VNAV problemi

Questions, comments; documents about Boeing related products (PMDG and others) ...

VNAV problemi

Postby Serden » 11 Jan 2007, 01:58

sevgili kaptanlarim,ben bu sorunu cok s*k yasiyorum,dun yine basima geldi.LTBA-LTAI ucusumda ucusu takiben KUMRU1G starini kullandim.AYT GEY uzerinden arch'a girmek uzereydim ki VNAV disconnected oldu,unachievable oldugu icin.
kalktiktan sonra init ref'den 40 flap'i seciyorum,fmc ona gore hiz ve yuksekligi predict ediyor fakat bu paş'i bir turlu tutturamiyor.eger yardim edebilirseniz sevinirim
birde birsey daha sormak istiyorum.kalkis icin fmc programlandiginda inilecek alanda hangi runway'a inilecegi biliniyor mu? acil bir durum aninda runway degisikligi fmc'ye tekrar nasil programlaniyor (leg page'den silinerek mi?) yada acil birsey oldu,en yakin alana inilmesi gerek,bunun programlanmasi nasil yapiliyor.
bu uzun sorularla siktigim icin sizleri uzgunum ama dun ucarken bi arkadasim bursa uzerinde,yaklasik FL220'deyken bana bursaya inebilirmisin dedi,denedim,beceremedim,beceremedigim gibi alani da bulamadim,bastim LNAV-VNAV ver elini antalya:) bu sorunu cozmeme yardimci olursaniz sevinirim

Serden NAYIN
Pilot ID: 2168
Serden
Average User
 
Posts: 101
Joined: 31 Oct 2006, 11:43
Location: Australia
Name: Serden NAYIN
PID: 3938

Postby YilmazEfe » 11 Jan 2007, 06:57

Merhaba,
Antalyada benimde başıma gelen birşeydi eskiden.En temel sebebi dikkatli incelerseniz genellikle STAR'ın içinde bulunan ve FMC'nin otomatik atadığı Hız/Yükseklik değerleri her bir leg için bazen gerçekleştirilemez boyutlarda oluyor.İşin kötüsü bunu size önceden söylemiyor herşey çok geç olduğunda bu uyarı geliyor.FMC'nin doğru kızakta alçalıp alçalmadığını görmek için ND'de MAP Rose seçerseniz, ND ekranının sağ tarafında Glide Slope indicator'e benzeyen bir oluşum göreceksiniz (Alçalırken).Öte yandan İniş Hız/Flap konfigürasyonunuzu Alçalmaya baslamadan hemen önce, yada alçalmaya başladıktan sonra seçin.Daha sağlıklı olur.

Sorunuzun ikinci kısmına gelirsek, bir keresinde çok değerli Cpt.Sacit Dokuzlar'a bu soruyu sormuştum.Evet inilecek pist ve kullanılacak star önceden ayarlanıyor hava durumuna göre.Böylece sağlıklı T/D hesaplanıyor.Havada durum değişirse, bunlar değiştirilip yeniden T/D hesaplanıyor.

FMC RTE sayfasında DEST bölümüne yeni ICAO kodunu girdiğiniz takdirde FMC yeni havalimanını görmenizi sağlar, yanlız oraya olan uzaklığınıza göre uygun bir rota, ve yeniden STAR, Pist, ve Ldg Spd/Flap seçmeniz gerekecektir. aynı şekilde acil bir durumda Navigation Display Control panelinden "ARPT" düğmesine basarsanız gene ND de en yakındaki havalimanlarını görebilirsiniz.

Umarım yardımcı olabilmişimdir.

