by delimawi » 07 Jun 2011, 14:40
VHF Telsizler konudan anlayan bir elektronikçi tarafından kolaylıkla AirBand frekansına kaydırılabilir. Konuşmalar ne encrypted, ne de herhangi bir güvenlik sözkonusu.
Dolayısı ile, satışının yasak olması, lisans gerektirmesi falan tam çözüm değil, sadece kısmi önlem olarak görülebilir.
Yıllardır söylerim, her alanında bu kadar gelişmiş teknolojiler kullanılan havacılığın en zayıf noktası telsizler. Hala yıllar ama yıllar öncesinin teknolojisi kullanılıyor.
Evlerimizde kullandığımız 59.99TL ye satılan dect telefonlar bile, çok daha ileri bir teknoloji eseri, konuşmalar dijital ve encrypted.
Hatta bir başka ironi, bizim sanal havacılıkta VHF telsizi simüle etmek için kullandığımız, SW ve benzeri internet tabanlı sesli iletişim programlarında bile, Analog VHF telsize oranla daha yüksek bir teknoloji kullanılıyor olması.
Tenerife Adası, KLM kazası tarihte en çok insanın hayatını kaybettiği kaza olmakla birlikte, temel nedenlerden biri, iki VHF telsizin aynı anda iletime geçmesi olarak görülebilir.
Neyseki bu alanda çok geç olsa da çalışmalar yapılıyor. NASA'nın SATS teknolojisi ve Airborne Internet sistemleri gelişmekte. Bu sistemler ile, uçaklar ve istasyonlar arası sağlam, güvenilir, IP tabanlı internet sisteminin kurulması sözkonusu. Bu VHF kominikasyon yükünü çok azaltacağı gibi, uçaklar arası birçok teknik bilginin online olarak paylaşılması gibi birçok ek avantajı da beraberinde getirecek.
Sanırım çocuklarımızdan, "Sizin zamanınızda, pilotlar birbirleriyle telsizle mi konuşuyordu, hadi yaaa..." cinsinden cümleler duyacağız ileride ...
FlyTHY IT Manager