Haftanın Sorusu 7

Help Center For New Turkish Virtual Pilots. Questions about connection, online flying, and training.

Haftanın Sorusu 7

Postby alicamat » 25 Jan 2002, 18:22

Sevgili Arkadaşlar,

Cessna 182 Skylane uça?ımızda uçuyoruz. Tatile gidiyoruz. Arkadaşımız yanımızda, hava VFR, sakin, hani derler ya şerbet gibi, 7500 feet'te seyir ediyoruz.

Birden motor duruyor !!!

Ne yapaca?ız ???

Bir tiyö vereyim: öncelikle sakin olun !

Devamını sizden bekliyorum.

Sevgiler,

Ali Camat
alicamat
 

Postby aybirtek » 25 Jan 2002, 23:59

Ali bey,
Sanirim cevabi en uzun sorulardan biri bu,ama sizin niyetiniz kotu siz bizi gercek pilot yapmaya niyetlisiniz.(sakami mazur gorun)
1-Sizin de belirttiginiz gibi birinci kural sakin olmak.
2-Motoru tekrar caliştirmayi denemek.
3-Eger motor calismiyorsa,emerceny check list i kontrol etmek(POH) ancak bulari daha onceden biliyor olmamiz gerekir,eger bilmiyorsak kitabi okuyacak zamanimiz zaten yoktur;bu durumda en iyisi dua etmektir.
4-7500 feet boyle bir durum icin avantajdir veya baska bir deyisle her +feet bizim dostumuzdur.
5-Oncelikle nerede oldugumuzu bilmemiz gerekir.Harirtadan veya bolgeyi taniyorsak inebilecegimiz en yakin alan veya yoksa araziyi tesbit etmemiz gerekir.Eger tanimadigimiz bir bolge uzerinde ucuyorsak bu bizim icin dezavantajdir.
Buraya hepsi sigmayacak,bir sonrakine devam edecegim.
User avatar
aybirtek
VIP Member
 
Posts: 76
Joined: 06 Dec 2001, 02:16
Location: Turkey

Postby aybirtek » 25 Jan 2002, 23:59

Ali bey,
Sanirim cevabi en uzun sorulardan biri bu,ama sizin niyetiniz kotu siz bizi gercek pilot yapmaya niyetlisiniz.(sakami mazur gorun)
1-Sizin de belirttiginiz gibi birinci kural sakin olmak.
2-Motoru tekrar caliştirmayi denemek.
3-Eger motor calismiyorsa,emerceny check list i kontrol etmek(POH) ancak bulari daha onceden biliyor olmamiz gerekir,eger bilmiyorsak kitabi okuyacak zamanimiz zaten yoktur;bu durumda en iyisi dua etmektir.
4-7500 feet boyle bir durum icin avantajdir veya baska bir deyisle her +feet bizim dostumuzdur.
5-Oncelikle nerede oldugumuzu bilmemiz gerekir.Harirtadan veya bolgeyi taniyorsak inebilecegimiz en yakin alan veya yoksa araziyi tesbit etmemiz gerekir.Eger tanimadigimiz bir bolge uzerinde ucuyorsak bu bizim icin dezavantajdir.
Buraya hepsi sigmayacak,bir sonrakine devam edecegim.
User avatar
aybirtek
VIP Member
 
Posts: 76
Joined: 06 Dec 2001, 02:16
Location: Turkey

Postby engoosti » 26 Jan 2002, 00:06

Herkese merhaba Ali hocam yine güzel bir soru sormuş aklıma gelenleri yazıyorum .

1. Olarak motorun birdaha çalışmadığından emin olurum yani birkaç kez denerim eğer bir haraket yoksa motoru iptal eder pervaneyi motordan ayırırırım bilmiyorum herhalde bir debriyaj mekanizması vardır umuyorum yani pervanenin hızımı frenlemeyecek olmasına dikkat ederim ,

Eğer motor arızası yavaş yavaş meydana gelirse acayip sesler gelmeye başladığı zaman çıkabildiğim en yüksek irtifaya tırmanırım her binfit 1 dakka demek oluyor galiba yaşam şansı. eğer yükseğe tırmanamıyorsam etrafta boş arazi araştırması yaparım atc ye bilgi verir yerimi yükselkliğimi bildiririm eğer veliefendi yakınlarındaysam acil iniş yaparım,Sqkodu 7700 yaparız

flapları tam açar en düşük varyo ile alçalmaya başlarım ve bildiğim bütün duvaları okurum,cep telelefonum yanımdaysa akrabalarımla helalleşirim,

?aka biryana allah kimseye göstermesin.