"If you don't like someşing, change it.If you can't, şen change yourself."
Efe Doğan TK957
efedogan@gmail.com
Image
YilmazEfe
Average User
 
Posts: 113
Joined: 11 Aug 2005, 22:14
Location: Turkey

Postby Serden » 11 Jan 2007, 13:49

cevabiniz icin cok tesekkurler ama bir yere kafam takildi.ND'de MAP Rose sectikten sonra ekranda cikan bahsettiginiz olusumun bana yarari tam olarak nedir,VNAV'in disconnect olmayacagindan nasil emin olabilirim? yani ucusa baslamadan yada ucus aninda en saglikli verileri neye gore,nasil girmeliyim? bu gercek ucuslarda dispatcher tarafindan mi ayarlaniyor yoksa fmc otomatik mi ayarliyor,yoksa pilotlar ucus yuksekligine gore x3+10 formuluyle bunlari kendileri ayarlayip kendi T/D'lerini mi belirliyorlar?
ayrica diyelim ki LTAC-LTBA ucuyoruz,fmc kendi belirledi yukseklikleri,ve biz YAA'yi 12500'le gececegiz fakat 11000'le gecmemiz uyarisi geldi.bunu leg page'den YAA'ya girdigimizde VNAV o degeri tutturabilecek mi?

bu VNAV problemini bir tek ben mi yasiyorum arkadaslar?:)

Serden NAYIN
Pilot ID: 2168
Serden
Average User
 
Posts: 101
Joined: 31 Oct 2006, 11:43
Location: Australia
Name: Serden NAYIN
PID: 3938

Postby YilmazEfe » 11 Jan 2007, 17:33

Bahsettigim olusum sizin VNAV'ın belirlediği alçalma kızağında olup olmadığınızı görmenizi sağlar, o kızağın çok üstünde veya çok altındaysanız ama VNAV buna uygun hareketler segilemiyorsa bir terslik var demektir ve DES PATH UNACHVBL uyarısı almnanız olasıdır.

quote:
yani ucusa baslamadan yada ucus aninda en saglikli verileri neye gore,nasil girmeliyim?


Burda hangi verileri kastettiğinizi anlayamadım

quote:
YAA'yi 12500'le gececegiz fakat 11000'le gecmemiz uyarisi geldi.bunu leg page'den YAA'ya girdigimizde VNAV o degeri tutturabilecek mi?


Eğer ona göre alçalmaya başlamışsanız siz LEGS sayfasından yeni değeri girdiğinizde uçak burnu fazla aşağıya verebilir ve hızı tutturamayabilir.Dolayısı ile böyle durumlarda VNAV yerine farklı alçalma metodları uygulamanız daha sağlıklı olur.

"If you don't like someşing, change it.If you can't, şen change yourself."
Efe Doğan TK957
efedogan@gmail.com
Image
YilmazEfe
Average User
 
Posts: 113
Joined: 11 Aug 2005, 22:14
Location: Turkey

Postby tridrop » 12 Jan 2007, 00:31

Merhaba
VNAV onceden disconnect olmasını anlamanız cok guc.Büyük ihtimalle onceden hesaplanmıs alcalma paşi tutulamayacagından boyle bir sorunla karsı karsıya kalıyorsunuz.Oncelikle legs sayfasından alcalma yaptıgınız kısımdaki irtifaları ve süratleri kontrol edin.Mesela Descent sayfasında 10 bin feet altında 240 knot sürat kısıtlamasını her zaman kontrol edin.Ucak ne kadar süratli gorunuyorsa yakın 2 nokta arasında donusleri yapması da o kadar zordur.
Gercek ucusta sizin alcalma noktanız ND de TOD olarak gorunur.Bu da leg sayfasına girmis oldugunuz ruzgar.Descent sayfasına girmis oldugunu rüzgar,QNH ve de ISA deviationa gore hesaplanır.Ama kontolü 1'e 3 kuralına gore yapılır.
Dediginiz YAA vorunda zaten alcalma paşini ucak FL 125 olarak belirlemis diyorsunuz.Siz leg sayfasından direk FL 110 girersiniz VNAV paş descent yapıyorsanız ND de yanda gorunen paşe gore ucak burnunu asagı verecektir.Bu durumda sürat artacaktır ve size Drag Required ikazı gelebilir.Bu durumda speed brake acarsınız ve ucagın sürat artısını durdurmus olursunuz.Aslında boyle bir talimat alınırsa sanırım bunu V/s ile yapmak ve Map Modedan YAA üzerinde 110 da olacak Varyoyu ayarlamak sizin icin daha pratik olacaktır.

