by Serdar Sualp » 17 Apr 2002, 20:57
Degerli Pilot arkadaslar,
Cevaplar :
1- Dun aksam LAG sorunu yasadik. Ayrica LTBA dan LTFJ'ye kalkan ogrenci pilotlar da vardi. Lag sorunu yuzunden radar ekraninda gozukmeyen (hali hazirda kalkis yapmis) bir ucak pilotlara hala pist icinde gibi gozukuyordu. Dun aksam bu olay iki kere tekrar etti.
RW kanalinda Callsign vermeden konusma yapilmamalidir. (Konusma usulleriyle ilgili asagida bilgi verecegim)
2- TWR pist bosalmadan "Cleared to land" dememeli. Yerdeki ucagin pozisyonuna gore yaklasmadaki ucaga "Go around" demesi daha dogru. Ancak bu arada yerdeki ucak da kalkisa baslarsa sorun olur. Gercek hayatta boyle bir sorun ile karsilasilmasi mumkun degildir. Sanal ucuslarda ise bir cok sebepten dolayi bu tehlike her an mumkun...ATC'nin gecikmesi yada radarinda SANAL dunyanin azizliginden dolayi yerdeki ucagi gormemesi halinde Pilotun "Going arround" demesi iyi bir karardir. Aslinda pilot emniyetli inisi garantilemedigi her hal ve sartta ATC "cleared to land" demis bile olsa "Going around" demelidir. Bu guzel bir pilotaj ornegidir.
3- Evet iki ucak arasinda 3 mil mesafe olmasi lazim. Dun aksamki olayda ozellikle LAG ve RW sorunu yuzunden iki ucak bir birine cok yaklasti.
Genelleme yapacak olursak (Asagidaki maddeler her pilot icindir "sen" kelimesi ile ozellikle her hangi bir arkadasimi degil tum pilotlari kast ediyorum) :
1- Radyotelephony : Havadaki her pilotun radyo konusmalari sirasinda belli konulara dikkat etmesi gerekir. Bunlar :
- Kanala gecince bir muddet dinlemede kal. Senden once bir ucaga talimat verilmis olabilir ve sen araya girerek pilottan gelecek read back mesajini engellemis olursun. veya iki mesaj cakisacagindan kimse bir sey anlamaz ve bosuna vakit kaybi olur.
- Havadaki konusmalari daima takip et. Baska pilotlara oncelik vermen gereken hallerde beklemede kal. Ornek :YAA'dan 36 ILS icin yaklasan ucagin pilotu o anda ILS uzerinde 4 mil rapor edecek ucagin pilotuna oncelik vermeli. Ya da 36 bekleme noktasinda ki pilot son yaklasmadaki ucagin konusmasi icin dinlemede kalmali...
Bunun gibi bir cok ornek verebiliriz. Bir pilot sadece kendi ucagindan degil etrafindaki ucaklarinda emniyetli ucmasindan sorumludur.
- Gereksiz ve uzun konusma. Read back gerekmiyen ya da ATC tarafindan "NO READ BACK" denmesi hallerinde read back yapma.
- Kesinlikle Radio telephony de kullanilan Phraseology'i ogren. Aksi takdirde hayat herkes icin zorlasacaktir.
- RW ve Lag sorununu daima aklinda tut. Bu sorun SANAL ucuslar icin daima gecerlidir. RW'de sikinti yasiyorsan, hemen TEXT mode'da temas kur. ATC ile RW 'de temas kuramiyorsan israr etme !!! Demek ki bir sorun var...TEXT mode'a gec. Zaman geciyor, ucak havada durmaz...
2- Pilotaj : ATC'nin verdigi talimatlara uy. ATC'nin talimatlarina uymakta zorlaniyorsan (bu asla ayip degildir) ATC'ye hemen haber ver. ATC'nin talimati ucus emniyetini tehlikeye sokuyorsa, ATC ye bilgi vererek mevcut talimati red et. Yeni talimat iste. Bunlari yaparken phraseology'ye sadik kalarak kisa konus, kanali uzun uzun mesgul etme. "AFFIRM, NEGATIVE, UNABLE, STOP TRANSMITTING, MONITOR, SAY AGAIN, WILCO, WORDS TWICE ve bunun gibi onemli terimlerin tam manalari bil.
ATC tarafindan verilen SURAT ve IRTIFA talimatlarina hemen uy. Uyamiyacaksan ATC ye bilgi ver.
Havada ya da yerde (nerede olursan ol) diger trafiklerin sana gore pozisyonlarindan ve kendi ucaginin durumundan haberdar ol. (Situation awareness) Bu cok onemlidir. Duruma gercekten hakim isen, yukarida bahsettigimiz hallerin hic birini yasamiyacak, veya yasiyacak isen sebebi sen olmayacaksin demektir.
Tum pilot kardeslerime keyifli ve emniyetli ucuslar dilerim.
Saygilarimla
Serdar Sualp
Edited by - Serdar Sualp on 17/04/2002 20:08:58