PSS320---->VOR/LOC

Questions, comments; documents about Airbus related products (PSS, Wilco, Aerosoft Xtended and others) ...

PSS320---->VOR/LOC

Postby hakan737 » 02 Feb 2005, 23:58

arkadaşlar, senelerdir boeing'de uçmaktan bu elektronik ya bana tuhaf gelmeye başladı yada artık yaşlandım!!!

az önce LTBJ'ye rwy16'ya VOR/DME yaklaşması yapıyordum ama LOC'u active edemedim. şimdi manueli tekrar okuyorum..LOC diyorum çunkü Boeing'deki gibi bir NAV yada VOR dü?mesi yok. manuelde diyorki "lateral guidance" bölümünde lateral modes'da hdg/trk''da diyorki e?er FMS haricinde uçacaksanız , kendiniz NAV yapacaksanız HDG/TRK'ya basın bu sefer NAV mode aktif olacaktır diyor..ben tam olarak anlamadım... BOeing'deki NAV burada nasıl yapılıyor?

Hakan737Guven
User avatar
hakan737
VIP Member
 
Posts: 818
Joined: 19 Aug 2001, 02:11
Location: Turkey
Name: hakan guven
City: istanbul
PID: 003
Vatsim ID: 811602

Postby Viper » 04 Feb 2005, 00:49

Hakan bey,

PSS AirbusPro(319-320-321) den bahsediyorsunuz sanırım ?

FMC de Approach (LTBJ için) datalarınızı önceden ve eksiksiz girip alçalma esnasında da doğru zamanda bunu confirm ederseniz, ( !dikkat!FMC NAV/Radio sayfasında manual olarak KESİNLİKLE girmemeniz gerekiyor)LOC aynen tutar.. Arkasindan da APP yapabilirsiniz.. Ancak benimde sorun yaşadığım bir konu bu.. Örnek olarak, yaklaşma esnasında 34 pistine göre ayarlamışım tüm datayı, ancak kule benim 16 ya VORdme girmemi istedi. işte o zaman FMCden çıkıyor olay dediğiniz gibi bazen LOC aktif olmayabiliyor. HDG/TRK butonunu pull/mouse sağ click yapıldığı zaman LOC da istediğiniz gibi tutabiliyor. Bilmem yardımcı olabildim mi :) Ancak dediğim gibi bende sorun yaşıyorum bazen ve LOC olamıyorum.. Birde ek olarak Motor çalıştırma prosedürlerini check-list'e göre yapın daha sonra da taxi ye başlamadan önce CTRL-E yapıp otomatik motor çalıştırma sekansını tamamlayın.. Çünkü özellikle landing lights, Strobe ve şu an hatırlayamadığım bir kaç detayı normal hale getiriyor.. :)

"Senior Captain"
TK174 Erdinç ERTAN
Viper
Rookie
 
Posts: 49
Joined: 09 Jul 2002, 23:25
Location: Turkey
Name: Erdinç Ertan
PID: 174

Postby vbnick » 04 Feb 2005, 10:40

Arkadaşlar Beijing'ten selamlar...:D:D

Hakan hocam biraz geç gördüm yazınızı iş sebebi ile hemen cvb atıyorum görür görmez.

Anladığım kadarıyla Viper arkadaşım Hakan hocanın sorusu ile pek ilgili olmayan bir cevap atmış ama oda yararlı olmuştur birçok konuda.

Boeing'teki NAV konusunda, bizde elle indirmek istiyorsanız HDG/TRK butonuna bastığınız zaman FD değişip horizontal bir konum alacaktırki runway'ı ortalama ve deviasyonu burdan rahat rahat görebilirsiniz. Birde ortasında bir yeşil yuvarlak vardır bu F16 kullanıp düşman uçağı hedefe kitlermiş gözüküyor ve aslında aynı işe yarıyor. Sizde rwy'i hedefe kitliyorsunuz.:D Ayrıyetten ILS yaklaşımlarda Glide Slope gösteren bug daha değişik bir biçimde karşımıza çıkıyor içi boş koyu kırmızı bir yuvarlak biciminde. Bununda aynı bir GS gibi kullanabilirsniz. Hatta kullanmanız gerekiyor. :D

LOC olayına gelince aslında LOC olayı farklı. Bir örnekle ifade etmek isterim. Beijing'e yaklaşıken a340 pilotuna "Cleared for LOC, report established" dedi. ve LOC'a bastı kaptan. LOC establish olduğunda uçak herhangi bir hareket değişikliği veya ona doğru bir kırılma yapması gerekmiyor hatta yapmaz AP couple angage olmadan ve ILS açık olmadan. LOC sadece PFD üzerinde RWY'in bize göre hangi yönde kaldığını gösterir sizinde bildiğiniz üzre. Fazla tekniğe kaçmadan böyle bir açıklama yaptım. Umarım yardımcı olmuştur.