Diger konuya gelince normal ucusunuzu sürdürürken divert etmeniz gerekirse oncelike RTE sayfasından destination degistirip.Sonra gitmeniz gereken ilk noktayı LEGs sayfasına girmeniz daha sonra da DEP/ARR sayfasından pist ve STAR secmeniz gerekecektir.Sonra da legs sayfasından Stara kadar giden yolu girmeniz gerekir.

Vref seciminizi yaparken TOD'e gelmeden once Prog sayfasından gideceginiz meydanda kalacak yakıtınıza bakın ve o anki yakıtla karsılastırın.Aradaki fark bu noktadan itibaren tüketeceginiz miktardır.Init ref sayfasındaki agırlıktan bu farkı cıkartıp oraya yeniden agırlık girin sonra hesaplanan süratlerden 40 flap icin olanı secin.Yani fark Fuel 6 ton iniste 5 ton kalacak ise 1 ton fark var.Gross weight 68.0 ton ise 67.0 olarak girip süratler oyle secilmeli.Umarım yardımcı olmusumdur.
Gökhan
tridrop
Newbie
 
Posts: 10
Joined: 05 Dec 2005, 23:37
Location: Turkey

Postby Serden » 13 Jan 2007, 04:23

cevaplariniz icin cok tesekkurler,verdiginiz tavsiyeleri deniyecegim. bir sorum daha olacak.dun ltba-ltai ucusu yapiyordum,marmara denizi uzerinde RTE'den destination'i degistirdim,LTBA girdim tekrar,ucus rotasini da YAA-SADIK ve 36R seklinde girdim.bu arada SADIK'ta 240/9000 olacak sekilde FMC'yi programladim.ucus yuksekligim FL200 civari oldugu icin normal olarak paş'i tutturamayacakti.Leteral olarak rotaya oturdutan sonra manuel kontrole gectim,marmara denizi uzerinde hold'a girerek bir daire cizdim,ve alcalmaya devam ettim.tekrar rotaya girdigimde SADIK'a 4 nm vardi,irtifam 9500 feet,hizim 240knot'ti.yani FMC'de programladigim hiz ve irtifaya uygun bi duruma geldim ve tekrar autopilot'a almaya calistim.fakat LNAV yine problem cikarmazken VNAV yine connect olmadi.hizim ve irtifam uygundu,fakat nerde problem yasiyorum cozemedim yine:(

Serden NAYIN
Pilot ID: 2168
Serden
Average User
 
Posts: 101
Joined: 31 Oct 2006, 11:43
Location: Australia
Name: Serden NAYIN
PID: 3938

Postby Serden » 16 Jan 2007, 12:14

son sordugum sorumu cevaplayabilecek arkadaslar varsa yardimlarini bekliyorum
tesekkurler

Serden NAYIN
Pilot ID: 2168
Serden
Average User
 
Posts: 101
Joined: 31 Oct 2006, 11:43
Location: Australia
Name: Serden NAYIN
PID: 3938

Postby 976 » 16 Jan 2007, 17:38

?u adımları deneyebilirsiniz

1 MCP deki yüksekliğinizi kontrol edin. (disconnect dediğine göre bu durum değildir gerçi)

2 Leg lerdeki altitudeleri silin 9000 ne geldikten sonra vnava almayı deneyin.Aktif hale gelirse tekrar leglere yükseklik atayın.

3 CRZ sayfasından yüksekliğiniz FL090 yaptıktan sonra VNAV a alın, aktif hale gelirse yeniden istenilen yüksekliği girip tırmanma yapın.




Mehmet Ali Rende
THY976
976
Rookie
 
Posts: 39
Joined: 07 Aug 2005, 18:04
Name: MARMAR
City: NA
PID: 976
Vatsim ID: 880781


Return to Boeing Fleet

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests