dolayısı ile VAN'da her iki pist içinde meydanın doğusu dağlar ve yükseltilerle dolu olduğu için GÖL tarafından meydan turu yapılması gereklidir.





    Hakan737Guven
    User avatar
    hakan737
    VIP Member
     
    Posts: 818
    Joined: 19 Aug 2001, 02:11
    Location: Turkey
    Name: hakan guven
    City: istanbul
    PID: 003
    Vatsim ID: 811602

    Postby 1237 » 20 Jun 2006, 12:44

    Hakan hocam selammlar,

    R-040 ve R-210 radyalleri nerede demişim. Sizin mesajınızdan sonra tekrar baktım, görebilecek gözlere ..VAN VOR yazıyormuş. :)

    Peki sınırları R-210 ve R-040 radyalleri ile belirlenen pasta dilimine girmemek için 03 pistinin meydan turunu soldan, 21 pistinin meydan turunu sağdan atmamız gerekiyor değil mi?

    teşekkürler


    Alper Oğuz
    TK1237
    alperoguz at gmail nokta com
    1237
    Senior Member
     
    Posts: 312
    Joined: 11 Sep 2004, 15:45
    Name: Alper Oğuz
    City: Istanbul
    PID: 0000
    Vatsim ID: 0000
    Skype: aoguz77

    Postby ertansekmen » 20 Jun 2006, 12:47

    Serdar Hocam, bir kaç takıldığım husus var onları da aydınlatabilir misiniz?

    Bir trabzon yaklaşma görevi sırasında yaşadığım bir olay karşısında briaz araştırma yapmıştım. Yanlış anlamadıysam :

    * turlu inişler için iniş pistine yaklaşma yapılması gerekmiyor. Herhangi bir navigasyon usulü ile 36 pistine yaklaştırıldıktan sonra bile teyyare "cleared to land runway 18 " izni ile 18 pistine turlu inişe serbest kalabiyor. "... cleared ILS approach runway 36, circle to runway 18"

    * "circle to land" yerine "cleared to land" de kullanılabiliyor. Teyyare zaten chartta straight in müsadesi olmadığı için circle to land yapacağını biliyoruz. Eğer aynı piste yaklaşma yapılıyorsa teyyare'nin talep etmesi ile beraber straight in landing için izin verebiliyoruz.

    Selamlar,
    ertan
    ertansekmen
    Newbie
     
    Posts: 16
    Joined: 01 May 2005, 23:14
    Location: Turkey

    Postby 1237 » 20 Jun 2006, 13:25

    Evrim selam,

    quote:
    Peki gorus acik, pist net gozukuyor, tanidigimizda bir pist, ILS de yok,
    Göz temasi inebilirmiyiz hocam,
    Trafikde yok,
    Hic meydan turu atmadan,,,,

    Bunun yanıtını Serdar hoca 3. resimde vermiş diye düşünüyorum. Alttan 2. resim yani..

    Alper Oğuz
    TK1237
    alperoguz at gmail nokta com
    1237
    Senior Member
     
    Posts: 312
    Joined: 11 Sep 2004, 15:45
    Name: Alper Oğuz
    City: Istanbul
    PID: 0000
    Vatsim ID: 0000
    Skype: aoguz77

    Postby THY656 » 20 Jun 2006, 14:51

    Serdar hocam
    Evrim kardeşimin sorusuna katılıyor ve sormak istiyorum
    1-Van 03 pistine VOR-DME 2 yaklaşması sonrası hava acik ve sizin dediginiz gibi 90 dereceden az bir aci ile yani 047 hdg ile yaklasiyorum ve esas bacaktan finale girecegim.
    Ama charta gore MDA 6300-6900 FEET arasi. oysa meydan elevation 5474 feet.yani yuksekte kalmaz miyim?
    2-Yine Elazig 11 pistine VOR dme yaklasma sonrasi 5 mil kala 9000 feet 'deyim ve pist gorusu var .ama pist elev.3783 feet.Ama bu irtifada nasil final bacagina girecegim?

    Sanirim bu durumlarda kesin turlu donus sonrasi inis mumkun.

    yanitiniz bekliyorum hocam

    TK656
    Selim Bilgin


    Image
    User avatar
    THY656
    VIP Member
     
    Posts: 258
    Joined: 06 Jan 2003, 01:28
    Location: Turkey
    Name: Selim BILGIN
    City: Aydin
    PID: 656
    Vatsim ID: 853361

    Postby mehmetyarbasan » 20 Jun 2006, 18:53

    Merhaba,

    Hava açık,yani görerek yaklaşmaya müsait ise ve siz de bulunduğunuz irtifadan (straight-in approach not auşorized)yazan piste inebileciğine karar vermişseniz,kuleye "görereğe geçiyorum direk yaklaşma ... pistine devam ediyorum" dersiniz ve inersiniz.

    Alet alçalmasının amacı,görereğe (VFR) müsait olmayan hava şartlarında sizi meydana en emniyetli şekilde yaklaştırıp pisti görmenizi ya da inişinizi yapmayı sağlamaktır.

    Eğer direkt yaklaşmalı inişe izin verilmeyen bir alet alçalması uyguluyorsanız zaten yüksek kalacaksınız demektir,turlu yaklaşma bu yüzden icadolunmuştur.Arazi yapısı,meydanın konumu,teçhizat problemleri nedeniyle,en azından sizi turlu yaklaşma minimumuna getirecek bir alet alçalması çizilmiştir o meydan için.Hiç olmamasından iyidir.






    ImageImage
    mehmetyarbasan
    Rookie
     
    Posts: 49
    Joined: 25 Jan 2003, 23:30
    Location: Turkey

    Postby Serdar Sualp » 20 Jun 2006, 19:11

    Değerli arakdaşlar,

    Mehmet hocama aynen katılıyorum.
    Hic unutmayın; turlu yaklaşma görerek şartlarda icra edilir.

    Sevgilerimle

    Serdar Sualp
    Serdar Sualp
     

    Postby dgzorlu » 20 Jun 2006, 22:21

    Selam,

    Bu yaklasmada uygulanan manevralar belki de bir airliner ile yapılacak en zor olanlarıdır. AGL + 1000 - 1500 feet desiniz. 170-180 knt hız, bir taraftan alanı gözden kaçırmayacaksınız. Rüzgar altı sonuna doğru hem alçalıp hem alana bakacaksınız. Sonra da hem dönüp hem alçalacaksınız ve son dönüşte alanı karşınıza alacakasınız. Aldınız aldınız alamadınız düzeltme şansı yok haydi baştan. Dönüşlerde "bank angle, bank angle" diye bağıran bir adamın sesini duymamaya imkan yok gibi neredeyse. Özellikle fiziksel pozisyonla ilgili feedback alamadığımızdan his olarak, beni en çok zorlayan manevra bu. 4 denemeden 2 sinde çimlere iniyorum böyle olunca. Halbuki bir Cessna ile çok çok kolay bir manevra. Tabi FS için konuşuyorum.

    Bir de Menderes için turlu yaklaşmalarda sanırım ters piste yaklaştırıyorlar doğrudan rüzgar altına giriliyor. Belki de Çiğli yüzünden bilemiyorum.

    Dogan Zorlu, Izmir
    dgzorlu
    Newbie
     
    Posts: 21
    Joined: 19 May 2006, 14:22
    Location: Turkey

    Postby mehmetyarbasan » 21 Jun 2006, 03:19

    Bir konuya daha açıklık getirmek isterim.Örneğin 03/21 pisti için konuşalım.03 pisti için STRAIGHT-IN NOT AUTHORIZED olsun,ama alet alçalması var gene de.Rüzgar da 03'e esiyor yani illa 03'e inmemiz lazım.Biz IFR havada alçalmamızı turlu yaklaşma minimumlarına kadar yapıyoruz,bu minimumlar chart'ın alt tarafında bulut tavan irtifası,görüş ve yerden yükseklik olarak belirtilmiştir.Bu değerlere kadar geldik baktık meydanı görüyoruz ve görerek tura girebileceğimize kanaat getirdik,yine chartta belirtilen kısıtlamalara göre (meydan doğusundan turlu olmaz,güneyinden turlu olmaz,.../... radyalleri arası olmaz vs.)tura girebiliriz.Ya da charttaki minimumlardan çok önce ya da uygun hava koşullarında da alet alçalmasını yapıyor olabiliriz,ATC trafiği düzenlemek için alet alçalması uygulatıyor olabilir,ama hava müsait olduğundan ve görerek şartları da muhafaza edebildiğimizden,chartta belirtilen değerlerin altında da alçalmayı yapar ve direk yaklaşmalı iniş planlayabiliriz.