Viper arkadaşımında sorusu MCDU'da önceden verilmiş bir ILS var ve son yaklaşmaya gireleceği zaman (ILS basılı) VOR DME 16 dendiğinde MCDU tekrar nasıl ayarlanır. Hocam zaten ILS ineceği rwy'n ILS freqansını görmeden size nereye ineceğinizi nasıl ineceğinizi söylemiş olması gerekiyor ATC'nin. Veya siz bunu ATIS ten kopyalamış olmanız gerekiyor. Böyle bir durumda eğer ILS ten VOR DME bir iniş istediyse tekrar vektör istenebilir veya eğer uzun zaman varsa MCDU da VOR DME ye göre manual setting yapılması gerekiyor RAD NAV'dan çünkü MCDU LANDING databasete birçok yerin VOR DME iniş verileri yok.

Daha deminki duruma zıt olarak eğer söz gelimi ILS 16R ya inecekken ve ILS freq. görmüşken 16L e girmenizi söylerse ATC tekrar vektör isteyin MCDU da gerekli değişikliği yapın AP2 yi APP açıksa onu ve en önemlisi ILS i kapatıp tekrar açın anagaje olabilmesi için..

Umarım dediklerim doğrudur ve yardımcı olmuştur.:D

Saygılar..

[url="mailto:kayhan@turkishbird.com"]Image[/url]
vbnick
Average User
 
Posts: 132
Joined: 13 May 2004, 15:16
Location: Turkey

Postby hakan737 » 04 Feb 2005, 16:03

allahım...ses katını update etmeye kalkıp yeniden boeing'e donsemmi acaba???

ben hiçbirşey anladım desem ne dersiniz?

yaptığım şeyi anlatayım o zaman.. FMS'de rotam .....BIG-DUGLA-BERGO-IMR-LTBJ. ATC benden alçalmamı istiyor bende alçalıyorum. ACARS'dan meydan kontrolü yapıyorum, buna göre pist 16 müsait. Bende 16pisti için ILS configurasyonu ekli değil. Varsada haberim yok yeni AFCAD'lardan açıkçası ben herzaman VOR-DME tercih etmişimdir 16 pistini. BERGO'ya gelirken ATC expect radar vectors dedi ve ben doğal olarak LNAV'dan yani PSS'deki NAV 'dan HDGselect komutuna geçtim. HDG180'da ilerlerken doğal olarak bir yere frekans girmem lazım f4 ile açtığım centralpedestal'a ancak NAV'i active edersem frekans girebiliyorum ama course'u bulamıyorum.
buradan vazgeçip FMS'ye gidiyorum radioNAv'da nav1'e gerekli bilgileri giriyorum.
EHSI'de ND'den VOR'u sectigimde VOR MEN icin gorunuyor ama establish olması için NAV'i FCU'dan açtiğimda FMS'nin rotasina yani IMR'a gidiyor. Bu durumda LOC'un active olmasi için APPR'un da açık olması lazım. Zaten anladimki LOC birşeye establish olmak için değil..bu durumda APPR' mode'lamı gideceğim

yada daha başka bir soru; elektrik arızası oldu ve FMS çalışmıyoooor...VOR to VOR uçacağım harita ile..nasıl VOR track'a otomatik pilotla establish olacağım?

