Geçen haftalarda IFTC de bir saatlik bir uçuş gerçekleştirme imkanım oldu.
Oldukça eğlenceli ve şaşırtıcı bir deneyimdi, sizlerle hem deneyimimizi paylaşmak hem de karşılaştığımız bazı noktaları sormak istiyorum.
LTBA 18R da uçağı motorlar çalışır vaziyette aldık. Gerekli kontrollerimizi yaptıktan ve Yalova üzerinden bir dönüş ile tekrar geri dönmeyi FMC yi programladıktan sonra N1 %40 ve TOGA ile V1, VR kalkış süper. Kalktık gear up, V2 +20, LNAV derken......
Basıyoruz CMD A ya yanıt yok, uçak bizde magenta rotayı takip ediyoruz, AP ye geçebilmek için lövyeyi bırakmaya çalışıyoruz yine CMD A ama yne yanıt yok, lövyeyi bıraktığımız anda uçak aniden kafa kaldırıyor, sürekli bir yükselme isteği....
Soru 1: AP mode a neden geçemedik, lövyeye fazla basınç verdiğimizden mi acaba? Manule devam ederken takeoff trim den dolayı mı sürekli bir yükselme durumu oldu? Manuel kullanım sırasında trim i de manuel ayarlamak gerekiyor galiba?
derken ansızın FL100 de CMD A ya cevap alıyoruz ve LNAV, VNAV uçuşun keyfini çıkarmaya ve etrafı seyretmeye başlıyoruz. Ufak tefek hava boşlukları keyfimiz yerinde, T/D noktasına gelmeden alçalmak için hazırlıklara başlıyoruz, biliyoruz PMDG den 737 zor yavaşlar , ERMAN , APP, G/S, 36R pisti önümüzde CMD A ve B aktif, NAV radyolar OK, ve one thousand ı duyduk, aslında autoland denemek istiyoruz ama benim manuel merakım depreşiyor, uçağı devralıyorum A/T off, AP off, 800 fpm yi tutmak ne kadar zor, direkt below G/S alarmı geliyor, hızdı, irtifadı, pist doğrultusu, flare derken....... piste indik mi , düştük mü pek anlaşılmadı ama pisteyiz ve duruyoruz.
Teknisyen arkadaş rapor veriyor "Abi iç, dış tüm lastikleri patlattın"
Pehlivan doymuyor tabiki, ve 3nm den tekrar alıyoruz uçağı , bu sefer bayağı bildiğimiz iniş oluyor, yüzler gülüyor.
Bu sefer FO arkadaşım 3nm den alıyor uçağı, bu sefere ben rahatım, benim ilk denemedeki gibi baş aşağı geliyoruz, pisti kaçıracağımız kesinleştiği anda TO/GA ...... tekrar bir tur atalım.....
gazı açtık, yine yükselmeye başladık, hız düşüyor, STALL deneyeceğiz galiba
Bir gayret uçağım burnunu eziyoruz, neyse toparladık galiba ama bu arada hava bulutlanmış biraz, SADIK a döndük, ERMAN dan sonra girdik bir buluta görüş yok, manuel uçuyoruz, tabi TO/GA dan sonra FMC de rotada yok, gözler ND de PFD de....
G/S fena değil ama biz solda kaldık galiba tam o sırada bulutlardan çıktık, 36R epey bir sağda FO arkadaşım umutsuz.... normal hayatta böyle yapsak inişe ATC arkadaşlar döver bizi herlade ama yumuşak dönüşler ile aniden pist doğrultusunda ve bence mükemmele yakın bir FLARE ve iniş, kendimizi alkışlıyoruz
Güven kazandık, 36R başındayız, teknisyen arkadaşımızdan 310 dan 20 knot rüzgar ve yağmur istiyoruz
Yağmur kesmedi, kar olsun... ne kadar da güzel lapa lapa yağıyor
N1 %40, TO/GA derken .... rudder ın ne işe yaradığını anlıyoruz, pisten çıkmayacağız derken arka taraf feryat figan, kalktık, hava bozuk kollar kas yapıyor sürede azaldı bu arada, direkt piste 3 nm kala pozisyonuna geliyoruz, rüzgar şiddetli ve yandan, ilk inişi aratmayacak gibi iniyoruz arkadan küfürleri duyar gibiyim... piste indik de karlı hava duramayacağız galiba, Amerikan flimlerini aratmayacak şekilde, ben frenlerin üzerinde tepinirken pistin sonunda duruyoruz.
Tekrar 3nm den inişi deniyoruz, her türlü çabaya rağmen sonuç kaçınılmaz son.
FO arkadaşımda son bir takeoff deniyor, kar yağışı ve rüzgar devam, 36R den kalktık ama pisten çıktık ama azimle yan yan kalkıyoruz, bana sorarsanız tenisyen arkadaş arkadan müdahale etti sayılmaz......
Çok güzel bir deneyim oldu, bilgisayardan çok farklı, bence gerçek kokpitte uçmak daha kolay, mouse , panel uğraşmıyorsun. Hareketleri de hissetmek çok farklı.
Genel olarak pilotların işi çok zor, bizim gibi tatlısu simülatör sanal pilot olmak kolay tabii....
Soru 3: Uçuş sırasında kokpit içinde bir uyarı sesi geliyor idi ara ara. Sanki kabinde hostes çağrıma sesi gibi, ne olabilir acaba? Sanırım bu uyarıdan sonra Air Condition uyarısı geldi, overhead de bir ışık yandı ama heyecandan tam da dikkat edemedik.