Merhabalar,
Dün sabaha karşı gördüğüm çok detaylı bir rüyamı paylaşmak istedim. Sanal pilot olunca rüyalarda böyle oluyor.
Rüyanın içeriği gerekçesiyle adını vermek istemediğim ama gerçek hayatta çok tercih ettiğim filosunda bol bol 738 NG olan low cost yerel bir havayolu ile biletimi alıyorum. Her zaman yaptığım gibi koltuk satın alarak en ön sıra sağ cam kenarını istiyorum. Check in ve kontroller sonrasında uçağa biniyorum.
Bir yanlışlık sonucu biletim 1D koltuğuna kesilmiş. Bunu farkedince biraz üzülüyorum ama sonra hatırlıyorum ki genelde uçak boş olunca 1 sırası hiç satılmıyor. Cam kenarına geçerim diye düşünüyorum. Uçak gerçekten boş, ama malesef 1E ye hemen yanıma bir bayan oturuyor. Kalkış öncesi biraz sohbet ediyoruz. Bana low cost havayollarını sevmediğini sölüyor. Ucuz olduğu için insan hayatının tehlikeye atıldığından bahsediyor.
Oturup uzun uzun eski uçak, ucuz uçak olmadığından, bakımsız uçak olabileceğinden, havacılıkta güvenlik önlemlerinin çok sıkı olduğundan, hiç bir şeyin tesadüfe bırakılmadığından falan bahsediyorum. Bindiğimiz uçak 735 ama ben aynı havayolunun bünyesinde 738 NG ler olduğundan, bu uçakların çok güvenilir olduğundan falan bahsediyorum. Neyse bu sohbet sürerken pist başı yapıyoruz ve kalkış için ruleye başlıyoruz.
Kalkışın hemen ardından ilk 15-20 sn içinde stall oluyoruz. Bir nevi tail strike ama, stall olurken hafif sağa yatıyor uçak ve arka sağ horizontal stablizer'ın ucu piste dokunuyor. Pilot hemen shaker sonrası gaz verip burnu eziyor olmalı ki bu temas çok hafif oluyor ve yükselmeye devam ediyoruz.
Sonra defalarca LTFJ den havalandığım için gayet iyi bildiğim prosedürler haricinde manevralar yapmaya başladığını hissediyorum uçağın. Kadına dönüp, tail strike olduk şimdi alana geri döneceğiz dediğimi hatırlıyorum ve uçağın içindeki rüyam son buluyor.
Rüya bu ya, hemen ardından alanda uçağın geri gelmesini bekleyen firma görevlilerinden biri olarak devam ediyor gördüklerim. Kalkış sırasında olayı görmüş olanlar bir an önce inişin gerçekleşmesini bekliyor. Bende onlarla beraberim.
İniş gerçekleşiyor ve pilot ile olay sonrası debriefing yapıyoruz. Pilot shaker sonrası 1 derece burnu ezdim diyor. Kendi kendime söylenmeye başlıyorum, nasıl 1 derece ezersin, bunun hesabımı olur, shaker gelmiş iki motor full çalışıyor, demekki hücum açın çok yüksek ezeceksin işte. Rotate sırasında tail strike olmadık demekki inital rotate açın doruydu, daha sonra 20 derecelerin çok üzerine çıkmış olmalıyız, uçakta boştu nasıl olabilir böle bişey, demekki çok ezmeliydin shaker geldiğinde ...
Şeklinde söylenirken ter içinde uyandım.
Sadece paylaşmak istedim,
Hayırdır inşallah diyelim.
Herkese iyi uçuşlar.
İlker Değirmencioğlu
FlyTHY, PID 2445
İstanbul, 1977