Arazi üzerinde yol,boş,alan top sahası otoyol vb.düz satıhlar ararım ve uçağımı oyöne döndürürüm,

son olarak aklıma gelen

mümkünolduğu kadar havada kalmaya çalışırım ve tamircimin kulağını çekerim. Eğer sağ kalabilirsem ve son olarak poweroff stoll çsınavlarını tam anlamıyla geçmiş olmamın rahatlığıyla stollara hazırlık yaparım.

Geçengün airdisaster.com dan karakutu sesleri indirdim arkadaşlar inanın bir hafta kendime gelemedim kazalar çok kötü ve ellerinden gelenleri yapıyorlardı son saliseye kadar.?imdiye kadar bu uğurda hayatını kaybetmiş kişilere allahtan rahmet diliyorum
Biraz şamata oldu galiba kulaktan dolma bilgiler buraya kadar yetiyor hoşçakalın
saygılarımla .
Engin Keskin
engoosti
Junior Member
 
Posts: 67
Joined: 25 Sep 2001, 01:20
Location: Turkey

Postby aybirtek » 26 Jan 2002, 00:20

6-ATC irtibatimiz varsa durumumuzu ve ne yapmak istedigimizi bildirir,talep edilirse Transponder Code'u ayarlariz.
7-Ucagin stall olmadan ucabilecegi minimun surat yani 50Kts icin yaklasik 650-700 vs ile alcalmamiz gerekir(flaplar yukarida)kaba bir hesaplamayla yaklasik 10-11 nm ucabiliriz(eger inecegimiz yer deniz seyiyesine yakinsa) eger daha yuksekte ise buna gore hesaplamamiz gerekir.Bir onemli faktor de Propeller'i ruzgara en az mukavemet gosterecek sekilde ayarlamamiz gerekir.(pitch kontrol)
8-Son yaklasmada Glide slope'un uzerinde olmak mantiklidir.Ancak teker koyacagimiz zaman flaplari acariz.
9-Bu arada gerekiyorsa butun agirliklari(arkadasimiz dahil )atabiliriz.(bu da saka)
10-Eger yeteri kadar bilgili isek ve menzil icinde inis yapabilecegimiz bir meydan varsa mutlu sonla bitebilir.Bunun icin daha once bu tur emergency durumlarin simulasyonunu yapmak zorundayiz.
Daha sonra eksik bir suru sey oldugunu hatirliyacagimdan eminim,simdilik izninizle burada bitiriyorum.
(forumda uzun bir topic nasil yazilir bunu da ogrenmem gerekiyor.)
Bu firsatla yaptiginiz hersey icin tesekkur ederim.
Sevgi ve Saygilarimla
Ahmet Aybirtek.
User avatar
aybirtek
VIP Member
 
Posts: 76
Joined: 06 Dec 2001, 02:16
Location: Turkey

Postby sadesak » 26 Jan 2002, 01:19

Sayın Ali Bey,

Bu eğitici sorularınız için teşekkürler.

Böyle bir durumda (VRF uçuş)ilk önce tüm instrument panel değerlerini gözden geçiririm.Pilot olmanın en önemli ayrıcalığı en kısa zamanda 79 kontrolü en kısa zamanda yapmasıdır.
Durum vahim ise derhal Acil durum (MAYDEY)mesajı anonsu yapıp ATC nin acil durum frakans kanalına(bildiğim kadarıyle transpoder 7000)geçilir.ATC ile irtibat kurularak direktifler alınır.

7500 ft. den net görüş sağlanıncaya kadar 20 flap ile, görüşün netleşmesinden sonra aksi belirtilmedikçe(ATC tarafından) en uygun yol, düz alan gibi yerlere full flap yapılarak inmeye çalışılır.

Bu konuda bilgi verirseniz seviniriz.

Sinan Sadi Akyürek
İSKENDERUN

SSA
sadesak
Newbie
 
Posts: 7
Joined: 11 Oct 2001, 05:58
Location: Turkey

Postby remzi » 26 Jan 2002, 19:23

merhaba,
-öncelikle best glide speed set edilir.
sonra motor arızası nedir bakılır, bir daha çalıştırmak denenir.
-Olmazsa aküyü bitirmekten vaz geçsek iyi olur flaplar ve radyo haberleşmesi için bize elektrik lazım olacak.
-pozisyon blirlenir nerdeyiz, ucuşun hangi ayagında idik bir sonraki adıma kaç mil kalmıştı? acil durum dekalre edilir irtifaya göre ulaşılabilecek alanda meydan varsa yetişebileceksek oraya yöneliriz. yoksa meydan düz bir yer ararız.
-inebilecek alan ararken steep turn yapmaktan kaçınırız hem hız düşer hem de irtifa kaybederiz ineceğimiz yere varamayabiliriz.
-inecek yer bulduk diyelim: kısa bir alan ise kısa alan iniş tekniklerini uygularız.
-rüzgar: çevrede ağçalara bakarık rüzgar ne yönden eser kestirmeye çalışıp rüzgarı karşımıza alırız.
mesele bukadar korkulacak bir şey yoktur piston motorlu singıllar 7:1 süzülme oranına sahip. motorun durduğu nokata olan 7500 ft şayet AMSL deniz yüzeyinden yükseklik ise 10 dakkamız var demektir.
---tarihte böyle bir motor durması vakası var ama yakıt hesaplama hatasından dolayı. pırıl pırıl 757, 40.000 ft te planöre dönüyor yakıtı bittiği için. ama adamlar sakin "cool as cucumber" ve indiriyorlar da uçağı o civarda bulunan terkedilmiş bir eski meydan olan ve artık karting pisti olan yere. günlerden hafta sonu motorlar stop ettiği için sesi de çıkmıyo elinde benzin bidonu almış millet pistin ortasında öyle geziniyo arkasını döndüğünde parlak metal gövdeli 757 yi görünce kaçışıyorlar.
yakıt bitince hidrolik pompası da duruyo flight kontrolları ancak gövde altında bulunan RAM türbinden giren havanın pervaneyi döndürmesiyle sağlanan basınçla çalışıyo yere yaklaşıp hız kesildiğinde aileronlar da etkinliğini de kaybediyor yavaş yavaş ön tekerlek rüzgarın bastırması sebebiyle tam açılıp kilitlenemiyor. kısa bir burun tekeri üstünde sürtünme ile iniyo bir iki yolcunun burnu ya kanıyo kanamıyo sağ salim iniyorlar.
küçük bir iki masraftan sonra gene uçuyor 757 GİMLİ GLİDER adıyla.......
Selamlar
Remzi Öztürk
remzi
Junior Member
 
Posts: 97
Joined: 26 Oct 2001, 01:33
Location: Turkey

Postby hakan737 » 26 Jan 2002, 22:20

o uçak A330 değilmiyidi Air Canada'nın?

Hakan Guven

Edited by - hakan737 on 26/01/2002 21:21:13
User avatar
hakan737
VIP Member
 
Posts: 818
Joined: 19 Aug 2001, 02:11
Location: Turkey
Name: hakan guven
City: istanbul
PID: 003
Vatsim ID: 811602

Postby THY066 » 27 Jan 2002, 04:11

Hocam ;

Herşeyden önce dediginiz gibi sakin olmalıyız.Sonra uçagı güvenli süzülüş açısı ve hızına alıp gözümüzle en güvenli iniş yap abilecegimiz bölgeyi seçip,mümkün olan en az hızla uçagımızı indirmeye çalışacagız,diger ayrıntılar(flap gibi) rüzgara vb. şartlara göre ayarlanıp,2 kuluvallah,1 fatiha okunur :)

Islak bir yere ineceksek,kapı kilidi gevşetilir.

Kemal Tolu
User avatar
THY066
VIP Member
 
Posts: 1200
Joined: 24 Nov 2001, 16:49
Location: USA
Name: Kemal Tolu
PID: 66

Postby THY066 » 27 Jan 2002, 04:16

Hocam ;

Bu arada süzülüs açısı ve hızını ayarlayıp,en güvenli bölge seçildikten sonra iniş için,tekrar motor çalıştırma prosedürüne geçeriz,unutmamak gerek,iniş anında uçagın elektrik ini de kesmek gerekir.

Çalışmaz ise inancımıza göre duaları okurken,maharetimizi gösterip en uygun şekilde uçagı indiririz.Unutmamak gerek,önce kendimiz,sonra mümkünse uçagımızın güvenligi gelir :)

Kemal Tolu
User avatar
THY066
VIP Member
 
Posts: 1200
Joined: 24 Nov 2001, 16:49
Location: USA
Name: Kemal Tolu
PID: 66

Postby therapy » 27 Jan 2002, 15:14

hatta Pearson soyadli,Toronto'daki Pearson Int.'a adini veren pilot kullanmiyor muydu?karistiriyor muyum?

quote:

o uçak A330 değilmiyidi Air Canada'nın?

Hakan Guven

Edited by - hakan737 on 26/01/2002 21:21:13

therapy
Rookie
 
Posts: 31
Joined: 28 Dec 2001, 11:47
Location: Turkey

Postby remzi » 27 Jan 2002, 21:04

Gimli Glider deki uçak 757 dir. rusların virtual aircontrol sitesinde vardı bu PDF dökümanı olarak oradan indirip okumuştum sitenin adını unuttum turksim maillerine bakarak bulunabilir kışın bir ara Warşovaya fly ini vardı orda adı geçiyordu.yada Bülent Akbay bilir.
----Yine böyle motor durması ile ilgili bir hadise daha vardır. Amerikada uçak sahibi pilot başka bir çiftliğe gitmek üzere havalanıyor uçak piper in tek motorlularından tam modelini hatırlmıyorum şimdi.
havalanıyor plana göre ayağa dönüp otopilota bağlıyor uçağı mevsim kış her yer karlı, gerek motorun tatli uğultusu gerekse kalioriferin sıcakligi ile tatli bir uykuya daliyooor.
Uyandığında eh artık gelmis olmaliyim diyor ve inis oncesi hazirliklari yapmaya niyetleniyor. ama dikkatini ceken bisey var o da motordan ses gelmiyor kulaklarını yokluyor evet hakkaten motor calismiyor. Baska? sadece motor durmus değil aynı zamanda ucak gitmiyor da üstelik alnında bir islaklik seziyor kan akmis.
cok sonra anliyo yerde oldugunu.
peki nasıl olmus olay? uykuya dalinca epey bir derin uyku tabii neden derin olduğunu hastaneye kaldirdiklarinda kanindaki meşemoglobulinemi olgusundan anlayacaklardir. megerse ucagın egzosunda catlak varmıs ve hafiften CO (karbn monoksit)sizdiriyor kokpite. e tabi oksijen azligi uykuyu getiryor farkinda olmadan.
uyku cok uzun surunce varilacak yer geciliyor yakit bitiyor ucak otopilotta bagli oldugu icin glidepaşini ya da flight paşini koruyarak düzgün bir sekilde iniyor. belly landing. sansa bakiniz ki indigi yerde duz bir tarla sadece kanadin biri bir caliya yada kucuk bir fidana carpiyor.(tam tavsiye edilen carpma sekli bodoslama degil de kanadin birini vurmak)
iyiki diyorlar yakit erken bitti yoksa egzos dumanındaki CO yuzunden uyur uyanamazdin....
Böyle işte havacilik tarihi ilginc olayalarla dolu, her bir olayda yeni bir sey ogreniyoruz, bu arada laf lafi aciyor fazla dagilmadan iyi gunler dileyerek kapatiyorum
selamlar
Remzi Özturk
remzi
Junior Member
 
Posts: 97
Joined: 26 Oct 2001, 01:33
Location: Turkey

Postby hakan737 » 27 Jan 2002, 23:09

arkadaslar resimden ucagi yanlis hatirlamisim..Aklimda A330 kalmis ..

Date: 23 July 1983
Airline: Air Canada
Flight No.: 143
Aircraft: B767-233
Location: Gimli, Manitoba, Canada
Fatalities: 0:69




While cruising at FL410, boş of şe aircraft's engines flamed out due to fuel exhaustion. Captain Robert Pearson, an experienced glider pilot, flew şe aircraft for şirteen minutes wiş no engine power and limited hydraulic pressure to a safe landing on a closed runway at Gimli, Manitoba. The aircraft's nosewheel collapsed on landing. A local group was holding drag races on şe closed runway at şe time, and assisted in şe evacuation and treatment of şe passengers and crew. .




Hakan Guven

Edited by - hakan737 on 27/01/2002 22:20:01
User avatar
hakan737
VIP Member
 
Posts: 818
Joined: 19 Aug 2001, 02:11
Location: Turkey
Name: hakan guven
City: istanbul
PID: 003
Vatsim ID: 811602

Postby alicamat » 03 Feb 2002, 13:34

Sevgili Arkadaşlar,

Bu soruya güzel cevaplar verildi. Teşekkür ederim. Cevapları tamamlamak ve özetlemek için aşağıda tekrar cevaplıyorum.

Motorumuz Durdu!

Sakin olacağız.

1- Acilen Mixture(kırmızı kol), Propeller (mavi kol), Throttle (siyah kol) İLERİ.

Motor güç kazanmazsa

2- Uçağı hemen Best Glide Speed (En İyi Süzülüş süratine) TRIM ediyoruz. 84 Knot, en düşük 75 Knot, her uçağa göre değişir. Bu süratle havada en uzun süre kalıp en uzağa gidebiliyoruz.
3- Hemen civarımızda inilecek bir yer tespit ediyoruz. Belki hemen yakınımızda bir meydan olabilir, bu fırsatı kaçırmayalım.
4- Rüzgar istikametini anlamaya çalışıyoruz. Herhangi bir bacadan çıkan duman, ağaçlardan vs bunu anlayabiliriz.
5- Uçağımızın istikametini inebileceğimiz yere doğru çeviriyoruz.

?İMDİ MOTORU TEKRAR ÇALI?TIRMAYI DENEYECE?İZ (BUNLAR ACELE HAFIZADAN)

6- Carurator Heat ON: Karbüratör buzlanmasını önleyici.
7- Primer Locked: Jigle kitlenecek, açıksa motoru boğar.
8- Elektirk Yakıt Pompası ON
9- Yakıt Tankı seçeneği: Tüm tanklar tek tek denenecek.
10- Magnetolar tek tek denenecek, ateşlemede sorun olabilir. Gerekirse Starter ile çalıştırmaya çalışacağız eyer pervane dönmüyorsa.

ENGINE FAILURE DURING START CHECKLIST Uygulanacak

Halen çalıştıramadıysak EMERGENCY İNİ?E HAZIRLANMAMIZ LAZIM.

11- Transponder 7700 EMERGENCY kodu girilecek.
12- Radyo ile temasto olunan ATC ye ikaz edilecek. Yoksa 121.5 Emergency kanalına MAY DAY sinyali verilecek, ve pozisyon bildirilecek.

EMERGENCY LANDING WITHOUT POWER CHECKLIST UYGULANACAK

13- Sürat 75 Knot
14- Yakıt sistemi kitlenecek: Mixture Idle Cut Off, Tank Selector CLOSED.
15- Magnetolar OFF
16- Flap lar 20 derece
17- Kemerler sıkılacak
18- Kapılar aralanacak, kilitler açılacak
19- Son yaklaşma: Flap 30 derece, Sürat 60 - 65, MASTER SWITCH OFF

DUALAR

ve hayırlı inişler.

Emniyetli uçuşlar dilerim.

Sevgiler,

Ali Camat
alicamat
 

Postby uuzgan » 03 Feb 2002, 20:01

Hocam, mükemmel anlatımınızdan dolayı teşekkür ederim.

Not: Uygun olduğunuzda emergency deklare
etmenin kurallarını açıklarsanız sevinirim.

Saygılar.
Uğur Uzgan
uuzgan
Average User
 
Posts: 111
Joined: 09 Dec 2001, 14:52
Location: Turkey

Next

Return to Training Lounge

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests

cron