    03/21 pistine devam edelim.Bu sefer iniş 21'e olacak ama 21 pisti için alet alçalması çizilmemiş.( Bazı meydanlarımızda tek piste alet alçalması çizilmiş diğer piste turlu tavsiye edilmiştir.Van Meydanında olduğu gibi.)Sadece 03'e yaklaşma var.Yine chart'ın alt kısmındaki alçalmanın profil şemasının olduğu kısımda 21'e turlu yaklaşma ifadesini göreceğiz.Rüzgar 21'e esiyor amayaklaşmamız turlu yaklaşma minimumlarına kadar 03'e devam edecek,m,nimumlara gelince VFR olabiliyorsak,tekrar chartta belirtilen kısıtlamaları dikkate alarak 21'e sağdan-soldan rüzgar altına gireceğiz.Turlu yaklaşma minimumuna geldik VFR olamadıksa yedek meydana devam edeceğiz.

    Emniyetli uçuşlar.






    ImageImage
    mehmetyarbasan
    Rookie
     
    Posts: 49
    Joined: 25 Jan 2003, 23:30
    Location: Turkey

    Postby uuzgan » 21 Jun 2006, 07:18

    Selam
    İzmir'de Çiğli trafiğinin yoğun olduğu bazı zamanlarda 16R pisti için 34L Vor yaklaşması ile turlu iniş yaptırılıyor.

    Geçenlerde rast geldiğim Lufşansa 757'sinde de eminim "Bank Angle" bağırıyordu. O kadar düşük irtifa ve hızda o kadar yatmış bir uçak her zaman görülmüyor.

    Bu arada Sadece turlu iniş yapılan bir meydana, charttaki irtifalara uyarak aletli yaklaşırken yüksek kalmak kaçınılmaz.

    Örneğin Dalaman 19 pisti VorDme yaklaşması için; son yaklaşma başına döndüğünüzde pisti görseniz bile çok hızlı alçalmak gerekiyor. Bu da "Sink Rate" ve "Pull Up" sesleri ile iniş yapmak demek. Hele ki görüş biraz düşükse turlu yaklaşma kaçınılmaz.

    Turlu yaklaşmalarda gerçeğe göre çok fazla dezavantajımız olduğu da bir gerçek. Başınızı eğip pisti göremiyorsunuz. Ben bu tip yaklaşmalarda küçük bir pencereyi üste yerleştirip dış uçak görüntüsüne alıyorum. Bakış açısını da piste göre değiştirip uçağın konumunu rahatça anlayabiliyorum. Denemenizi tavsiye ederim.

    Her durumda manuel uçabilme kabiliyeti ve çok çalışma gerektiren bir manevra.

    Saygılar

    Uğur Uzgan
    TRVACC
    uuzgan
    Average User
     
    Posts: 111
    Joined: 09 Dec 2001, 14:52
    Location: Turkey

    Re: CIRCLE TO LAND

    Postby THY4671 » 07 Jan 2012, 13:09

    Image
    Hocam buyrun THY nin circle to land proseduru (a320) içindir :) Choromo ile süreleri ayarlayabilrisiniz malumatınıza..
    THY4671
    Newbie
     
    Posts: 3
    Joined: 29 Mar 2011, 12:32
    Location: Istanbul
    Name: Doğuş BULUT
    PID: 4671

    Re: CIRCLE TO LAND

    Postby hakan737 » 07 Jan 2012, 19:59

    bu LOW VISIBLITY icin, normali yokmu?
    Hakan"737"Güven
    User avatar
    hakan737
    VIP Member
     
    Posts: 818
    Joined: 19 Aug 2001, 02:11
    Location: Turkey
    Name: hakan guven
    City: istanbul
    PID: 003
    Vatsim ID: 811602


    Return to Training Lounge

    Who is online

    Users browsing this forum: No registered users and 30 guests