by Bozhan Özsoy » 07 Jun 2005, 15:24
LateralNAV ile VerticalNAV'ı karıştırmayalım. Tırmanma/seyir/alçalma gibi hesapların tamamının VNAV yapar.
Alçalmada yüksek kalan arkadaşlar için birkaç ip ucu;
VNAV Descend forecast sayfasınında irtifa rüzgarlarını giriniz.
LNAV rotayı FlyBy ( aktif waypoint'e gelmeden bir sonraki waypoint'e dönerek ) yapmaktadır, fakat VNAV mesafe hesaplamalarını waypointler arasındaki mesafeyi tam olarak ölçerek yapar ( FlyOver ) Dolayısı ile bazen bir waypointi geçtiğinizde birden yüksek kaldığınızı görürsünüz, özellikle sığ dönüşlerde.. Bunu önlemek için abeam waypoint'ler yaratıp Alt/Spd restriction ları abeam waypoint'lere de girin.
Yüksek kaldığınızda Paş Descend den çıkıp mevcut econ alçalma hızından daha yüksek bir hız ile VAV Speed descend'e geçin.
Varış meydanına 50 mil kala meydan+10000 feet seviyesinde olun, fmc crosscheck..
ATC'den erken alçalma geldiğinde DES NOW kullanmayın. DES NOW VNAV Descend stage'i aktive ettiğinden TOD hesaplaması bir daha yapılmayacaktır. DES NOW yerine önce yeni irtifayı MCP'de set edip sonra CDU ( FMC ) yi açın. MCP'ye girdiğiniz irtifanın CDU scratchpad'e kopyalandığını göreceksiniz. VNAV CRZ sayfasına girip scratchpad deki datayı CRZ satırına kopyalayın. FMC gerekli hesaplamayı yapıp aynen DES NOW'daki gibi yeni irtifaya alçalacak/yükselecek ve TOD yeniden hesaplanacaktır.
ATC Shortcut sebebi ile yüksek kaldığınızda VNAV speed intervention'a geçip daha yüksek bir hız ve speed brake ile normal alçalma paş'ini yakalamaya çalışın. VNAV DES page de ne kadar yüksek/alçak kaldığınız gibi bilgiler mevcut.
Sevgiler,
Bozhan Özsoy.