Hakan737Guven
User avatar
hakan737
VIP Member
 
Posts: 818
Joined: 19 Aug 2001, 02:11
Location: Turkey
Name: hakan guven
City: istanbul
PID: 003
Vatsim ID: 811602

Postby THY656 » 04 Feb 2005, 21:38

Sevgili Hakan kaptanım
benim uygulamama göre

1-Airbus da (F4 ile) pedes.paneli sadece motor çalıştırma-kapatma ve speed brake gerekirse açıyorum.
2-VOR ,NDB ve ILS ile ilgili tüm gerekli bilgiler sadece ve sadece MCDU'ya verilecek.
3-MCDU içinde RAD NAV sayfasında
sol 1.knob VOR frek veriliyor.(buraya istersen ILS frek.da girebilirsin)
sol 2.knob bu frekansa ait course bilgisi giriliyor.
sol 3.knob ineceğin meydanın ILS frek.(basta F-PLAN sayfasında ineceğin meydanı girdiysen burası frekansı ve altında course ile otomatik cıkar zaten)
sağ 1.knob. sana lazım olan ikinci bir VOR frek.(örnek İstanbula giderken buraya YAA veya BZK girilebilir.)

4-FCU daki TRK/FPA yı hiç kullanmıyorum.Zaten FD'nin iki modundan biri.

Simdi diyelim ki Trabzon dan geliyoruz hava uygun ve İstanbul'a 36R'ye MCDU'u ayarladık ve BKZ VOR'nu yeni gectik.O arada LTBA APP
acıldı ve bizi rwy24'e indireceğini söyledi.Yapacağımız tek şey:

a-hemen MCDU da rad nav sayfasına rwy24 e ait ILS frek vermek. O kadar.Course kendi otomatik verir zaten.
b-Burada önemli nokta bu bilgiyi MCDU ya girdikten sonra Selected Guidance ile uçmaya devam etmek.Yani kontrolu pilot FCU aracılığı ile eline alıyor. Daha öncede Airbus kullanıcıları tarafından defalarca belirtildiği gibi Descending den itibaren uçağı MCDU tarafından yani Managed Guidance ile yönetmemekte fayda var.

5-LOC tuşuna ND de sol altta ineceğin meydana ait ILS frekansını görünce basıyoruz.Bu frekansı uçak görmedikçe LOC'a istediğin kadar bas aktif hale geçmez.
6-LOC estab.olunca PFD de yeşil olarak üstte gözükür.O zaman App tuşuna basıyoruz ve GS'yi yakalamasını bekliyoruz.O da yakalanınca GS yeşil olarak üste geçer.(Yani LOC aktiflenmesi için App tuşunu açmak diye bir şey yok.)

Umarım yardımcı olmuşumdur.

Axx Inst.Rating VA
Check Captain VA

selim bilgin
User avatar
THY656
VIP Member
 
Posts: 258
Joined: 06 Jan 2003, 01:28
Location: Turkey
Name: Selim BILGIN
City: Aydin
PID: 656
Vatsim ID: 853361

Postby hakan737 » 04 Feb 2005, 22:42

tama şimdi daha açık anlıyorum, zaten saatlerdir manueli baştan hatim ediyorum..ama bana BKZ'den MCDU olmadan radial 240'a nasıl oturup, bunu B737 gibi nasıl A/P'de VOR-NAV moduna alacağımıda anlatırmısınız? özellikle söylüyorum MCDU-FMC-FMS veya LNAV modeunda değil..bildiğimiz VOR --NAv modunda..
çünkü FMS'nin radio'sunu kulandığımda EHSI'de gerekli nav bilgisini alıyorum ama HDG/tuşuna sağ basıp NAV'a aldığımda hoooop tekrar FMS'deki kalan rotaya gidiyor! B737'de bunu LNAV ile ayırmış, burad ne ile ayırıyor?

Hakan737Guven
User avatar
hakan737
VIP Member
 
Posts: 818
Joined: 19 Aug 2001, 02:11
Location: Turkey
Name: hakan guven
City: istanbul
PID: 003
Vatsim ID: 811602

Postby THY656 » 04 Feb 2005, 23:39

Hakan kaptanım
öncelikle Boeing Airbus karşılaştırması yapmıyorum çünkü Boeing serisi ben de yok ve bilmiyorum ;ama şunu söylemeliyim: LNAV'ı önce bir aklımızdan çıkaralim.

1-BKZ den sonra MCDU suz ucacagız demedim. Bilakis MCDU ya hemen meydana ait VOR veya varsa ILS frekansları gireceğiz.(Bu arada PSS airac bilgilerini sürekli güncellemek lazım) ILS frekansını girince otomatik course çıkar.VOR giriyorsak manuel olarak course yazılacak.
2-Siz rad/nav sayfasına VOR frekansını ve course'u girdikten sonra bir de EFIS kontrol panelinde VOR modunu acarsanız ND de her şey ortaya çıkar.İstediğiniz VOR yaklaşmayı artık yapabilirsiniz.
3-?u sag ve sol tıklama işine gelince;
mouse sağ tıklama-Airbus da PULL= Selected Guidence
sol tılkama- " " PUSH= Managed Guidance

Selected Guidance=FCU aracılığı ile pilot yönetimi(AP altında)
Managed " =MCDU ya verilen bilgilerle yönetim(" " )

Yani HDG tuşuna sağ tıklama=MCDU daki kalan rotaya gitmez. Bilakis sizi MCDU'dan çıkarır.Çıkınca ND'de sizin uçak göstergeniz önünde dümdüz YE?İL bir yeni çizgi çıkar.MCDU'ya ait sizin önceden vermiş olduğunuz Flight Plan ise KESİKLİ YE?İL çizgiye döner.Selected Guidance'a dödükten sonra canımız hangi HDG'yi isterse FCU'ya o bilgiyi girmemiz ve ND'den VOR yaklaşmayı yapmamız bize kalmış.

umarım açık anlatabilmişimdir.


Axx Instrument Rating VA
Check Captain VA





selim bilgin
User avatar
THY656
VIP Member
 
Posts: 258
Joined: 06 Jan 2003, 01:28
Location: Turkey
Name: Selim BILGIN
City: Aydin
PID: 656
Vatsim ID: 853361

Postby TK176-Erkut » 05 Feb 2005, 02:55

1) No şere isn't şe equivalent in şe Airbus. On a rw Airbus it is possible to track inbound radials but şis has hot been modelled on şe PSS version.

2) You can't I'm afraid (alşough I'm happy to be proved wrong). You have to look at şe heading at şe top part of şe ND shown on şe Arc setting.

Hakan kaptan selamlar anlattiklarinizdan anladiğim kadarıyla boeinglerde olduğu gibi vor/loc kullanarak radiala oturup vor app. yapmak bu airbusta yok mu demişsiniz cevabıda yukarıda yazmakta bu alıntıyı avsimdeki PSS forumundan aldım ! Umarım yardımcı olmuştur.

Saygılarımla

TK176 Erkut ÖLÇEN
TK176-Erkut
Newbie
 
Posts: 8
Joined: 09 Feb 2002, 17:54
Location: Turkey

Postby Viper » 05 Feb 2005, 05:14

Erkut kaptanım merhaba, Sorunun daha basit ve PSS'nin kendi hatalarından yada alıntıdaki gibi modellenmemiş özelliklerinden kaynakladığını zannetmiştim sizin gibi. Ancak yukarıda yazılanlara bakacak olursak ( ki tavsiyeleri bende denemedim sistemi yeni kurdum çünkü) herşey normal gözüküyor, bende tekrar tekrar deneyeceğim yazılanları..

Hakan kaptanım sizde ses kartını neden upgrade edersiniz ki :D ?aka bir yana umarım daha yararlı bilgiler de alabiliriz. Herkese şimdiden teşekkürler..




"Senior Captain"
TK174 Erdinç ERTAN
Viper
Rookie
 
Posts: 49
Joined: 09 Jul 2002, 23:25
Location: Turkey
Name: Erdinç Ertan
PID: 174

Postby vbnick » 05 Feb 2005, 12:33

Selim hocanın açıklaması daha açık ve detaylı olmuş. Bende ek olarak birkaç screenshot vermek isityorum. LTBJ VOR DME 16 yaklaşımda PFD ND ve UPPER ECAM ekranlarını.

Image

-------------------------

Image

-------------------------

Image

TK1128

Kayhan TANRISEVEN

kayhan@turkishbird.com

"LANTIRN - NOCTIS IN DIES" (161. FILO)
vbnick
Average User
 
Posts: 132
Joined: 13 May 2004, 15:16
Location: Turkey

Postby THY157 » 05 Feb 2005, 12:33

Hakan kaptanım selamlar;

Alıntılardan, Selim kaptanın anlatmaya çalıştıklarına küçük bir açıklama getireyim izninizle.

Hocam hem DF 734 hem A3xx kullanan biri olarak siz istediğiniz kadar manualleri okuyun yapmak istediğiniz şeyi yapamayacaksınız. Çünkü Airbus'ta maalesef istediğiniz şey modellenmemiş. HDG knob altındaki LOC tuşu sadece ILS LOC için tasarlanmış. Herhangi bir ILS frekansı girerseniz takip eder ancak VOR frekanslarını izletemezsiniz.

Herhangi bir yolda RAD/NAV sayfasındaki sol 3'deki NAV yazılı bölüme değilde sol 1'deki bölüme VOR frekansı girerseniz LOC bile aktif olmaz. sol 3 hizasındaki yere girerseniz LOC aktif edersiniz fakat bu aktivite sizi yanıltır.

EFIS panelinden VOR modunu seçin, MCDU RAD/NAV sayfası sol 3'e uçmak istediğiniz VOR frekansını, sol 4'e course'u girip kendi kontrolunuzda uçunuz VOR2VOR :D

quote:
yada daha başka bir soru; elektrik arızası oldu ve FMS çalışmıyoooor...VOR to VOR uçacağım harita ile..nasıl VOR track'a otomatik pilotla establish olacağım?



Burada hocam hep beraber dualara başlıyoruz [8D] elektrik yok, bu uçak yok, flybywire hocam, hiçbir yüzeye kumandanız olamaz zaten bildiğim kadarıyla... Haa sadece MCDU da sorun var, o zaman yer sizi yönlendirecek radar vector ile. Selim kaptanında dediği gibi pedestalden sadece COM frekanslarını ve SQ frekansını girebilirsiniz. Pedestaldeki NAV, VOR gibi düğmeler sadece bastığınızda size uçtuğunuz ve ya frekansını girdiğiniz VOR'ın tanımlama mors kodunu dinletir o kadar. MCDU yok; VOR, ILS, NDB frekansları girmek hayal sadece hocam.

Kolay gelsin hocam, her ne kadar bir sürü sorun yazsak da Airbus'da kalın mutlu kalın... Sistem yöneticiliğine hoş geldiniz... Aramızda bazı arkadaşlar her ne kadar direnselerde bir gün onlarda bize katılacaklar :D

Saygılar&sevgiler

Selçuk Poyraz
Captain
Virtual A3xx Instrument Rating
TK157
User avatar
THY157
VIP Member
 
Posts: 825
Joined: 11 Jan 2002, 21:00
Location: Kocaeli
Name: Selçuk POYRAZ
PID: 157
Skype: selcuk.poyraz

Postby vbnick » 05 Feb 2005, 12:41

:D Gönlümüz Selçuk kaptanla tabiki..

Modelleme olayına girince tabiki bir çok eksiği var... Mesala TRIM sıfırlama düğmesi çalışmıyor, VOLTage kısmında BATları açıp kapanınca VOLT 0 sıfır göstermesi gerek eğer hala 26 VT gosteriyorsa bu hata var demek tabi PSS de değil:D:D vs... vs... ama navigasyonel açıdan pek bir problemini bulamadılar şu anlık için. Gerçi hala VOR DME navigasyonlar bir sır olarak kimi kaptanın başardığı kiminin yanından bile geçmediği:))

Saygılar

[url="mailto:kayhan@turkishbird.com"]Image[/url]
vbnick
Average User
 
Posts: 132
Joined: 13 May 2004, 15:16
Location: Turkey

Postby THY177 » 06 Feb 2005, 13:40

Hakan Hocam Selam ;

Senki yılarca Hakan737 lakabın ile gonullerimize taht kurdun ,işin gucun yok bu sistem yoneticilerinin (altını cizerek soyluyorum pilot gorunumlu bilgisayar operatorlerinin [:p]) forumuna yazıyorsun ..

Cevap veremezler kem kumler gelir sadece ...

Gozunu seveyim aslına don ,bos ver bu "Driver" ları ..

[:p][}:)]:D

Herkese sevgiler..


ps: Allah MCDU na zeval vermediği surece ucacagın VOR 'u mcdu ya girip confirm etmen yeterli diye hatırlıyorum ..gerisini herşeyde oldugu gibi kendisi yapıyor..


TK 177 Ergenekon Kucuk
TRVACC Student
User avatar
THY177
VIP Member
 
Posts: 606
Joined: 10 Feb 2002, 11:16
Location: Turkey
Name: Ergenekon Kucuk
PID: 177

Postby hakan737 » 06 Feb 2005, 14:47

yahu göz ağrım 737'yi bırakmak istermiyim hiç..yedekte bir 737-200 zaten duruyor! PMDG'de ses kartı külliyen cazırdadığı için PSS'le debeleniyorum. Uçağın oromatik pilotuna birşey dediğim yok Boeing'den daha stabil. Ergenekon gözünü seveyim ses kartı için sb-live-value' için confirmasyon ver..

anladığım kadarıyla-ki manuel'de açık ve seçik olarak da göremedim, 2 gündür 4 kere okudum, standart FS kullanım şartlarında NAV frekansı+course bilgisini takip eden analog A/P yapısında bir A/P VOR sistemi yok. Bunu ekrandan EHSI'de görebiliyorum ama otomatik olarak takibini yaptıramıyorum, yada biraz üçkağıtla yaptırıyormuşum gibi yapabiliyorum. kısaca EHSI'de track'i görüp hdg ile course'u takip ediyorum. Benim burada amacım şu; VOR-DME yaklaşmalarında ilk capture'u herzaman A/P ile alırım, bu esnada ATC konuşmaları, chart'daki diğer bilgiler, hesaplamalar vs yaparım manuel G/P'e geldiğimdede A/P alt hold'u release edip hesapladığım varyo ile alçalmaya başlarım. Bu esnada eğer ATC ile konuşmam yani joystcik'i bırakma derdim, frekans seçmem gibi bir derdim yoksa manuel'e alıp pilotaj kabiliyetimi sınamayı ve tecrübemi arttırmayı tercih ederim. yok eğer bir sürü kıltüy ile uğraşacaksam uçak a/p VOR/Nav'da uçmaya devam eder son 4nm civarında manuel'e geçerim.
PSS'de günlerdir bunu yapmaya çalışıyorum ama en son izmir'de pissten çıkınca sinir oldum. Çünkü bu sefer ATC var, text'le (ses kartı yüzünden)iletişim kuruyorum, A/P yok herşey manuel, 25knt rüzgar var , elimi çetiğim anada uçak yıkılıyor....ya bu uçakta bu sistem var ve ben çok salağım bulamıyorum! yada yok aramak için debeleniyorum!demeye başladım.
Çıkış noktam nihayetinde, FS'in kısıtlı yazılım sistemi ve yapabilecekleri üzerine. Bu simulasyona fonksiyonel anlamda birşey katmak sonderece sınırlı ve add-on'larda ancak ismi değişerek sistematik yapıda aynı şekilde önümüze geliyorlar.yani FS'in fonksiyonel yapısı 40 kumanda içinse 41.yok demektir. Örneğin FS2de kabin basıncı modellenmemiş, sadece add-on'daki cfg yazılımı ile eğer bir swtich açık değilse belli irtifadan sonra ikaz veriyor ama uçak patlamıyor!

herkese yardımları için teşekkürler. bu bilgiler ışığında en azından neleri yapıp neleri yapamayacağımı daha net öğrendim.

saygılar

Hakan737Guven
User avatar
hakan737
VIP Member
 
Posts: 818
Joined: 19 Aug 2001, 02:11
Location: Turkey
Name: hakan guven
City: istanbul
PID: 003
Vatsim ID: 811602

Postby THY177 » 06 Feb 2005, 17:26

Hakan topiği gorunce sasırdım ..eger bana mail attıysan alamama doğal evden cunki HDD format yedi ve turknet accountumu kapattım .

Eger herhangi bir şey var ise ergenekon.kucuk@gmail.com 'a atıver .Bu arada sana soylediğim update i yaptınmı ? Aynı kart bendede var ve bir sorun yok .
Bana buradan yaz ltf iş yerinde ise ergenekon.kucuk@isbi.com.tr
Kolay gelsin .


TK 177 Ergenekon Kucuk
TRVACC Student
User avatar
THY177
VIP Member
 
Posts: 606
Joined: 10 Feb 2002, 11:16
Location: Turkey
Name: Ergenekon Kucuk
PID: 177


Return to Airbus Fleet

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 102 guests