Page 2 of 2

Re: AKTİF PİST UYGULAMASI

PostPosted: 05 Apr 2010, 21:50
by delimawi
Sadece fikir alışverişi yapmak ve üstüne düşünmek adına;

Bir kaç yıl önce, "1 knot bile rüzgar olsa, ATC yoksa iniş yönü rüzgara karşı olandır." şeklinde bir post görmüş, çok ta mantıklı gelmiş ve benimsemiştim.

Ancak bunu biraz bilimsel yaklaşımla incelediğimizde, 0,1,2 knot gibi sakin rüzgarların yönü çok değişken olabilir. 1 knot kuzeye yada 1 knot güneye her an dönebilir.
Bu sebeple limit olmaya çok ta uygun bir değer değil. Aslında Sn. Selçuk Poyraz'a katılıyorum, 1 knot dahi olsa yönü belirleyici olduğundan, her pilot için genel geçer bir kavram.
Ancak yaklaşma ve son yaklaşma fazımızın 10dk nın altında olmadığını düşünürsek, planlama açısından bana çok uygun gelmiyor. YAA üzeri 1 knot 360 dan esen rüzgar var diye yada hiç rüzgar yok diye 36R seçtik, SADIK sonrası 1 knot 180 den esmeye başladı, pas mı geçeceğiz?

Buna karşılık, 4 knot (ki bence daha yüksek tutulmalı) veya üzeri bir rüzgar var ise, bunun bir anda tersine dönmesi daha düşük bir ihtimal. En azından hava kararlı, belirli bir yönden, belirli bir seviyenin üzerinde esinti var. Bu sebeple Sn. Hasan Unsac'ın benimsediği yöntem daha gerçekçi.

Ancak tekrar Sn. Selçuk Poyraz'a katılıyor, özellikle yabancı pilotlar adına ve hatta kendi pilotlarımız adına bu sanal NOTAM'ların yeterince afişe edilmediği sürece karışıklık yaratacağına inanıyorum.

Sevgi ve Saygılarımla,

Re: AKTİF PİST UYGULAMASI

PostPosted: 06 Apr 2010, 02:20
by THY4382
Valla bravo İlker kaptanım meselenin cok farklı bi yönünü yakalamışsınız.. ki gecen gün aynen dediginiz sey basıma geldi YAA dan SADIKA 4-5nm kala rüzgar yönü degisti ben SADIK üzerindeykende bu sırada bi pilot arkadasta 18L pistine taxi ye basladı ben yine 36R ye indim.

acaba diyorum belli pistler için METAR a aktif pistler eklenemezmi?

Re: AKTİF PİST UYGULAMASI

PostPosted: 06 Apr 2010, 06:11
by THY157
Günaydınlar,

Bence 4-5nm kala rüzgar yön değiştirirse öyle çok fazla hızında değişiklik olmaz, bu durumda inen trafik kuyruk rüzgarı limitini kullanarak inişini yapar. Siz 4-5nm.lik mesafeyi aşana kadar kimse ters piste hızla taxi tapamayacağına göre bu da sorun olmaz. Eğer h/p noktasında bekleyen trafik varsa o da siz indikten sonra yeni duruma göre diğer pist başına uygun bir yolla taxi yapar ve sorun olmaz.

Bir konu da TRVacc forum sayfalarında tartışılan hangi programın hava raporunun kullanılacağı... Burada yine bana göre SB ve FsInn'den aldığınız VATSIM verilerinin kullanımı doğrudur. AS veya REX weather gibi bir program kullanıyorsanız ve SB'den aldığınız hava raporundan farklı bir rapor alıyorsanız, herkesin sizin kullandığınız gibi bir add-on kullanmadığını düşünerek referans olarak SB'den aldığınız raporun rüzgar yön ve şiddeti verilerini kullanmanız daha uygun bir davranış olacaktır.

Re: AKTİF PİST UYGULAMASI

PostPosted: 06 Apr 2010, 10:09
by Apollo
THY4382 wrote:acaba diyorum belli pistler için METAR a aktif pistler eklenemezmi?


Bu husus tüm VATSIM server uygulamasında olabilecek birşey. TR için böyle birşey yapmak mümkün değil. Tüm dünya havaalanlarına yapmak lazım ki o da mümkün olmaz.

ATIS uygulaması da bu kapsamda bir uygulama.

Sanal havacılıkta işi keyifli kılan "pilot mesuliyetini" "uçuş evrelerinin kokpit içi hazırlık ve uyguyamalarını" pilot olarak bizlerin yapıyor olması. Her şey hap gibi olursa o zaman tekdüze bir hobinin de anlamı kalmaz.

Bence ATC olmadığı durumda aktif pist seçimi ve uygulaması;
ana çerçevesi doğru çizildikten sonra,
pilotun bilgi ve mukamesini, durumsal farkındalığını (diğer trafikleri takip ve kendi APP paternini yi bilmesi ile sağlanır) ortaya sereceği bir husus.

Yukarıda paylaşılanlar dahilinde, genel kurallara bağlı olarak ve yabancı trafiklerin de havasahamızı kullandığını dikkate alarak bir genel geçer çerçeve çizildiğinde ve hata yapanlar arkadaşça bireysel olarak uyarılarak, olmadı VA yönetimlerine şikayet edilerek (asla tartışmadan kalp kırmadan) uygulama otokontrole tabi tutulduğunda bu sorunlar daha asgariye inecektir.

Doğrusu için tartışmaya devam...

EDIT: Bu konunun ana direği, dayanak noktası olan METAR bilgisi kesinlikle VATSIM bilgisi olmalıdır ve SBOX ya da FSINN den alınmalıdır. Kullanılan hava durumu programı VATSIm den farklı metar verir ve bu da VATSIM METAR a göre belirlenen aktif pist için uçak limiti dışında kalırsa o zaman ilgili programı APP aşamasında kapatmak en uygun çözüm olacaktır.

Örnek1: YAA geçtiniz LTBA için VATSIM : 330/12 kts (aktif pist 36L/R) Active Sky: 240/6 kts
sorun yok 36 L/R ye inerim

Örnek2: YAA geçtiniz LTBA için VATSIM : 330/12 kts (aktif pist 36L/R) Active Sky: 135/20 kts
sorun var aktif pist 36 L/R meydanda trafikler var 36L/R taxideler ardımda APP da trafik var 36R APP rapor ediyor. Gidip 18L/R yaklaşmam Active sky kapatırım 36R inerimb


Benim AS ile 2 kez oldu kapattım sorunsuz indim. Şimdi FSINN kullanıyorum başka program kullanmıyorum.

Re: AKTİF PİST UYGULAMASI

PostPosted: 24 Apr 2010, 13:23
by THY3564
Arkadaşlar,

Bence uygulanması gerekn yöntem ( eğer ATC yok ise )
1. herşeyden önce bir sanal havacı ilk önce kendi teknik bilgisini uygun mertebeye getirmelidir. bundan kastım, öncelikli olarak uçtuğu uçağı tanımalıdır. şahsen ben B738 ile uçuyorum genel olarak. ingilizcemin yettiği kadar elimdeki manuleeleri inceliyorum. internetten uçağın limiti hakkında forumlara makalelere bakıyorum. sitemizin forumunda uçağımın limitleri hakkında yazılan yazılar 4 gözle inceliyorum. örneğin, uçağın MTOW una MLGW bakıyorum. CG sini yükleme yaparken mutlaka kontrol ediyorum. Vref ine + 5 knot rüzgar düzeltmesi için ekliyorum. (baş rüzgara göre değişiyor tabi)
bunlar yaptığım uçuş öncesi kontroller,
2.METAR'ımı aldıktan sonra aktif pistimi seçiyorum. uçağımın o anki yüküne göre seçtiğim aktif pistin uzunluğunu kontrol ediyorum. (MTOW le Van'da kalkışı bi deneyin bakalım olıyor mu? :D ) uçağımın iniş/kalkış limitleri dahilinde bulunduğum meydanın pistini seçiyorum. örneğin LTBA 150/08 knot rüzgar var ise ve ben FENER istikametine gideceksem, kalkış kuyruk rüzgarı limitim 15 Knot a kadar olduğundan, 36R/L pistini seçiyorum. ya da tam tersini YAA için düşünün.
3. ama bunları yaparken hiç bir Sanal Havacının uçuş güvenliğini tehlikeye düşürmeden yapmaya çalışıyorum. Radarda kontrollerimi yapıyorum. yaklaşan trafik varsa bekliyorum. bana niçin ters pisti seçtiğmi soran olursa; hiç üşenmeden kullandığım uçağın limitlerinden bahsediyorum. UNİCOMM dan yaptığım bilgilendirmeleri burada yazmıyorum bile...
4. maksat GERÇEĞE DAHA YAKIN UÇMAK İSE, daha az yakıt yakmak da benim bir görevim. mümkün mertebe daha az yakıt yakacak rotalara bakıyorum. bu benim aktif pist seçimime bile etki ediyor.

Sonuç Olarak; Sanal bir havacının dikkat etmesi gereken hususlara azami özeni gösterdiğinde bir uçak 36R pisti bekleme noktasında iken 18 L e son yaklaşma yapan başka bir trafik çok da önemli değil. ama ben UNİCOMM da neden ters pist seçtiğimi mutlaka yazıyorum. önemli olan bu...

Saygılarımla....

Re: AKTİF PİST UYGULAMASI

PostPosted: 02 Oct 2010, 23:27
by THY3740
Dikkat ediyorum, aslında bu iniş kaidelerine uyan peki yok. Bugün İstabul'a gelirken metar'a baktım 36006KT veriyor ama nedense herkes halâ 36R iniyor. YAA - BKZ - FATIH yapıp 18L ineyim diye düşündüm ama nafile. YANLIŞ...RÜGAR ARKAYA ALINMAZ, ÖNE ALINIR...Yoksa pistten de çıkarsınız, savrulursunuz da...Gerçek hayatta boyleyse, bence burada da böyle olmalı.

Re: AKTİF PİST UYGULAMASI

PostPosted: 02 Oct 2010, 23:50
by THY3558
ertozka wrote:Dikkat ediyorum, aslında bu iniş kaidelerine uyan peki yok. Bugün İstabul'a gelirken metar'a baktım 36006KT veriyor ama nedense herkes halâ 36R iniyor. YAA - BKZ - FATIH yapıp 18L ineyim diye düşündüm ama nafile. YANLIŞ...RÜGAR ARKAYA ALINMAZ, ÖNE ALINIR...Yoksa pistten de çıkarsınız, savrulursunuz da...Gerçek hayatta boyleyse, bence burada da böyle olmalı.


Sanki sizde bir yanlışlık var gibi geliyor.

Re: AKTİF PİST UYGULAMASI

PostPosted: 02 Oct 2010, 23:55
by THY157
Ertan bey burada herkes değil siz hatalısınız...

Metar 36006 veriliyorsa rüzgar 360 yönünden 6kts hızla esiyor demektir. İniş/kalkış uygun yönde pist varsa rüzgara doğru yapılır. Belirttiğiniz metar'la kullanılacak pist 36R/L'dır. Siz metar'da verilen 360 bilgisini rüzgar 360'a esiyor gibi algılıyorsunuz ancak doğrusu 360'dan esiyor gibi düşünmelisiniz.

Re: AKTİF PİST UYGULAMASI

PostPosted: 03 Oct 2010, 21:51
by THY3740
Selamlar,

Selçuk hocam sanırım ben bir konuyu karıştırıyorum, haklısınız. Şunda hemfikiriz rüzgarı arkaya değil, önümüz alırız.Şimdi iststaus'tan da bakıyorum 36R pistinden Fener'e dogru kalkıyorlar, metar durumu da 03007KT. O zaman bu şu demek oluyor, rüzgar 030'dan 7KT değil, 030'a dogru 7KT esiyor ki herkes line-up 36L yapıp kalkıyor. Yön belirleme kısmını karıştırdım sanırım...

Re: AKTİF PİST UYGULAMASI

PostPosted: 04 Oct 2010, 06:33
by THY157
Ertan Bey rüzgar 030'dan 7kts esiyor ve doğal olarak 36 pistleri kullanılıyor. 36 pistlerinin doğrultusu 355 derece, rüzgar nereden esiyor? 030'dan doğru pist. Ancak İstanbul'da 06 pisti de var alternatif olarak, onun duğrultusu da 055. Kısa pist kullanarak kalkıp inebilecek trafikler bu pisti kullanabilirler.

Size tavsiyem bizim forumda rüzgara göre pist seçimiyle ilgili detaylı bir anlatım vardı, onu bulun ve detaylı olarak öğrenin.

Re: AKTİF PİST UYGULAMASI

PostPosted: 04 Oct 2010, 08:15
by THY3740
Ok, teşekkürler. Sorun çözülmüştür.

Re: AKTİF PİST UYGULAMASI

PostPosted: 26 Mar 2011, 16:15
by Gurkan
Merhabalar,
Şöyle bir sorun yaşadım az önce.

LTBA metar bilgisinde rüzgar 20004 olarak gözüküyordu ve atc olmayan durumlarda 04 knota kadar rüzgarlarda aktif pist 35r/l seçilmelidir uyarısı gereğince 35r a taxiye başladım. Fakat önce bir başka vTHY pilotundan "rüzgar 200den 04 23ü kullanın" şeklinde bir uyarı geldi. Ve sonrasında da dikkat edince aktif trafiğin 23 ü kullandığını farkettim.

Bu başlık mı geçerliliğini yitirdi yoksa uygulamada mı hata var?
Ya da ben mi yanlış yorumluyorum?

Acil cevap alabilirsem çok memnun olacağım.
Malum yarın (27 mart) checkride var, bir hata etmeyelim de puanlar uçmasın.:)

Keyifli uçuşlar...

Re: AKTİF PİST UYGULAMASI

PostPosted: 26 Mar 2011, 17:30
by hakan737
daha önce pist kısaydı ve ana pistler için insiyatifi bir durum vardı. Ancak bu 5knt altı durumu iyice karışıklık yarattığı için mümkün olduğunca 5knt altında bile olsa rüzgara göre olan pisti seçmekte fayda var. Zaten pistte uzadı sorun yok artık :)

Re: AKTİF PİST UYGULAMASI

PostPosted: 26 Mar 2011, 17:49
by Gurkan
Hızlı cevabınız için çok teşekkür ederim Hakan bey.
Ben de uygulamamı bu şekilde yapmaya özen göstereceğim.


Not : Uyarıda bulunarak doğru uygulamayı öğrenmeme vesile olan, ne yazıkki ismini bilemediğim vTHY pilotuna da teşekkür ederim...

Re: AKTİF PİST UYGULAMASI

PostPosted: 26 Mar 2011, 20:18
by THY2100
THY3549 wrote:

21001KT rüzgarda A380 ile 24 dan kalkmaya çalışan arkadaşlarımız içinde çok faydali bir bilgi.




ancak kedidir o kedi :lol: